bosanemoon bloeiend?

Gestart door laatvlieger, oktober 23, 2005, 17:56:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Is het normaal dat ik nu bloeiende bosanemonen zie? Zag er vandaag wel een stuk of 20 bij huize Poelgeest bij Leiden. Of betreft het hier een andere soort? Ik vind het zo vreemd, ik dacht dat bosanemoon een vroege voorjaarssoort was??

Edit: heb net even in de flora gekeken en bosanemoon is inderdaad een voorjaarssoort.. Wat kan dit dan geweest zijn.

Ze hadden 6 tot 8 bloemdekbladen en waren helemaal wit, 3 bladeren, 1 bloem. De planten waren voor bosanemonen ook aan de grote kant.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

Ik heb dat ook wel eens gezien en laatst was er nog één met foto ingevoerd.

Gr.
Han.

laatvlieger

Dus het kan wel?
Volkomen in de war dus...

Zag 2 weken geleden in de duinen nog een populier waarvan de nieuwe knoppen voor volgend jaar nu al aan het uitlopen waren...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

marcel123

Bij havelte was door Cees twee weken eerder een onbekende plant ingevoerd die leek op bosanemoon. Maar alle soorten die er op lijken zijn ook voorjaarsbloeiers. Blijkbaar komt het toch vaker voor?

marcel123

CiteerMelding: Bloei van de zwarte els

De Zwarte els is een algemene soort in Nederland. Hij is familie van de berk en wordt vooral veel gevonden aan waterkanten en op moerassige plaatsen. Deze standplaatsen hebben vaak een laag stikstofgehalte. Stikstof, essentieel bij de groei, betrekt de plant van bacteriën in de wortels. Deze halen het op hun beurt weer uit de lucht. Ook de Witte els kent deze symbiose.
In het voorjaar, vanaf begin februari verschijnen de katjes aan de boom, maar in januari worden er al stuifmeel-korrels aangetroffen in de lucht. De zwarte els is éénhuizig: zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen komen gescheiden op de zelfde boom voor. De mannelijke katjes zijn lang, de vrouwelijke kleiner en eivormig. De vrouwelijke ontwikkelen zich tot een groene vrucht. In de herfst rijpen deze vruchten, de zogenaamde "elzenproppen". Ze blijven de hele winter aan de boom hangen en zijn dan een voedselbron voor verschillende vogelsoorten

en ik vond in Zoetermeer een bloeiende wilg.

Grada Menting

Vandaag zag ik een bloeiende Fluitenkruid. (Foto geplaatst)