Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 19, 2009, 11:57:00 AM
Waarom eigenlijk niet? Is er nog hoop op een doorstart?

Gr Ben

Als ik de site begrijp is het aantal hits overschreden...
groet,
Redmar

HJDT

#5431
Voor wie het nog niet opgevallen was: volgens de rankingpagina van DB (www.dutchbirdalerts.nl) is de Kaspische Plevier de 500-ste soort op de Nederlandse lijst. Volgens mij is dit behoorlijk uniek in Europa want er zijn maar weinig landen in onze streken die dit aantal halen. Dit is natuurlijk nog wel afhankelijk van het geaccepteerd worden/blijven van de Kokardezaagbek en de Grote Tafeleend.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Folkert Jan

ik ben dan wel benieuwd naar documentatie van een soort als bandijsvogel ergens in de 19de eeuw
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Citaat van: rnbflavour op oktober 19, 2009, 16:50:36 PM
ik ben dan wel benieuwd naar documentatie van een soort als bandijsvogel ergens in de 19de eeuw
kwestie van aanschaffen van "Zeldzame vogels van Nederland" Avifauna van Nederland 1
isbn 90-74345-13-1
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

snwja3

Citaat van: HJDT op oktober 19, 2009, 16:45:17 PM
Voor wie het nog niet opgevallen was: volgens de rankingpagina van DB (www.ducthbirdalerts.nl) is de Kaspische Plevier de 500-ste soort op de Nederlandse lijst. Volgens mij is dit behoorlijk uniek in Europa want er zijn maar weinig landen in onze streken die dit aantal halen. Dit is natuurlijk nog wel afhankelijk van het geaccepteerd worden/blijven van de Kokardezaagbek en de Grote Tafeleend.

Bijna goed!
Het is nu 499 ((inclusief drie soorten die worden herzien en twee die (nog) niet officieel zijn aanvaard). In de DB-rankinglijst staan ook nog soortgroepen als donsstormvogel en die mag je niet als soort tellen. Een update van de NL lijst volgt binnenkort op http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=228
Wietze Janse

MarcelHaas

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 19, 2009, 11:57:00 AM
Waarom eigenlijk niet? Is er nog hoop op een doorstart?

Gr Ben

Dag Ben (en anderen),

Lucien en ik zijn WP Birds jaren geleden gestart en zijn er enthousiast mee begonnen. Echter na zoveel jaren bleek de koek een beetje op: het kostte teveel tijd en moeite om het te updaten. Vooral ook het financieel aspect heeft ons doen besluiten de stekker er uit te trekken.

Ik houd me overigens nog steeds bezig met WP gevallen (oa WP Reports in DB en lever geval overzichten aan Birding World). Ik schrijf een serie artikelen met WP lijst updates (in DB). Tevens werk ik momenteel aan een boek over extreme zeldzaamheden in de WP, dus ik zit niet helemaal stil...

MarcelHaas

#5436
Overigens is dit het 14e geval van Kaspische Plevier in Noord-West Europa:

Britain (5 gevallen, 6 individuen); alle in mei, juni of juli
Finland (1 geval); juni
France (3 gevallen); 1 in april en 2 in augustus
Germany (2 gevallen), waarvan een in november en 1 in mei
Norway (2 gevallen); allebei in juni

Het is dus niet het eerste najaarsgeval! Daarnaast zijn er ook twee november gevallen in Italië. Het is dus wel het eerste oktober geval.

hterhaar

Marcel,

Het zesde Britse geval heeft je updates misschien niet gehaald ;-) - 1 en 2 mei 2008 op Fair Isle,

Gr.,

Hans

MarcelHaas

Citaat van: hterhaar op oktober 19, 2009, 17:28:33 PM
Marcel,

Het zesde Britse geval heeft je updates misschien niet gehaald ;-) - 1 en 2 mei 2008 op Fair Isle,

Gr.,

Hans

Jawel hoor ;)

1   22 May 1890, North Denes, Great Yarmouth, Norfolk, England, pair, male collected
2   21 May 1988, St Agnes, Scilly, England, male
3   12-13 July 1988, Aberlady Bay, Lothian, Scotland, male
4   3-4 June 1996, Skelberry, Shetland, Scotland, female
5 *   1-2 May 2008, Fair Isle, Shetland, Scotland, female

Ben Wielstra

Citeerfinancieel aspect

Hier zou DBA toch wel een handje kunnen helpen? Er is toch behoorlijk wat interesse onder vogelaars!

MarcelHaas

Citaat van: Triturus op oktober 19, 2009, 17:52:33 PM
Citeerfinancieel aspect

Hier zou DBA toch wel een handje kunnen helpen? Er is toch behoorlijk wat interesse onder vogelaars!

Als jullie straks allemaal mijn boek(en) gaan kopen, komt het allemaal wel weer goed :)

Serieus: het is niet alleen het geld, een baan zorgt er ook voor dat je weinig tijd hebt. Toen we startten met de site studeerden we nog. Het financiele aspect was dat we geld betaalden voor hosting etc maar er geen reet meer aan deden... Koop ik dan toch liever een aantal vogelboeken voor...

Edwin Russer

Citaat van: snwja3 op oktober 19, 2009, 16:58:16 PM
Citaat van: HJDT op oktober 19, 2009, 16:45:17 PM
Voor wie het nog niet opgevallen was: volgens de rankingpagina van DB (www.ducthbirdalerts.nl) is de Kaspische Plevier de 500-ste soort op de Nederlandse lijst. Volgens mij is dit behoorlijk uniek in Europa want er zijn maar weinig landen in onze streken die dit aantal halen. Dit is natuurlijk nog wel afhankelijk van het geaccepteerd worden/blijven van de Kokardezaagbek en de Grote Tafeleend.

Bijna goed!
Het is nu 499 ((inclusief drie soorten die worden herzien en twee die (nog) niet officieel zijn aanvaard). In de DB-rankinglijst staan ook nog soortgroepen als donsstormvogel en die mag je niet als soort tellen. Een update van de NL lijst volgt binnenkort op http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=228

Wietze,

Ik neem aan dat je deze bedoelt.

http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20090815-55.pdf
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

snwja3

CiteerWietze,

Ik neem aan dat je deze bedoelt.

http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20090815-55.pdf

Ja, sorry, je hebt helemaal gelijk, verkeerd linkje gekopieerd.
Wietze Janse

Edwin Russer

Citaat van: snwja3 op oktober 19, 2009, 18:06:18 PM
CiteerWietze,

Ik neem aan dat je deze bedoelt.

http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20090815-55.pdf

Ja, sorry, je hebt helemaal gelijk, verkeerd linkje gekopieerd.

Het is je vergeven B) Derde keer trakteren. Eerst die vermeende Humes op Texel en vervolgens dit :P
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hterhaar

Citaat van: MarcelHaas op oktober 19, 2009, 17:45:45 PM
Citaat van: hterhaar op oktober 19, 2009, 17:28:33 PM
Marcel,

Het zesde Britse geval heeft je updates misschien niet gehaald ;-) - 1 en 2 mei 2008 op Fair Isle,

Gr.,

Hans

Jawel hoor ;)

1   22 May 1890, North Denes, Great Yarmouth, Norfolk, England, pair, male collected
2   21 May 1988, St Agnes, Scilly, England, male
3   12-13 July 1988, Aberlady Bay, Lothian, Scotland, male
4   3-4 June 1996, Skelberry, Shetland, Scotland, female
5 *   1-2 May 2008, Fair Isle, Shetland, Scotland, female

Marcel,

Je hebt gelijk, het misverstand zit aan mijn kant - ik keek in de laatste Br. Birds met het jaarverslag 2008 van de BBRC - het tellertje staat op zes, maar het tellertje gaat over het aantal individuen en niet over het aantal gevallen. Het 1890 geval telt dus dubbel,

Gr.,

Hans

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

theomuusse



Overigens Theo, je schijnt helemaal niet midden op een akker te mogen parkeren en ik begreep dat de boer het ook niet tof vond dat enkelen dat desalniettemin deden.

EDIT: Ik begrijp nu dat degenen die naar het beest toe reden daar wél toestemming voor zouden hebben gevraagd én gekregen van de landeigenaar.
[/quote]

Inderdaad, ik had het gevraagd aan de dame die mij vroeg wat er te doen was!!
Theo

edwin de weerd

Overigens Theo, je schijnt helemaal niet midden op een akker te mogen parkeren en ik begreep dat de boer het ook niet tof vond dat enkelen dat desalniettemin deden.

EDIT: Ik begrijp nu dat degenen die naar het beest toe reden daar wél toestemming voor zouden hebben gevraagd én gekregen van de landeigenaar.
[/quote]

Inderdaad, ik had het gevraagd aan de dame die mij vroeg wat er te doen was!!
Theo

Toestemming of niet, er waren meer mensen die het niet tof vonden.

Edwin.

Bas vd Burg

Citaat van: vincenthart op oktober 18, 2009, 23:05:53 PM
... En toen werd er nog iemand boos die toch wel zou moeten weten dat ganzen ook zonder (duidelijk aanwijsbare) reden wel eens opvliegen. Inderdaad allemaal geen mensonterende zaken maar wel jammer en onnodig.

Tsja dat gedoe met die Ross' Ganzen was wel erg zielig (ik neem aan dat je daar op doelt Vincent?)
De groep, met daarin de Ross'-jes, was lekker aan het grazen en leek zich totaal niet te storen aan de aanwezige vogelaars die in de wegberm stonden. De groep werd pas paniekerig toen een boer de dijk op liep om de schapen te voeren. Juist op dat moment komt die bewuste vogelaar aanrijden. Kort daarna (toen de vogelaar zijn voertuig parkeerde) vloog alles op. Maar om dan vervolgens de aanwezige vogelaars onder uit de zak te geven omdat "we" te dicht bij de ganzen stonden........ tuurlijk :duim:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Citaat van: theomuusse op oktober 18, 2009, 21:51:25 PM
En volgens mij geen enkel incident!!
Theo
Ik doelde op de auto die toen er nog niet zoveel mensen bij de hooibalen stonden de akker inreed, dat werd op dat moment en erna (zie de opmerkingen bij de foto's op de DB-site b.v.) toch wel echt als een 'incident' beschouwd. Hoe dan ook, het is allemaal goed afgelopen dus zolang er geen kwaad bloed gezet bij de landeigenaren: zand erover.

@Bas: Dat bedoelde ik idd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

Frank van der Meer

jvdlaan

Citaat van: HJDT op oktober 19, 2009, 16:45:17 PM
Voor wie het nog niet opgevallen was: volgens de rankingpagina van DB (www.dutchbirdalerts.nl) is de Kaspische Plevier de 500-ste soort op de Nederlandse lijst. Volgens mij is dit behoorlijk uniek in Europa want er zijn maar weinig landen in onze streken die dit aantal halen. Dit is natuurlijk nog wel afhankelijk van het geaccepteerd worden/blijven van de Kokardezaagbek en de Grote Tafeleend.
En de Bulwers van de Maasvlakte natuurlijk. Staat de teller ineens weer op 495. Maar die 500e komt er een keer.

pwolf

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 19, 2009, 22:11:03 PM
Citaat van: vincenthart op oktober 18, 2009, 23:05:53 PM
... En toen werd er nog iemand boos die toch wel zou moeten weten dat ganzen ook zonder (duidelijk aanwijsbare) reden wel eens opvliegen. Inderdaad allemaal geen mensonterende zaken maar wel jammer en onnodig.

Tsja dat gedoe met die Ross' Ganzen was wel erg zielig (ik neem aan dat je daar op doelt Vincent?)
De groep, met daarin de Ross'-jes, was lekker aan het grazen en leek zich totaal niet te storen aan de aanwezige vogelaars die in de wegberm stonden. De groep werd pas paniekerig toen een boer de dijk op liep om de schapen te voeren. Juist op dat moment komt die bewuste vogelaar aanrijden. Kort daarna (toen de vogelaar zijn voertuig parkeerde) vloog alles op. Maar om dan vervolgens de aanwezige vogelaars onder uit de zak te geven omdat "we" te dicht bij de ganzen stonden........ tuurlijk :duim:

en ik maar denken dat ze opvlogen omdat wij er met het vliegtuig langsvlogen?

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Jaap Denee

Citaat van: pwolf op oktober 20, 2009, 00:10:55 AM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 19, 2009, 22:11:03 PM
Citaat van: vincenthart op oktober 18, 2009, 23:05:53 PM
... En toen werd er nog iemand boos die toch wel zou moeten weten dat ganzen ook zonder (duidelijk aanwijsbare) reden wel eens opvliegen. Inderdaad allemaal geen mensonterende zaken maar wel jammer en onnodig.

Tsja dat gedoe met die Ross' Ganzen was wel erg zielig (ik neem aan dat je daar op doelt Vincent?)
De groep, met daarin de Ross'-jes, was lekker aan het grazen en leek zich totaal niet te storen aan de aanwezige vogelaars die in de wegberm stonden. De groep werd pas paniekerig toen een boer de dijk op liep om de schapen te voeren. Juist op dat moment komt die bewuste vogelaar aanrijden. Kort daarna (toen de vogelaar zijn voertuig parkeerde) vloog alles op. Maar om dan vervolgens de aanwezige vogelaars onder uit de zak te geven omdat "we" te dicht bij de ganzen stonden........ tuurlijk :duim:

en ik maar denken dat ze opvlogen omdat wij er met het vliegtuig langsvlogen?

pim

De Ross' ganzen bleven rustig zitten toen wij claxonerend langs scheurden:



... wel vlogen er 4 witte eenden op met van die zwarte vleugelpunten.

Verder is het natuurlijk niet zo aardig om een veld met een Kaspische plevier in te rijden als wij nog op de snelboot Vlieland-Harlingen zitten. Begrijpelijk, maar niet aardig.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Citeer... wel vlogen er 4 witte eenden op met van die zwarte vleugelpunten.

Verder is het natuurlijk niet zo aardig om een veld met een Kaspische plevier in te rijden als wij nog op de snelboot Vlieland-Harlingen zitten. Begrijpelijk, maar niet aardig.

Met het oog op bovenstaande wil ik graag nog even een bewijsplaatje van 'jouw' Kaspische Plevier waarneming. Zou me niets verbazen dat daar een Amgopl op staat!?  ;)
Ik zal het nog even hier aan de telcommissie voorleggen, kan weer een lang topic worden ..... ;D
Wietze Janse

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

PieWie

Citaat van: MarcelHaas op oktober 19, 2009, 17:16:01 PM
Overigens is dit het 14e geval van Kaspische Plevier in Noord-West Europa:

Britain (5 gevallen, 6 individuen); alle in mei, juni of juli
Finland (1 geval); juni
France (3 gevallen); 1 in april en 2 in augustus
Germany (2 gevallen), waarvan een in november en 1 in mei
Norway (2 gevallen); allebei in juni

Het is dus niet het eerste najaarsgeval! Daarnaast zijn er ook twee november gevallen in Italië. Het is dus wel het eerste oktober geval.

Verrassend schaars als je bedenkt dat het broedgebied overlapt met dat van steppenkievit (en zelfs nog noordelijker broedt), een lange afstandstrekker is en een flink grotere populatie heeft. Of zouden we wat vaker akkers moeten afkijken?

Pierre

Ben Wielstra

Zo vertikken ze het, zo heb je beide soorten in een jaar. Het moet niet gekker worden.

Jelle Aalders

Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2