Hoofdmenu

Klopt determinatie?

Gestart door adijkstra, mei 31, 2015, 09:30:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

adijkstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/102639828
Zwartkopmeeuw - Ichthyaetus melanocephalus gezien op 2015-05-25 Alde Feanen - Grutte Krite
Foto's:


Toelichting:
Broedpaar (gefotografeerde vogel in 2e jaar zomerkleed) aanwezig in kolonie kokmeeuwen.
bij voorbaat dank Andries Dijkstra

OlivierO

Vanwaar de twijfel?

En als je niet zeker bent is het misschien niet overbodig om het vinkje bij "zeker" weg te halen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alexander Devos

Prima zwartkopmeeuw.  Vergelijk de snavelkleur en vorm eens met die van een kokmeeuw.  En de diepzwarte kopkap in combinatie met die twee kromme witte streepjes rond de ogen. 

Ook aan de onderkant van de vleugels kun je makkelijk zwartkopmeeuw onderscheiden van kokmeeuw.  Adulte zwartkopmeeuw heeft maagdelijk witte ondervleugels.  Een tweede jaars vogel heeft enkel wat zwarte vlekjes.  Een kokmeeuw heeft meer donkere vleugelpunten met zo'n witte buitenste handpen.

Mooie vogels, zwartkopmeeuwen  :blink:  En altijd leuk als je er eentje vind tussen duizenden kokmeeuwen ;)

adijkstra

Wat ik merkwaardig vond/vind is dat deze broedende Zwartkopmeeuw wel degelijk zwarte punten op de vleugelpunten heeft (zie foto), maar zijn/haar kop ziet er echt uit als een Zwartkopmeeuw. Of toch een hybride met Kokmeeuw? Mvg Andries

OlivierO

Je twijfelt dus omdat er zwarte punten op de vleugels zitten, maar je laat het na om dat 1. erbij te zetten en 2. om de foto waar die zwarte punten op te zien zijn te tonen in je waarneming.

Zo gaan we je moeilijk kunnen helpen hé ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

adijkstra

Bij de melding op 'waarneming' stond vermeld dat het gefotografeerde exemplaar een '2e jaar zomerkleed' zou (kunnen) zijn. Mijn vraag blijft of er sprake kan zijn van een hybride met kokmeeuw of dat deze meeuwensoort in het 2e jaar al tot broeden kan komen? Mvg Andries

Martijn Bot

2e zomer = 3e KJ, en dan broeden ze inderdaad al wel.