Tips en Trucs voor ObsMapp Speech

Gestart door Alex Kwak, mei 31, 2015, 19:24:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

reukeloze is ook geen correct nederlands toch ? http://www.encyclo.nl/begrip/reukloos
dus dan is het niet zo gek
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: FrankR op juni 17, 2015, 22:03:49 PM
Is er zicht op een off-line speech-module? Lijkt me helemaal top.

Vooralsnog niet. Ik lees hier en daar dat het zou moeten werken, maar de ervaring is anders.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Als je een woord eerst online uitspreekt en daarna offline herkent hij het woord wel. Als je een nieuw woord offline inspreekt herkent hij het niet. Test met n=1. :-). Het is een interessante ontwikkeling maar in de praktijk heb je eralleen wat aan bij de tuinvogeltelling..

Bart van Hoogstraten

#33
Na wat oefenen is het me gelukt om een "Geelgroene Schotelkorst" erin te krijgen (kwestie van duidelijke articulatie van de "L" en "RST"). Ik ben nu aan het oefenen op "Roestbruine Kromlijf". "Roestbruine" herkent hij soms wel maar in combi met "krom" en "lijf" gaat het mis. "Grijsgroene Steenkorst" is totaal onmogelijk. (Ik denk dat je gecompliceerde namen, die samengesteld zijn uit meerdere woorden met afzonderlijke betekenis (vooral in combinatie met meerdere kleuren), op voorhand gewoon moet omzeilen in Speech en beter even kunt switchen naar handmatige invoer). (Maar wel weer vreemd dat hij "Aziatische Roodborsttapuit" zonder enig probleem accepteert, zelfs als je het binnensmonds op zijn Limbabwanees zingt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op juni 17, 2015, 22:06:13 PM
Citaat van: FrankR op juni 17, 2015, 22:03:49 PM
Is er zicht op een off-line speech-module? Lijkt me helemaal top.

Vooralsnog niet. Ik lees hier en daar dat het zou moeten werken, maar de ervaring is anders.
cool dat je het aan het uitzoeken bent. Had ook wat gezocht en inderdaad gevonden dat het zou moeten kunnen, net zoals utter!, maar die is al eventjes niet geüpdatet.. Zag ook dat het mogelijk zou moeten zijn om aan te geven naar welke woorden er gezocht moet worden. Die rare soortnamen...
Succes. Zou fantastisch zijn als het offline kon.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Helaas gaat Google raar om met spraakherkenning. In principe(!) zou het off-line moeten werken... maar dat doet het niet. Ook zou je in principe(!) telkens een soort in moeten kunnen spreken zonder eerst een knop in te moeten drukken.... maar dat werkt niet goed.
Dit is allemaal gemeld op de Google-fora, maar het enige wat Google er mee doet is de topics sluiten  :-X
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

René Bult

Offline speech werkt alleen wanneer je spraakherkenning rechtstreeks doet via het toetsenbord (daar zit ook een microfoontoets op). Het werkt echter niet echt goed  i.t.t. online herkenning, omdat de gedownloade offline database van de betreffende taal erg beperkt is.
met vriendelijke groet,
René

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Hinko op juni 17, 2015, 14:24:04 PM
het lukt me nog niet om een aantal plantensoorten in te voeren. bijv.
Hartbladige els (wordt Hardbladige els)
Valse voszegge
Gewoon langbaardgras
Reukeloze kamille (wordt Reukloze kamille)

iemand tips?

Gewoon Langbaardgras lukt mij in ieder geval wel.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wespenbuizerd

Ik heb het in het Frans geprobeerd en het werkt even goed (of soms even slecht) als in het Nederlands.
Dirk

Gery

Vraagje.
Speech is wel ideaal om in te geven tijdens mijn woon-werk traject per fiets.
Niet op dat toetsenbord liggen typen en kijken is echt wel heel handig.
Maar ik ben een beetje bezorgd over het datagebruik wanneer speech altijd openstaat omdat ik maar een beperkte hoeveelheid mag gebruiken per maand.
Is het zo dat alleen data wordt verzonden wanneer op de knop wordt gedrukt?
Of is het verzenden van data min of meer constant als de app openstaat?



Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op juni 22, 2015, 18:41:15 PM
Ik heb het in het Frans geprobeerd en het werkt even goed (of soms even slecht) als in het Nederlands.

Er komt nog een verbetering aan voor de ondersteuning van de verschillende talen. Maar eerlijk gezegd merkte ik zelf weinig verschil. Engels inspreken terwijl de taal op Nederlands staat gaat gewoon goed!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Gery op juni 23, 2015, 20:08:46 PM
Is het zo dat alleen data wordt verzonden wanneer op de knop wordt gedrukt?
Of is het verzenden van data min of meer constant als de app openstaat?

In principe alleen bij het indrukken van de knop, maar zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1444514#msg1444514
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim Asbreuk

Afgelopen zaterdag weer op pad geweest en met Speech geëxperimenteerd, ik kreeg o.a. Jakobskuiskruid en Gele morgenster maar niet ingevoerd. Bij het handmatig invoeren zag ik dat deze twee de  's.l.'  (sensu latu) "extensie" hadden en vroeg me af of het wellicht hieraan kon liggen? Verder liep alles prima en het invoeren ging razendsnel, echt een verbetering van de app!
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Alex Kwak

Citaat van: Tim Asbreuk op juli 14, 2015, 09:43:58 AM
ik kreeg o.a. Jakobskuiskruid en Gele morgenster maar niet ingevoerd. Bij het handmatig invoeren zag ik dat deze twee de  's.l.'  (sensu latu) "extensie" hadden en vroeg me af of het wellicht hieraan kon liggen?

In de versie 6 van ObsMapp gaat dit wel goed  :blink: :
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Cool! Is dat partial match of alleen mogelijk bij ss/sl? Werkt het bijvoorbeeld ook bij ondersoorten?
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 01, 2015, 20:06:55 PM
Cool! Is dat partial match of alleen mogelijk bij ss/sl? Werkt het bijvoorbeeld ook bij ondersoorten?

Ik sloop alle s.l., s.s., ssp etc er vanaf, en match pas daarna. Dus als je nog verzoeknummers (lees: voorbeelden) hebt, dit is je kans!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Dus 'Koolmees ssp major' zou ik moeten inspreken als 'Koolmees' en dan komt de optie 'Koolmees ssp major', of moet ik 'Koolmees major' inspreken?
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 01, 2015, 21:03:42 PM
Dus 'Koolmees ssp major' zou ik moeten inspreken als 'Koolmees' en dan komt de optie 'Koolmees ssp major', of moet ik 'Koolmees major' inspreken?

Dat laatste. Dat wil je ook, anders zou je bijna altijd een tussenscherm met keuzes krijgen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Hinko op juni 17, 2015, 14:24:04 PM
het lukt me nog niet om een aantal plantensoorten in te voeren. bijv.
Hartbladige els (wordt Hardbladige els)
Valse voszegge
Gewoon langbaardgras
Reukeloze kamille (wordt Reukloze kamille)

iemand tips?

Die laatste gaat niet worden, maar de rest wel als je deel voor deel uitspreekt. Dus bijvoorbeeld "hart bladige els".
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op augustus 01, 2015, 21:05:11 PM
Citaat van: Thijs Fijen op augustus 01, 2015, 21:03:42 PM
Dus 'Koolmees ssp major' zou ik moeten inspreken als 'Koolmees' en dan komt de optie 'Koolmees ssp major', of moet ik 'Koolmees major' inspreken?

Dat laatste. Dat wil je ook, anders zou je bijna altijd een tussenscherm met keuzes krijgen
Precies :). Top!
Thijs Fijen

Tim Asbreuk

Bedankt! Dan kan het vanaf nu alleen nog maar aan mijn eigen articulatie liggen ;) .
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Johan op den Dries

Gisteravond vaak geprobeerd een Haas in te voeren. Iedere keer weer de melding: Niet opgeslagen: Haas....
Thuis erachter gekomen dat het Europese Haas moet zijn en die ging vlekkeloos..
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op september 28, 2015, 14:26:43 PM
Gisteravond vaak geprobeerd een Haas in te voeren. Iedere keer weer de melding: Niet opgeslagen: Haas....
Thuis erachter gekomen dat het Europese Haas moet zijn en die ging vlekkeloos..

Ken uw soorten  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Johan, zowiezo gaan twee of meer lettergrepige soorten beter dan 1 lettergrepige.
Kauw en tjiftjaf lukt mij zelden, maar een soort als bruin zandoogje lukt uitstekend
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op september 28, 2015, 15:58:02 PM
Johan, zowiezo gaan twee of meer lettergrepige soorten beter dan 1 lettergrepige.
Kauw en tjiftjaf lukt mij zelden, maar een soort als bruin zandoogje lukt uitstekend

Probeer eens "Kaauw". Net de A even iets langer rekken en dan pakt ie hem.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Johan op den Dries

Tjiftjaf is inderdaad een probleem. Om deze in te voeren voel ik me zelf ook 1. Steeds maar herhalen. Tjiftjaf tjiftjaf tjiftjaf etc. Verder nog niet echt problemen. De langere namen gaan inderdaad makkelijker. Zelfs met mijn Friese uitspraak :-)
Citaat van: hiskodevries op september 28, 2015, 15:58:02 PM
Johan, zowiezo gaan twee of meer lettergrepige soorten beter dan 1 lettergrepige.
Kauw en tjiftjaf lukt mij zelden, maar een soort als bruin zandoogje lukt uitstekend
Johan op den Dries
Sneek

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op september 28, 2015, 15:03:54 PM
Citaat van: Johan op den Dries op september 28, 2015, 14:26:43 PM
Gisteravond vaak geprobeerd een Haas in te voeren. Iedere keer weer de melding: Niet opgeslagen: Haas....
Thuis erachter gekomen dat het Europese Haas moet zijn en die ging vlekkeloos..


Ken uw soorten  ;D

De Lepus europaeus staat op de site bij waarnemingen en maandlijsten etc onder "Haas" bekend.
Waarom moet ik dan in obsmapp "Europese haas" ingeven?
Johan op den Dries
Sneek

Douwe van der Ploeg

Omdat er op de site geen voorkeursnaam was aangegeven.. is nu hersteld, geloof dat het nu een kwestie is van je soortenlijst even updaten?
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 29, 2015, 19:47:58 PM
Omdat er op de site geen voorkeursnaam was aangegeven.. is nu hersteld, geloof dat het nu een kwestie is van je soortenlijst even updaten?

Ja  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 29, 2015, 19:47:58 PM
Omdat er op de site geen voorkeursnaam was aangegeven.. is nu hersteld, geloof dat het nu een kwestie is van je soortenlijst even updaten?
Ja! Hij doet het! Thnx
Johan op den Dries
Sneek