Advies verrekijker

Gestart door Johan Helmus, juni 21, 2015, 12:40:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Hallo,

Zoals de titel wellicht doet vermoeden ben ik op zoek naar een verrekijker. Het bedrag dat ik hierbij in gedachten heb is max rond de 500 euro. Nu heb ik al wat rondgezocht op internet, maar ik lees niet bepaald eenduidige verhalen.

In deze (2010) review komt de bushnell legend uhd 8x42 bijvoorbeeld als beste uit de bus, maar de situatie kan natuurlijk flink veranderd zijn in 5 jaar. De vogelbescherming zwaluw komt daar als beste prijs/kwaliteit uit de bus. (En ja, ik heb gezien dat de test ook op de website van vogelbescherming staat  :blink:) Over de bushnell lees ik in sommige (meer recente) forumartikelen juist weer minder goede verhalen.

Een andere, meer recente test wijst de buizerd verrekijker van de vogelbescherming aan als beste koop qua prijs/prestatie, en de Bynolyt stork als beste kijker.

De beste manier om te bepalen hoe een verrekijker voldoet is natuurlijk door hem zelf te gaan testen. In het algemeen genomen lees ik goede dingen over de vogelbescherming en Bynolyt kijkers. Deze wil ik vanmiddag in een (bever)winkel gaan bekijken. Helaas is de vogelbescherming buizerd daar niet aanwezig. Althans, volgens de webshop. De bushnell wordt daar ook niet verkocht, dus die kan ik helaas niet mee vergelijken. Het is vandaag jammer genoeg niet bepaald zonnig, maar volgens mij zijn dat juist wel gunstige omstandigheden om een kijker te testen. :angel:

Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met deze kijkers, of heeft iemand nog andere goede suggesties?
Groeten, Johan Helmus

WJ

Het is leuk om een keer naar de winkel van vogelbescherming in Utrecht te gaan; daar kan je ze testen en beter bekijken zodat je een goede keuze kunt maken.

Groet,
Wouter
Groeten,
Wouter

Wilfred

Zeker het middensegment hebben het merk Vogelbescherming en Bynolyt veel goeds te bieden.
Een goede kijker moet vooral een wow-gehalte hebben als je hem voor je ogen zet; helder, gestoken scherp en contrastrijk.
Hij moet ook lekker in je handen liggen en prettig aanvoelen.
En zeer belangrijk: je moet beslist niet hoeven te zoeken naar scherpte, dat moet er tijdens het focussen ineens zijn zonder enige twijfel.   
De moeite waard om er eens voor naar Zeist (of een andere goede winkel) te reizen en in alle rust te testen.

Rob Koelman

Toch ook deze maar even noemen: Eden XP (bestaat zowel in 8 x als 10 x uitvoering; heb zelf de 10x versie)

Zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159448
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

#4
Bedankt voor de reacties. Ik probeer binnenkort eens langs te gaan bij de winkel in Zeist!

Citaat van: Rob Koelman op juni 21, 2015, 17:05:27 PM
Toch ook deze maar even noemen: Eden XP (bestaat zowel in 8 x als 10 x uitvoering; heb zelf de 10x versie)

Zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159448
Dat topic heb ik inderdaad gelezen. De prijs is wel interessant, en blijkbaar zijn de prestaties prima. Volgens mij zijn er wat problemen met die verrekijker met scherpte instelling en warmte toch? Vanwege die kwaaltjes heb ik er zelf niet echt een goed gevoel bij.
Groeten, Johan Helmus

Maja1970

Probeer dan ook zeker eens de Nikon Monarch 7 8x42. Ik heb deze nu bijna 2 jaar en hij bevalt erg goed. Lekker licht van gewicht, mooi breed beeld en erg scherp en helder. Ik heb deze ook naast de Eden gehad en vond de Nikon beter.

http://www.allaboutbirds.org/Page.aspx?pid=2680

Succes met je keuze.