Review van de Nikon Prostaff 5 82-A Spottingscope

Gestart door Maja1970, juni 24, 2015, 22:36:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maja1970

Omdat er weinig informatie is over een betaalbare telescoop van Nikon en er hier op het forum met enige regelmaat vragen over komen hieronder mijn ervaring.

Dit is een aangepaste versie van mijn review op fotosemeins.nl waar ik de telescoop gekocht heb via Internet. Ik heb dit overigens als een zeer betrouwbaar adres ervaren met een goede aftersales, hun prijzen zijn vaak erg scherp.

Dit was mijn eerste telescoop en ik kocht deze om te kijken of het mij zou bevallen. Tot dan toe had ik alleen een verrekijker en om ook met een toeter rond te gaan lopen is een redelijke stap.

Ik heb deze telescoop anderhalf jaar gebruikt voor vogels kijken. Gebruikte oculairen de SEP 20-60 en een 25x oculair van de voorloper de RAIII welke ik samen met een Nikon digiscoping kit incl. fototoestel gekocht heb op marktplaats. Dit was een P5000 met een FSB-6 adapter, deze combinatie werkt goed met de Prostaff 5 hoewel dit niet bij Nikon op de site te vinden is. Geen vignettering, wel is de camera traag.

http://www.dannysdigiscoping.com/nikonprostaff5setup.htm Een test van digiscoping met de Prostaff 5
http://www.dannysdigiscoping.com/nikoned50fsb6.htm Een test met de adapter en de compact camera die ik gebruikte op een ED50.

Deze is inmiddels vervangen voor een Novagrade adapter en een Nikon d3300, dit kan ik aanraden ideaal.

Verwacht geen Swarovski voor deze prijs maar wel een fijne niet te zware kijker. Het beeld is met het 25x oculair indrukwekkend. Het 20-60x oculair is vooral in de sterke vergrotingen wat minder maar nog steeds goed te gebruiken. Nadeel is dat je bij inzoomen opnieuw scherp moet stellen maar dat is niet vreemd voor een telescoop in deze prijs klasse. Optisch verrassend goed voor een dergelijke telescoop zonder ED glas!

Het geheel is uitstekend waterdicht, heb er menig uur mee in de regen gestaan. De bijgeleverde hoes zit er wat losjes omheen, een tegenvaller, daarom heb ik de telescoop in zijn geheel met camo wrap tape omwikkeld, ook om de bijgeleverde tas als extra bescherming.

Essentieel is een goed statief, eerst gebruikte ik een eenvoudig alu foto statief van een paar tientjes maar dat werkt niet goed. Investeer in een degelijk statief van bijv. Manfrotto met een goede video kop. Dit kost net zoveel als de telescoop maar het geheel gaat er met sprongen op vooruit, en gaat een leven lang mee.

Ook onder slechtere licht omstandigheden blijft de telescoop bruikbaar. Digiscoping gaat heel aardig, maar verwacht geen plaatjes zoals in de National Geographic. Wel prima bruikbaar als bewijs foto's e.d. en met de tijd lukken ze steeds beter.

Na een half jaar heb ik het SEP 38W oculair gekocht. Dit is de beste een mooi breed beeld met voldoende lichtsterkte. Hierna is het 25x oculair nooit meer gebruikt en de 20x60 een paar keer. Alleen bij het maken van een ID op grote afstand en bij zee.

Door de constructie van de oogschelp ook prima bruikbaar bij afwisselend gebruik tussen brildragers en niet brildragers.

Het mooie is dat de telescoop voorzien is van 2 statief aansluitingen, hierdoor kan je hem beter in balans zetten als je gaat digiscopen.

Degelijkheid ruim voldoende maar het blijft een harde kunststof telescoop met een neopreen hoes erom, zorgvuldig mee omgaan dus. Maar dat telt ook voor andere telescopen.

De oculairen zijn zeer degelijke exemplaren met een handige bajonet vergrendeling vergelijkbaar met de Nikon fototoestellen maar dan in het klein. Hieraan kan je zien dat je iets koopt van een kwaliteits fabrikant. Ze doen niet onder qua constructie met een Swarovski en sluiten volledig waterdicht af met de body.

Wel bleek bij mij de bajonetaansluiting van het oculair en de body een zwak punt, maar dit is keurig door Nikon verholpen door mij binnen 3 weken een nieuwe telescoop retour te zenden.

Ik hoop dat hiermee een aantal vragen beantwoord zijn.

M.vr.gr.
Martin