Hoofdmenu

Onbekende kever

Gestart door aalstg, juni 18, 2015, 15:42:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

aalstg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://uden.waarneming.nl/waarneming/view/103501100
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-06-17 Volkel - Knokerdweg
Foto's:


bij voorbaat dank Gerard van Aalst

Henri van Dodeweerd

Een boktor. Mogelijk de bloesemboktor.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lo.troisfontaine

Hoi,


een schijnboktor.  Een Oedemera .....


groeten,


Lo

Rob Westerduijn


Arp

En waarom geen virescens ?

Het zal een dame zijn - ik ken daar alleen onderkantkenmerken voor ... wat weet jij dat ik niet weet?  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Eens met Arp. Verschil tussen O. lurida en O. virescens vanaf foto is ver.......moeilijk en vaak niet mogelijk.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

@Rob: Naar mijn weten ken ik je niet (of was je op de bijeenkomst van sektie Everts onlangs?), maar als ik je antwoorden hier lees en even google moet ik aannemen dat je goed thuis bent in de kevers en vaak goed zult zitten. Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat je "beter" bent met kevers dan ikzelf - ik kom net pas kijken - dus het is erg raar voor mij om "politieagentje" te spelen (Jan verkeert wat dat betreft in een veel riantere positie ;) ) ...

:police: Maar toch heb ik de indruk dat je hier en daar net iets te kwistig met namen strooit op een manier die doet vermoeden dat het zeker is, ook in gevallen waarvan ik meen geleerd/begrepen/gezien te hebben dat het verrekte lastige instinkers kunnen zijn. Dan is het moeilijk inschatten of jij gewoon echt heeeeeeeeeel veel meer herkent omdat je heeeeeeeel veel meer ervaring hebt, of dat je misschien toch hier en daar wat te kort door de bocht gaat. Wat een beetje tegenstrijdig lijkt te zijn, is dat juist jij, met de ervaring die je kennelijk hebt, zou moeten weten hoe hachelijk het vaak kan zijn - zeker van foto. Dus impliciet verwacht ik dan dat je als je een naam geeft zonder voorbehoud, dat het ook echt goed moet zijn en niet "(zeer) waarschijnlijk" ofzo.

Enerzijds zou ik het prachtig vinden om in bepaalde gevallen van je te kunnen leren hoe ik soorten van foto uit elkaar kan houden, daar waar ik het zelf niet (zeker) zie - dus vraag ik dan hoe je erop komt. Maar anderzijds doen we al jaren ons best om mensen te leren niet te overmoedig te zijn met "plaatjeskijken" en dan is het wel lastig uitleggen dat iemand met veel ervaring er misschien ook wat te makkelijk mee omgaat. Kunnen we daar ergens een mooie middenweg in vinden? :)

Voor de duidelijkheid: Ik ben blij dat iemand met jouw bagage hier deelneemt en wil dat zeker zo houden, maar misschien kun je iets meer proberen om nuance in je determinaties aan te brengen waar dat redelijkerwijs nodig zou zijn? Het lijkt me dat jij die gevallen goed moet kunnen inschatten  :angel:

@Gerard: Voor dit geval (zeker voor de vrouwtjes) heb ik - mede omdat ik het zelf dus niet durf van foto - de verzamelsoort Oedemera lurida/virescens aangemaakt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)