Altica oleracea? -> Altica lythri

Gestart door Rob S, juni 16, 2015, 18:50:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob S

De bastaardwederik in mijn tuin zit er vol mee. Kan het nog iets anders zijn?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/103447029
Altica oleracea gezien op 2015-06-13 Roggel
Foto's:


bij voorbaat dank Rob Schaareman
Groeten

Rob Schaareman

Rob Westerduijn

Ik denk dat het Altica lythri is. Die eten van verschillende soorten Epilobium en zijn meestal dof metallisch groen terwijl oleracea meest op Teunisbloem zit en glanzend blauw is. De relatief ondiepe ingroef op het halsschild is een kenmerk van beide in vergelijking met andere soorten Altica.

Arp

Ha Rob,

Ik zag dat jij veel met Zuid-Amerikaanse Chrysomelidae bezig bent geweest - leuk  :duim:

Ken je dit Nederlandse kleingrut ook goed? En betekent dit dat het weer wat meer zin gaat hebben om ook naar aardvlooitjes te kijken - of is het voor jou ook van foto vrijwel niet te doen? 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rob Westerduijn

Ik doe mn best maar ze zijn vaak wel lastig. Probeer vanuit een aantal verschillende hoeken fotos te nemen en probeer een zo goed mogelijke foto van recht bovenaf te nemen (met het halsschild scherp in beeld). Ik zal kijken wat ik er mee kan. En natuurlijk helpt het vermelden van de voedselplant ook ;)

Arp

Gaan we weer eens proberen bij de volgende dan - leuke uitdaging *ploink*  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Bij Altica´s is determinatie op basis van genitaal vrijwel altijd noodzakelijk en in elk geval 100% betrouwbaar.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Ja, dat had ik tot nu toe ook begrepen en ik ga dus niet met 2-3mm kevertjes genitaalpielemuizen als ik toch verder niks met die groep doe - dan maar geen naam, maar dan worden ze dus ook niet gefotografeerd en "waargenomen" ... vandaar dat ik even hoopte dat iemand als Rob zich er voldoende op had ingekeken om er zonder sloopwerk meer mee te kunnen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rob S

Bedankt,

Dan houd ik het op Altica lythri onzeker. Aangezien het vrouwtje oleracea groen schijnt te zijn http://www.biol.uni.wroc.pl/cassidae/European%20Chrysomelidae/altica%20oleracea.htm. De teunisbloem in mijn tuin is niet aangetast.
Groeten

Rob Schaareman