Welke muis is dit (met kiesjes) - nu ook met onderkaak

Gestart door Hannie Luijten, mei 26, 2015, 18:18:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Van dit kleine (halve) muisje heb ik de onderkaak er uit weten te halen. Maar veel verder dan woelmuis kom ik niet. Is er nog iets meer dan dat van te maken? Het lukt me helaas niet om betere foto's te maken.
De kiezenrij was bijna 7 mm lang.


Het betreft deze waarneming[/size]http://waarneming.nl/waarneming/view/102498174Woelmuis spec. - Microtidae spec. gezien op 2015-05-22 Purmerend - PurmerbosFoto's:bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

OlivierO

Even terzijde: misschien de datum van je fototoestel even juist zetten, die staat nog op 2000.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

#2
Zonder die foto's van de kiezen van de bovenkaak zou dit een woelmuis spec. worden.

Met de foto's van de kiezen wordt het een veldmuis, noordse woelmuis of ondergrondse woelmuis.

Op grond van de locatie (omgeving Purmerend) valt ondergrondse woelmuis af.

Blijven veldmuis en noordse woelmuis over. Om deze twee te onderscheiden heb je een foto van de kiezen van de onderkaak nodig (met name van de vorm van de voorste kies. Veldmuis is overigens veruit de meest algemene soort van de twee en ligt daarom het meest voor de hand. Ook de vindplaats zelf - Purmerbos - sluit noordse woelmuis eigenlijk wel met behoorlijk grote zekerheid uit.

Ik zou de muis daarom invoeren als veldmuis...

(Bij de waarneming even verwijzen naar dit topic).
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Citaat van: OlivierO op mei 26, 2015, 18:57:13 PM
Even terzijde: misschien de datum van je fototoestel even juist zetten, die staat nog op 2000.


;D


Tja hij is een beetje stuk, telkens als ik de geheugenkaart eruit haal gaat ook de batterij los. Dus moet ik telkens opnieuw datum en tijd instellen. Ik keek eigenlijk alleen naar dag en maand. Op het jaar had ik nog niet gelet. Bedankt!
Groet, Hannie

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op mei 26, 2015, 19:01:04 PM
Zonder die foto's van de kiezen van de bovenkaak zou dit een woelmuis spec. worden.

Met de foto's van de kiezen wordt het een veldmuis, noordse woelmuis of ondergrondse woelmuis.

Op grond van de locatie (omgeving Purmerend) valt ondergrondse woelmuis af.

Blijven veldmuis en noordse woelmuis over. Om deze twee te onderscheiden heb je een foto van de kiezen van de onderkaak nodig (met name van de vorm van de voorste kies. Veldmuis is overigens veruit de meest algemene soort van de twee en ligt daarom het meest voor de hand. Ook de vindplaats zelf - Purmerbos - sluit noordse woelmuis eigenlijk wel met behoorlijk grote zekerheid uit.

Ik zou de muis daarom invoeren als veldmuis...

(Bij de waarneming even verwijzen naar dit topic).


Oeps, bovenkaak  ::)  Wat een mooie, uitgebreide reactie, dank je wel! Ik ga vanavond toch nog eens kijken of ik de onderkaak er heel uit kan krijgen. Het is een beetje een aromatisch klusje dat wel, maar na alle gedane moeite kan dat er ook nog wel bij.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: Hannie op mei 26, 2015, 19:19:19 PMIk ga vanavond toch nog eens kijken of ik de onderkaak er heel uit kan krijgen. Het is een beetje een aromatisch klusje dat wel, maar na alle gedane moeite kan dat er ook nog wel bij.

De officiële methode om dit soort kleine schedeltjes schoon te krijgen is maceratie, oftewel laten rotten in water. Een snellere, 'minder aromatische' methode bestaat er uit het schedeltje te leggen in een verwarmd badje met biotex (met enzymen; deze lossen eiwitten - en dus ook vleesresten - op)...
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op mei 26, 2015, 20:02:58 PM
Citaat van: Hannie op mei 26, 2015, 19:19:19 PMIk ga vanavond toch nog eens kijken of ik de onderkaak er heel uit kan krijgen. Het is een beetje een aromatisch klusje dat wel, maar na alle gedane moeite kan dat er ook nog wel bij.

De officiële methode om dit soort kleine schedeltjes schoon te krijgen is maceratie, oftewel laten rotten in water. Een snellere, 'minder aromatische' methode bestaat er uit het schedeltje te leggen in een verwarmd badje met biotex (met enzymen; deze lossen eiwitten - en dus ook vleesresten - op)...


En dat oplossen van eiwitten in biotex, hoe lang duurt dat (in het geval van een muisje)?


Vroeger legde ik wel eens kadavertjes buiten in een hoekje in de tuin , op een plankje en dan een plastic mandje erover verzwaard met een tegel of zo,  om te voorkomen dat katten (of mijn eigen honden) er aan kwamen. Dat werd dan kaal gegeten door wormen, maden, mieren en weet ik wat allemaal. Dat werkte wel goed maar duurde behoorlijk lang.







Groet, Hannie

Hannie Luijten

Valt niet mee om een bruikbare foto te maken van zo iets kleins. Hopelijk zijn ze duidelijk genoeg?
Groet, Hannie

maurice.lahaye

Hallo Hannie,


Dit lijkt verdacht veel op een noordse woelmuis... In ieder geval wat betreft de onderkaak en het klopt ook met de donkere voorpoten (met lichte nageltjes). Een onverwachtse vondst, maar gezien de locatie toch eigenlijk wel mogelijk. Grappig, had ik niet verwacht. Even nog oordeel van anderen afwachten  :) .


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jeroenroelofsen

Citaat van: Rob Koelman op mei 26, 2015, 20:02:58 PM
De officiële methode om dit soort kleine schedeltjes schoon te krijgen is maceratie, oftewel laten rotten in water. Een snellere, 'minder aromatische' methode bestaat er uit het schedeltje te leggen in een verwarmd badje met biotex (met enzymen; deze lossen eiwitten - en dus ook vleesresten - op)...
En een tijdje laten sudderen in kokend water (paar uur)? Meen me te herinneren dat mijn vader dat ook deed met de kop van een ree om zo'n schildje te maken (bovendeel schedel met gewei op een plankje).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

En ja, bevestiging voor noordse woelmuis! Leuk.


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op mei 26, 2015, 20:02:58 PM
De officiële methode om dit soort kleine schedeltjes schoon te krijgen is maceratie, oftewel laten rotten in water. Een snellere, 'minder aromatische' methode bestaat er uit het schedeltje te leggen in een verwarmd badje met Biotex (met enzymen; deze lossen eiwitten - en dus ook vleesresten - op)...

Citaat van: jeroenroelofsen op mei 27, 2015, 08:53:50 AMEn een tijdje laten sudderen in kokend water (paar uur)? Meen me te herinneren dat mijn vader dat ook deed met de kop van een ree om zo'n schildje te maken (bovendeel schedel met gewei op een plankje).

Uitkoken is voor dit soort kleine schedeltjes een nogal grove methode. Bovendien werken de enzymen in Biotex (en vergelijkbare wasmiddelen) optimaal bij temperaturen van zo'n 30-60 graden. Het bakje met het wasmiddel en het schedeltje kun je daarom het best plaatsen op een vensterbank in de zon (zomers) of op de kachel ('s winters). Ruikt naar zeepsop...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: maurice.lahaye op mei 27, 2015, 11:39:37 AMEn ja, bevestiging voor noordse woelmuis!

Door Dick?

Aparte locatie trouwens, zo midden in een recreatiebos. Van elders aangevoerd door roofdier/roofvogel?
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Yep en inderdaad, waarschijnlijk versleept.
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Hannie Luijten

Een Noordse woelmuis, dat is leuk, versleept of niet Ik ben blij dat ik toch de moeite genomen heb hem uit elkaar te peuteren.
 
Waarom zou hij eigenlijk niet in het Purmerbos voorkomen? Als ik zo lees waar deze soort zoal voorkomt zijn er in het Purmerbos genoeg plekken waar hij zich thuis zou kunnen voelen?


Als ik weer eens een muisje heb zal ik de biotex-methode gaan proberen. Bedankt iedereen voor de reacties en de stip!



Groet, Hannie

HPM

Citaat van: Hannie op mei 27, 2015, 12:24:33 PM
...
Waarom zou hij eigenlijk niet in het Purmerbos voorkomen? Als ik zo lees waar deze soort zoal voorkomt zijn er in het Purmerbos genoeg plekken waar hij zich thuis zou kunnen voelen?
...

Het gaat er niet om of het Purmerbos al dan niet geschikt is, maar om de afstand tot bekende plekken. Het bos ligt wat dat betreft nogal geisoleerd.
Herman van der Meer

Hannie Luijten

Citaat van: HPM op mei 27, 2015, 12:36:57 PM
Citaat van: Hannie op mei 27, 2015, 12:24:33 PM
...
Waarom zou hij eigenlijk niet in het Purmerbos voorkomen? Als ik zo lees waar deze soort zoal voorkomt zijn er in het Purmerbos genoeg plekken waar hij zich thuis zou kunnen voelen?
...

Het gaat er niet om of het Purmerbos al dan niet geschikt is, maar om de afstand tot bekende plekken. Het bos ligt wat dat betreft nogal geisoleerd.


Oh juist. Snap het.
Groet, Hannie

jeroenroelofsen

Citaat van: Rob Koelman op mei 27, 2015, 11:39:54 AM
Uitkoken is voor dit soort kleine schedeltjes een nogal grove methode. Bovendien werken de enzymen in Biotex (en vergelijkbare wasmiddelen) optimaal bij temperaturen van zo'n 30-60 graden. Het bakje met het wasmiddel en het schedeltje kun je daarom het best plaatsen op een vensterbank in de zon (zomers) of op de kachel ('s winters). Ruikt naar zeepsop...
Ah thanx. Weer wat geleerd van je Rob  :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

De noordse woelmuis is bekend uit de omgeving van Purmerend. Dat er in het Purmerbos zelf geschikt biotoop voor de noordse woelmuis aanwezig is kan op grond van de bekende ecologie van de soort wel uitgesloten worden. Noordse woelmuis en bomen/struiken gaan gewoonweg niet samen. Er blijven dan twee verklaringen over voor de aanwezigheid van een exemplaar in het bos:
- zwervend individu - kan tot op meerdere kilometers van de leefgebieden
- aangevoerde prooirest door roofvogel of roofdier

Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Wat zijn dit voor mensen, dat jullie dit allemaal weten?

Geweldig! :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: Rob Koelman op mei 27, 2015, 13:21:14 PM
De noordse woelmuis is bekend uit de omgeving van Purmerend. Dat er in het Purmerbos zelf geschikt biotoop voor de noordse woelmuis aanwezig is kan op grond van de bekende ecologie van de soort wel uitgesloten worden. Noordse woelmuis en bomen/struiken gaan gewoonweg niet samen. Er blijven dan twee verklaringen over voor de aanwezigheid van een exemplaar in het bos:
- zwervend individu - kan tot op meerdere kilometers van de leefgebieden
- aangevoerde prooirest door roofvogel of roofdier

Je kan dat bos ook wat ruimer opvatten dan bomen.
Hoe dan ook ligt de plek in Waarneming op zo'n drie kilometer van het dichtstbijzijnde eerdere hok met Noordse Woelmuis.
Herman van der Meer

Hannie Luijten

Citaat van: HPM op mei 27, 2015, 16:26:28 PM
Citaat van: Rob Koelman op mei 27, 2015, 13:21:14 PM
De noordse woelmuis is bekend uit de omgeving van Purmerend. Dat er in het Purmerbos zelf geschikt biotoop voor de noordse woelmuis aanwezig is kan op grond van de bekende ecologie van de soort wel uitgesloten worden. Noordse woelmuis en bomen/struiken gaan gewoonweg niet samen. Er blijven dan twee verklaringen over voor de aanwezigheid van een exemplaar in het bos:
- zwervend individu - kan tot op meerdere kilometers van de leefgebieden
- aangevoerde prooirest door roofvogel of roofdier

Je kan dat bos ook wat ruimer opvatten dan bomen.
Hoe dan ook ligt de plek in Waarneming op zo'n drie kilometer van het dichtstbijzijnde eerdere hok met Noordse Woelmuis.


Inderdaad, opgegroeid met de Zuid-Limburgse hellingbossen is het Purmerbos in mijn beleving niet echt een bos. Oke er staan bomen (op een rijtje) en heesters maar voor de rest ziet het er net zo uit als de berm hier langs de weg met veel grassen, scherpe boterbloem en fluitekruid. Hele percelen vol fluitekruid na de storm van anderhalf jaar geleden. Fluitenkruid is het geloof ik tegenwoordig? Maar drie kilometer is natuurlijk best een end. Maar niet onmogelijk. Neemt een roofvogel zijn prooitje (want het was maar een ukkiemuis) over drie kilometer mee?
Groet, Hannie

Hannie Luijten

Groet, Hannie

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob


maurice.lahaye

#25
Hannie,

Het gaat om de eerste kies. Het voorste deel daarvan heeft de 'vorm van een paardekop, zoals bekend van het schaakspel'. Je ziet het pas als je het weet (vrij naar Johan Cruijf).

Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Groet, Hannie

OlivierO

Om het verschil te kunnen zien: heeft iemand een foto van die bewuste kies van een veldmuis?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Merijn van den Hoogenhoff

#29
Ja sorry net een nieuwe mobiel en dikke vingers :rolleyes: Moest inderdaad paardenkop zijn
Zal even kijken naar een foto van veldmuis.

Gevonden! (en even gemaakt) Kort lesje kiezen (niet compleet)
Op de foto's kun je zien dat de noordse woelmuis in de onderkaak een kies heeft die lijkt op een schaakstuk (paardenkop)
Dat mis je bij de onderkaak van de veld- & aardmuis. Die hebben onder die kies trouwens vijf dichte driehoekjes (noordse woelmuis niet)
De onderkaak van de veld- & aardmuis lijken (van bovenaf) op elkaar. De aar- & veldmuis determineer je daarom op de bovenkaak. Kijk in het rondje op de foto en je ziet bij de aardmuis een extra bobbeltje.
Uiteraard zijn er voor andere muizen weer andere kenmerken, maar dit paste even bij dit item.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff