Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Pim e.a., ik sprak net Pieter van Veelen: hij zag weinig hpp, lange poten en tenen, donker petje, donkere centra scaps en donker wangetje, fijne borststreping. Het zal wsch om een 1e winter gaan.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Gerard Troost

Citaat van: lupokatja op oktober 23, 2009, 18:09:39 PM
Zou het kunnen dat ie er misschien al wat langer zit?


Dat hoop ik niet voor deze waarnemer, wordt er daar ff een nieuwe soort door zn neus geboord:  http://waarneming.nl/waarneming/view/45059405  :angel:  :angel:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

UtrechtsVogelNet

Hmm ... geen pootkleur gezien? Hoe zit het met de wenkbrauw: loopt-ie door of niet? Kortom, vanwaar het "zeker"? (zie ook de nu al ingevoerde waarnemingen op zeker zonder enige beschrijving...beetje rare manier van vogelen).

Ik hoop dat het er een is hoor  B), maar met dit soort beschrijvingen (of liever: geen beschrijvingen) kun je nogal weinig ...

Afhankelijk van verdere berichtgevingen: tot morgen!  :P

Phil

Peter Meininger

Citaat van: Albert de Jong op oktober 23, 2009, 18:31:20 PM
Pim e.a., ik sprak net Pieter van Veelen: hij zag weinig hpp, lange poten en tenen, donker petje, donkere centra scaps en donker wangetje, fijne borststreping. Het zal wsch om een 1e winter gaan.

Ik had een Zwolse vogelvriend maar even getipt (Ben Dielissen). Het lukte hem op de valreep de vogel te zien, met minstens 40 tevreden mede-waarnemers, waaronder een aantal "DB-kopstukken" (Arnoud van den Berg o.a.). Zelfs met 40 waarnemers was het al een chaos met parkeren (er is dus gewoon geen plak langs een hele smalle weg...). Dat wordt dus wat morgen!

Tot morgen!

Peter
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

jvdlaan

Citaat van: UtrechtsVogelNet op oktober 23, 2009, 19:08:45 PM
Hmm ... geen pootkleur gezien? Hoe zit het met de wenkbrauw: loopt-ie door of niet? Kortom, vanwaar het "zeker"? (zie ook de nu al ingevoerde waarnemingen op zeker zonder enige beschrijving...beetje rare manier van vogelen).

Ik hoop dat het er een is hoor  B), maar met dit soort beschrijvingen (of liever: geen beschrijvingen) kun je nogal weinig ...

Afhankelijk van verdere berichtgevingen: tot morgen!  :P

Phil

Sprak net Leo Heemskerk: iedereen van de top 20 was er - behalve ondergetekende - het is er zeker een en er komen vanavond foto's. Het is rws een juv/1ste winter.

hiskodevries

#5495
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

#5496
ben net geweest. Bedenk wel dat het eerst doorgeven wordt en daarna pas alles op een rij zetten... ik heb net wat kenmerken genoemd en dat zullen anderen heus ook doen.
Beestje zit waarschijnlijk in ieder geval sinds gisteren in de vreugderijkerwaard. Er is daar beneden aan de dijk een klein parkeerplaatsje voor een auto of 10, maar links en rechts langs de dijk kan ook nog wel wat geparkeerd. Voor mensen met navigatie houdt zalkerveerweg aan. pijl bij mijn waarneming staat goed. De vogel zat op het stukje slik onderaan de dijk aan het water.
http://waarneming.nl/waarneming/view/45095514
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



gerdwichers8

Citaat van: gtroost op oktober 23, 2009, 18:53:17 PM
Citaat van: lupokatja op oktober 23, 2009, 18:09:39 PM
Zou het kunnen dat ie er misschien al wat langer zit?


Dat hoop ik niet voor deze waarnemer, wordt er daar ff een nieuwe soort door zn neus geboord:  http://waarneming.nl/waarneming/view/45059405  :angel:  :angel:


Knap begriploos zo'n opmerking, sinds de soort op grotere afstand eenvoudigweg niet te onderscheiden is van een Temminck. Ik heb hetzelfde meegemaakt in Israel en ben er van overtuigd dat het ieder mens zo kan overkomen. Knap van de mannen!

HansP

OK, maar even een post om de 'chain-of-events' aan te geven.
Gisteravond bij een potje voetbal kwam er een mailtje binnen van Martijn Bot. Die was gistermiddag in de Vreugderijkerwaard (VRW) geweest en had op grote afstand een 'spannend steltje' gezien. Aan de soort was weinig waargenomen, maar met name op jizz speelde bij Martijn Kleinste Strl. door zijn hoofd. Hij heeft heel nadrukkelijk aangegeven dat het net zo goed een Kleine kon zijn geweest, daarvoor waren onvoldoende kenmerken waargenomen. Maar toch: spannend genoeg om een paar alarmbellen af te laten gaan. Martijn zal zelf denk ik nog wel even aanvullen wat hij heeft gezien. Martijn sloot zijn mailtje af met: ga voor de zekerheid maar even kijken.

Vanmiddag rond half 3 ben ik maar eens gaan kijken: koter van 15 maanden mee, scoopje op de nek, geen boek, geen camera. Na een tijdje vogelen trof ik het 'spannende steltje' aan. De vogel zat redelijk ver weg, maar toch voldoende kunnen zien om alle alarmbellen af te laten gaan. HIeronder ergens nog even wat geknipt uit een eerdere post met wat kenmerken. Zelf had ik er op dat moment een Kleinste strandloper van gemaakt, maar vanwege de afstand en het gebrek aan ervaring met de soort (gek he?) niet durven afmaken. Op dat moment via de regionale SMS-dienst de hulptroepen ingeschakeld. Die kwamen in de persoon van Lennaert Steen, David Uit de Weerd, Mark Zekhuis, Rob Felix, etc, etc. De vogel was inmiddels een stuk dichter bij komen te zitten, waardoor kenmerken als HPP, pootkleur, lange tenen ,etc, etc te zien waren. Vanaf toen kon de vogel als Taigastrandloper gedetermineerd worden, eerst als onzeker en toen steeds zekerder. En de rest weet men.......

Groet,
Hans Pohlmann


Heel klein beestje, veel kleiner dan de Bontjes waar ie tussen liep. De vogel kwam over als een klein bruin bolletje, grotendeels veroorzaakt door het ontbreken van een handpenprojectie...... De vogel was bruin en had twee lichte lengtestrepen over de rug. Vage oogstreep aanwezig. Zeer druk foeragerend. Zeer smalle spitse snavel. Witte onderdelen met min of meer een borstband (niet zo strak afgesneden als de ook aanwezig Gestreepte strandloper). Helaas geen pootkleur gezien door slecht licht. Op jizz heel anders dan ik Kleine in mijn hoofd heb. Na een tijdje vlogen alle vogels op ivm Sperwer. Alles is in het gebied weer geland. Ivm de aanwezigheid van mijn zoontje moeten aftaaien (koud, slapen, zucht...).
Groet,
Hans Pohlmann

UtrechtsVogelNet


Tim de Boer

Citaat van: mein1 op oktober 23, 2009, 19:28:18 PM
Citaat van: Albert de Jong op oktober 23, 2009, 18:31:20 PM
Pim e.a., ik sprak net Pieter van Veelen: hij zag weinig hpp, lange poten en tenen, donker petje, donkere centra scaps en donker wangetje, fijne borststreping. Het zal wsch om een 1e winter gaan.

Ik had een Zwolse vogelvriend maar even getipt (Ben Dielissen). Het lukte hem op de valreep de vogel te zien, met minstens 40 tevreden mede-waarnemers, waaronder een aantal "DB-kopstukken" (Arnoud van den Berg o.a.). Zelfs met 40 waarnemers was het al een chaos met parkeren (er is dus gewoon geen plak langs een hele smalle weg...). Dat wordt dus wat morgen!

Tot morgen!

Peter

Ik heb wel meer dan 100 man de revue zien passeren daar!
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Martijn Bot

Hans heeft het verhaal goed verteld. Gisterenmiddag (treurige, grijze dag, weinig licht) even tijdens een verjaardagsvisite met mijn vader in de Vreugderrijkerwaard geweest. Zag daar heel ver weg een steltje lopen die mijn alarmbellen deed rinkelen, alleen wist ik op dat moment niet welke kant ik op moest denken. Op 50x inzoomen was nog net te zien dat de vogel geen handpenprojectie had, raar liep, Kleine Strandloperachtige lengtestrepen over de rug en een borstbandje had. Met de wijsheid van nu zou dat al genoeg moeten zijn om voor alle zekerheid wat te piepen, maar ik had geen boek bij me, heb geen ervaring met dit type steltjes en heb wel vaker raar tegen steltjes aangekeken.
Wat verward verliet ik het gebied (bewijsplaatjes waren in de grijsheid echt niet mogelijk), maar het beest bleef door m'n hoofd spoken. Na de patatten toch maar even mijn vader's vogelboek gepakt en meteen daarna gevraagd of ik even van de computer van mijn ouders gebruik kon maken. Ik heb Lennaert Steen gemaild, hem mijn verhaal gedaan en gezegd dat ik heel stiekem even aan Kleinste moest denken... Hij zou mijn mail doorsturen aan de "Zwolle-clan", die de volgende dag wel even een blik zouden werpen.
De rest is geschiedenis...
Achteraf gezien had ik gisteren misschien iets harder moeten schreeuwen, maar mijn onzekerheid speelde me in deze een beetje parten. Gelukkig is alles uiteindelijk goed gekomen, en ga ik morgen met wat noorderlingen mijn eigen ontdekking twitchen....

teunvankessel

Trouwens die Struikrietzanger die vandaag in de aw-duinen is gevangen zie ik nog nergens gemeld.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Gert Veurink

Citaat van: Martijn Bot op oktober 23, 2009, 20:33:19 PM
Achteraf gezien had ik gisteren misschien ....

Ik zou slechts willen zeggen: Martijn, bedankt! Volgens mij ben jij de ontdekker van een nieuwe soort voor NL, die nu al veel mensen hebben kunnen zien. Volgens mij geen plaats meer voor (zelf)verwijten :duim:
groet!
Gert Veurink



Adri Clements

Citaat van: Gert Veurink op oktober 23, 2009, 19:59:08 PM
en hier een wel hele mooie route- en soortbeschrijving
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=16901

Verkorte versie voor degenen die niet tot de eersten behoren: de vogel zit in de buurt van een mensenmassa met telescopen in het gebied.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

dupont

Citaat van: gtroost op oktober 23, 2009, 18:53:17 PM
Citaat van: lupokatja op oktober 23, 2009, 18:09:39 PM
Zou het kunnen dat ie er misschien al wat langer zit?


Dat hoop ik niet voor deze waarnemer, wordt er daar ff een nieuwe soort door zn neus geboord:  http://waarneming.nl/waarneming/view/45059405  :angel:  :angel:

Lennaert Steen was bij deze waarneming betrokken. Lennaert gaf gisteren al aan 100% zeker te zijn dat hij toen een Temmincks zag. En laat mij hem blind vertrouwen!!!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HansP


Lennaert Steen was bij deze waarneming betrokken. Lennaert gaf gisteren al aan 100% zeker te zijn dat hij toen een Temmincks zag. En laat mij hem blind vertrouwen!!!
[/quote]

Ach David, maar jij bent ook altijd zo goedgelovig :rolleyes:
Groet,
Hans Pohlmann

gerdwichers8

Mm, die in Israel betrof geen juv, maar zo'n grijs adult winterkleed (derhalve meer te verwarren met Temminck). Vanuit Twenterand is een peuleschil op de fiets naar Zwolle (toen van Tiberias naar Bet She'an). Mogelijk dat ik om 0400 uur  aanvang met een persoonlijk en levendig deja vu.

Jaap Denee

#5510
Deze plaatjes zeggen meer dan woorden...



...en hier met wat meer gelukkigen maar wat minder licht...

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

hterhaar

Citaat van: HansP op oktober 23, 2009, 20:52:48 PM

Lennaert Steen was bij deze waarneming betrokken. Lennaert gaf gisteren al aan 100% zeker te zijn dat hij toen een Temmincks zag. En laat mij hem blind vertrouwen!!!

Ach David, maar jij bent ook altijd zo goedgelovig :rolleyes:
[/quote]

Who needs enemies with friends like this ;-)

Dat zei ik nog tegen Lennaert toen hij op Texel zonder mij de boot op reed ....

Gr.,

Hans

Jeroen Nagtegaal

Zijn er eigenlijk vaker 2 nieuwe soorten voor NL in één week ontdekt?

Tot morge bij het eerste licht,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Adri Clements

@Jeroen:
Het zal eerder om decennia dan enkele jaren terug gaan.
Wat is trouwens tot 2009 de laatste soort is ontdekt? Dus voor de Kaspische plevier?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

ArjenDrost †

Citaat van: Adri Clements op oktober 23, 2009, 23:38:18 PM
@Jeroen:
Het zal eerder om decennia dan enkele jaren terug gaan.
Valt mee hoor. Volgens mij zijn op 3 april 2005 (dus nog maar 4 jaar geleden) 2 nieuwe soorten op 1 dag ontdekt...

steenl

#5515
CiteerCitaat van: gtroost op oktober 23, 2009, 18:53:17

    Citaat van: lupokatja op oktober 23, 2009, 18:09:39

        Zou het kunnen dat ie er misschien al wat langer zit?



    Dat hoop ik niet voor deze waarnemer, wordt er daar ff een nieuwe soort door zn neus geboord:  http://waarneming.nl/waarneming/view/45059405  :angel:  :angel:


Lennaert Steen was bij deze waarneming betrokken. Lennaert gaf gisteren al aan 100% zeker te zijn dat hij toen een Temmincks zag. En laat mij hem blind vertrouwen!!!

Mensen, kom net uit de kroeg.
Taigastrandloper in Zwolle, dat verzin je toch niet. Dat moet gevierd worden  :rolleye:
Hierbij mijn verhaal.
Woensdagmiddag aan het vogelen met Marwin Balje.
We ontdekken een kleinere strandloper aan de andere kant van het gebied. Klein van formaat en erg donker ogend. Ik denk gelijk aan Temmincks. Maar tja half oktober, de alarmbellen gaan af.
Door onrust vloog alles op, ook de kleinere strandloper. Dat deed de vogel vandaag niet!! Die drukte zich.
De vogel in kwestie kwam dichtbij zitten. Langgerekte vogel, donkere indruk en laag bij de grond. De vogel had geen rugstreping. De taiga van vandaag was compleet anders. Als ik dezelfde vogel had gezien, had ik hem uitgescholden voor Kleine Strandloper en niet als Temmincks.
Gisteravond kreeg ik een mailtje van Martijn Bot. Waarvoor EEUWIG dank. :duim:
Hij vroeg zich af of ik zeker was van mijn temmincks. Uhh ja. Hij had iets spannends gezien, hij dacht aan een kleine strandloper maar het zat hem niet lekker.
Al snel kwamen wij er achter dat we twee verschillende vogels hadden gezien.
Gisteravond een paar mensen gewaarschuwd en Hans Pohlmann sloeg vandaag alarm.
Rest is History. Vogel zit er dus sinds donderdag.
Hopelijk is deze kraker er morgen ook nog!!!

PS Jaap, Schitterende foto. maar misschien moet je het hebben meegemaakt.

Jaap Denee

Citaat van: steenl op oktober 24, 2009, 01:33:35 AM
PS Jaap, Schitterende foto. maar misschien moet je het hebben meegemaakt.

Waar je telefoon al niet goed voor is...  ;) Het was genieten. De volgende keer (maar hopelijk eerder) duik ik met jullie mee de kroeg in, het zat er nu helaas even niet in.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rutger

Vogel is weer gepiept, tot straks!
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Jaap Denee

Citaat van: Rutger op oktober 24, 2009, 08:17:40 AM
Vogel is weer gepiept, tot straks!

Wat doe jij nog achter je scherm?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rutger

Moet een klein beetje rekening houden met mn vriendin ;), ga nu weg
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!