Blepharopsis mendica? (bidsprinkhaan op Tenerife) --> Hoogst waarschijnlijk wel

Gestart door WJ, mei 28, 2015, 17:30:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

WJ

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/63668540
onzeker Blepharopsis mendica gezien op 2011-03-08 Spain - Tenerife
Foto's:






bij voorbaat dank Wouter Janse
Groeten,
Wouter

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

WJ

Groeten,
Wouter

Arp

Verdorie zeg, ik zie net dat ik dat zowaar zou kunnen, theoretisch ...  B)

Maar ik vind dat ik dat maar even niet moet doen  :-X  Ik ben geen expert voor Mantodea (die hebben we hier ook niet echt hè) en bekijk ze af en toe een beetje omdat ze dicht bij andere groepen liggen waar ik wat meer mee doe (kakkerlakken). Mijn bevestiging van jouw vermoeden berust op twee dingen:

1) Deze soort is van Tenerife bekend en jouw foto's voor zover ik dat kan beoordelen lijken helemaal met deze soort overeen te komen.
2) Alle ander soorten die van Tenerife bekend zijn lijken er voor geen meter op.

Maar ik zou dus niet in staat zijn om vast te stellen of het misschien een onverwachtte nieuwe import is ofzo.

Dat gezegd: Blepharopsis is volgens de Ehrmann (2002) een monotypisch geslacht met alleen de soort mendica (twee ondersoorten, deze menidica mendica en mendica nuda uit Ethiopië), dus hier is het wel verleidelijk om te denken dat het wel goed zal zitten...

Toch ben ik niet serieus genoeg met Mantodea bezig om nou maar meteen Bidsprinkhanenadmin voor observado te gaan "spelen", meer uit principe dus, dan dat ik echt twijfels heb over deze.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)