Vroege glazenmaker met een probleem?

Gestart door jeroenverburg, juni 14, 2015, 19:55:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

Ik kwam vandaag deze vroege glazenmaker tegen. Een van de vleugels is (nog?) niet ontwikkeld. Ik vraag me af of dat te maken heeft met het insect dat op die vleugel zit?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/103375822
Vroege glazenmaker - Aeshna isoceles gezien op 2015-06-14 Alphen aan den Rijn - Zaans Rietveld
Foto's:


bij voorbaat dank Jeroen Verburg

Stefan v. Schaik

Tijdens het uitsluipen kunnen er echt tal van dingen verkeerd gaan. het uitvouwen van de vleugels is daar een onderdeel van. Het zou zomaar kunnen dat de vleugel niet goed kan worden uitgevouwen. Dit hoeft niet perse een groot probleem te zijn. Ik heb libellen met 3 vleugels of 2 compleet kapotte vleugels nog heel goed zien vliegen. Ze zullen wellicht minder snel of wendbaar zijn en een makkelijkere prooi voor insecteneters, maar met een beetje mazzel kan dit beestje het best nog wel even volhouden.

Ben je later nog terug geweest om te kijken of deze dame er nog zat? Dan had je kunnen kijken of de vleugel misschien toch nog iets verder was uitgevouwen.

Of het beestje hier vleugels eet betwijfel ik. Ik zie geregeld andere beestjes op een libel zitten. Soms zijn het parasieten, maar soms gewoon beestjes die daar toevallig zitten.
Stefan van Schaik