Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op januari 10, 2010, 19:43:37 PM
De mogelijke Hume's bladkoning blijkt vandaag ook weer gezien:
http://waarneming.nl/waarneming/view/45976403

Vind dat-ie daar, i.t.t. wat de waarnemer vindt, toch aardig groenig overkomt.............
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

misschien toch zelf even gaan kijken;):P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

Moeten ze hem wel even melden als het nog licht is, ik was daar vandaag.....

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

theomuusse

Vandaag zag ik na door Michel Kapoen en Sander Terlouw ontdekt te zijn, een man Buffelkopeend in afgesloten gebied in de Biesbosch.
Deze zeer zeldzame soort zit waarschijnlijk nu hier omdat de Gaatkensplas dicht ligt...

Theo Muusse

Folkert Jan

@ max
daar heb je natuurlijk gelijk in!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

joephooymans

Citaat van: Maxberlijn op januari 10, 2010, 20:29:03 PM
Moeten ze hem wel even melden als het nog licht is, ik was daar vandaag.....

Groet Max

Uiteraard had ik de waarneming eerder willen melden, maar ik was pas om 6 uur thuis. Ik heb de mogelijkheid niet om via mobiel in te voeren. Ook ik was erbij gebaat als meerdere mensen deze vogel hadden gezien. Overigens heb ik in de loop van de dag deze waarneming aan twee andere vogelaars doorgegeven(Bij de Zwarte ibis).
Joep Hooymans

Folkert Jan

Misschien even 06 met max uitwisselen ;-)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

pwolf

Citaat van: joephooymans op januari 10, 2010, 22:41:28 PM
Uiteraard had ik de waarneming eerder willen melden, maar ik was pas om 6 uur thuis. Ik heb de mogelijkheid niet om via mobiel in te voeren. Ook ik was erbij gebaat als meerdere mensen deze vogel hadden gezien. Overigens heb ik in de loop van de dag deze waarneming aan twee andere vogelaars doorgegeven(Bij de Zwarte ibis).

Dat probleem is eenvoudig oplosbaar. De Vogellijn van Dutch Birding bestaat niet meer maar de "meldlijn" nog wel. Snel invoeren in je mobiel: 010-4281212.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

joephooymans

Is er vandaag gezocht naar de (Humes)bladkoning in Hillegom en is er al wat meer duidelijkheid over de determinatie (Humes)bladkoning.
Joep Hooymans

joephooymans

#6099
Citaat van: pwolf op januari 10, 2010, 23:55:24 PM
Citaat van: joephooymans op januari 10, 2010, 22:41:28 PM
Uiteraard had ik de waarneming eerder willen melden, maar ik was pas om 6 uur thuis. Ik heb de mogelijkheid niet om via mobiel in te voeren. Ook ik was erbij gebaat als meerdere mensen deze vogel hadden gezien. Overigens heb ik in de loop van de dag deze waarneming aan twee andere vogelaars doorgegeven(Bij de Zwarte ibis).

Dat probleem is eenvoudig oplosbaar. De Vogellijn van Dutch Birding bestaat niet meer maar de "meldlijn" nog wel. Snel invoeren in je mobiel: 010-4281212.

groeten, pim


Pim Bedankt voor de tip.

Groeten Joep
Joep Hooymans

theomuusse

Niemand vindt de Taigaboomkruiper uit Spijkenisse leuk genoeg om te melden?
Ik heb hem nog nooit gezien in Zuid-Holland, mogelijk omdat het de eerste is?

Theo

HPM

Citaat van: theomuusse op januari 11, 2010, 22:46:25 PM
Niemand vindt de Taigaboomkruiper uit Spijkenisse leuk genoeg om te melden?
Ik heb hem nog nooit gezien in Zuid-Holland, mogelijk omdat het de eerste is?

Theo

Hij is toch gemeld?
http://waarneming.nl/waarneming/view/45981203

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Maar is 'ie obv de huidige beschrijving 'afgemaakt', gezien de notoire moeilijkheden met Certhia's (met veren) en als potentiele eerste voor ZH?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Ik zei ook niet dat hij keurig gemeld is ;-)
En ik weet niet of het de eerste voor ZH is. Volgens mij heb ik er jaren geleden
eentje geringd. Dat zou terug te vinden moeten zijn.
(Maar ja, als ringers een Blauwstaart meerdere malen voor een Roodstaart kunnen
aanzien is een melding van een Boomkruiper natuurlijk altijd onbetrouwbaar)

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op januari 11, 2010, 23:09:24 PM
Ik zei ook niet dat hij keurig gemeld is ;-)
En ik weet niet of het de eerste voor ZH is. Volgens mij heb ik er jaren geleden
eentje geringd. Dat zou terug te vinden moeten zijn.
(Maar ja, als ringers een Blauwstaart meerdere malen voor een Roodstaart kunnen
aanzien is een melding van een Boomkruiper natuurlijk altijd onbetrouwbaar)

--
Groeten, Herman van der Meer

Tja, ligt er maar aan welke criteria destijds gehanteerd zijn...... Ik zie hier nog steeds met grote regelmaat meldingen van Taiga/Kortsnavel (vrijwel) uitsluitend op basis van "brede witte wenkbrauw" , "korte snavel" en "witte onderzijde".
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op januari 11, 2010, 23:16:35 PM
Citaat van: HPM op januari 11, 2010, 23:09:24 PM
Ik zei ook niet dat hij keurig gemeld is ;-)
En ik weet niet of het de eerste voor ZH is. Volgens mij heb ik er jaren geleden
eentje geringd. Dat zou terug te vinden moeten zijn.
(Maar ja, als ringers een Blauwstaart meerdere malen voor een Roodstaart kunnen
aanzien is een melding van een Boomkruiper natuurlijk altijd onbetrouwbaar)

--
Groeten, Herman van der Meer

Tja, ligt er maar aan welke criteria destijds gehanteerd zijn...... Ik zie hier nog steeds met grote regelmaat meldingen van Taiga/Kortsnavel (vrijwel) uitsluitend op basis van "brede witte wenkbrauw" , "korte snavel" en "witte onderzijde".

Ik heb vast Svensson gebruikt.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marc Bulte

Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

MLANG

Citaat van: Gert Veurink op januari 12, 2010, 14:54:34 PM
Citaat van: Locustella op januari 12, 2010, 14:52:34 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/45993888

Invoerfout neem ik aan??  :o

ik heb m net maar bij foutieve determinaties gezet, in elk geval lijkt meer info fijn! Stug, maar niet onmogelijk...


Waarneemster net gesproken. Vogel is voor het laatst op zondag gezien. Vogel is gedetermineerd aan de hand van een vogelgids. Betrof lijster die groter was dan een zanglijster en daarom ....... Vogel was niet "blauw" en er is ook geen oogstreep gezien. Bewoners hebben er geen moeite met bezoek. Betreft Babberichseweg 72, Zevenaar. Gr. M.

steenl

Koperwiek? Maar kijkje nemen kan geen kwaad.

UtrechtsVogelNet

Wat heeft ze dan wel gezien aan details etc? Dat het geen man Sib Lijster is nu al duidelijk, maar just in case ... Kunnen we erna met zijn allen die Grote Trap zoeken!  ;D

gr, phil

Richard Houtman

Citaat van: MLANG op januari 12, 2010, 15:09:39 PM
Citaat van: Gert Veurink op januari 12, 2010, 14:54:34 PM
Citaat van: Locustella op januari 12, 2010, 14:52:34 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/45993888

Invoerfout neem ik aan??  :o

ik heb m net maar bij foutieve determinaties gezet, in elk geval lijkt meer info fijn! Stug, maar niet onmogelijk...


Waarneemster net gesproken. Vogel is voor het laatst op zondag gezien. Vogel is gedetermineerd aan de hand van een vogelgids. Betrof lijster die groter was dan een zanglijster en daarom ....... Vogel was niet "blauw" en er is ook geen oogstreep gezien. Bewoners hebben er geen moeite met bezoek. Betreft Babberichseweg 72, Zevenaar. Gr. M.

Siberische Lijster is niet groter dan Zanglijster. Omschrijving past prima op een Grote Lijster (groter dan Zanglijster, geen oogstreep gezien). Is deze optie bij de waarnemers overwogen?
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

MLANG

#6111
Excuses voor de onduidelijkheid (zit in een meeting). Vogel viel op door grootte (groter dan zanglijster) en had lichte/witte ondervleugel.  Geen witte wenkbrauw en niet blauw. Heb Grote Lijster gesuggereerd en waarneemster was hier niet mee bekend.... Gr. M.

Bram Rijksen

Maar hoe komt iemand dan op het idee om aan een Siberische Lijster te denken terwijl er door die persoon niets wordt gezien dat op Siberische Lijster duidt..?

Certhia

Krams en Grote lijster komen dus vooral in aanmerking. Groet Marc

lennartv

Ik snap het wel hoor, ik ben zelf al eens zo dom geweest om een tjiftjaf met een ander geluidje als siberische tjftjaf in te voeren ;D
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Mark Zevenbergen

Citaat van: Certhia op januari 12, 2010, 16:03:39 PM
Krams en Grote lijster komen dus vooral in aanmerking. Groet Marc

Maar die kunnen toch ook uit SiberiĆ« komen  ;)  Of rijkt hun areaal niet zover??

grts Mark  :angel:

theomuusse

Vandaag een rondje over de rivier gemaakt om de Biesbosch. Zag 4 ponten en 2 geelpoten. Dat is erg veel voor hier, ofwel duidelijk een oostelijke aanvoer, hint hint!!

Theo

Mars Muusse

Vandaag tussen 11-12 uur in Hillegom gekeken. Geen (Humpie de) Blako gezien. Tuin ligt wat op de wind en zijtuin in de schaduw. Was redelijk fris... Wel aardig wat ander zangspul rondvliegend.

henkjanvdkolk

Heeft er iemand de afgelopen dagen (vandaag, gister of eergister; laatste waarneming is van 10-1) gezocht naar de Pallas' Boszangers bij Hilversum?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Norman

Ik ben zondag 10/1 geweest en heb 1 exemplaar gezien een meter of 30 ten noorden van de volkstuintjes in een naaldboom. De vogel zat wel hoog. Overigens alle vogels zaten nogal hoog. Wellicht kwam dat door de sneeuwval.