Microfoon voor zelfbouwparabool

Gestart door rrosendal, juni 18, 2015, 20:19:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrosendal


Voor mijn kleine, zelfgemaakte parabool (4 cm focus)  zoek ik een geschikte microfoon. Heb nu een proefopstelling met twee condensator microfoons in combinatie met een Zoom H2 opname apparaat. Deze microfoons vragen veel van de batterijen (plug-in power).
Bovendien is stereo niet noodzakelijk en is een meer rondom gevoelige microfoon waarschijnlijk beter. De parabool zorgt immers voor het richteffect.
Kan iemand me een kleine, betaalbare microfoon aanbevelen?

Alvast bedankt,

Roelof Rosendal

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

rrosendal

Dank Wim, Ga ik naar kijken.

Ben ondertussen aan het experimenteren met een oud idee om mijn Zoom H2 opname apparaat in de focus van een parabool te plaatsen.
Nu nog in een in één vlak 'platte' parabool, bovendien onder en boven afgeknot, met een focus van 6,5 cm, 28 cm doorsnede.
Door de microfoon instelling op 'back' te zetten heb ik het controlepaneel naar voren en bedienbaar. terwijl de backmicrofoons het signaal vanuit de parabool oppikken.

Tot nu toe had ik erg veel last van een heel zwak signaal en ook van heel veel ruis bij het gebruik van een dasspeld microfoon.

Nu heb ik met de Zoom H2 ook op stand 'hoge gevoeligheid' geen basisruis en een goede ontvangst, zelfs met deze primitieve opstelling.
Bovendien is alles heel compact; parabool, H2 en handvat zijn één geheel, met alleen de koptelefoon die daar nog aanhangt.

Nu nog mooie opnamen proberen te maken tussen de elke 3 minuten overkomende vliegtuigen door hier in Lelystad :)

Groet,
Roelof Rosendal






Wim Bakker

Tsja, met dit soort dingen kom je er achter hoeveel lawaai de mens maakt...
Een stad zoemt (en dit was een rustig plekje): https://waarneming.nl/sound/view/4295

Ik ben wel benieuwd naar je opstelling. Kun je wat plaatjes toevoegen?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

rrosendal

Hoi Wim,

Ik ben verder gegaan met het idee om mijn H2 Zoom recorder te gebruiken om op te nemen i.p.v. een externe microfoon. Geen extra voeding nodig, zit er al in, en goede ervaring daarmee met het opnemen van muziek onder erbarmelijke omstandigheden met dan toch een verrassend goed resultaat.
Ook geen gedoe met instant gesis waar ik mee te maken kreeg met die externe dynamische microfoons.

Daarvoor heb ik een gipsen mal gemaakt voor een parabool met een focus van 6,5 cm.
Ik had nog een natuurtrommelvel liggen die ik als eerste laag om de mal heb gebruikt- strak, glad, maar niet spiegelglad.
Verder heb ik de parabool opgebouwd met verlijmde lagen papier en stroken katoen.
Bevestiging voor de H2 en handgreep en de aanschaf van een simpele hoofdtelefoon maakte het geheel bruikbaar.
De clip om het aan de broekriem mee te kunnen dragen en de fancy schutkleuren op de achterkant betreffen alleen gebruiksgemak en een vorm van opsmuk :>)
Ik oefen hiermee op zeg maar, een oude mus, om klaar te zijn als er iets echts leuks langskomt.