Hoofdmenu

Schaft-tijd

Gestart door Mars Muusse, augustus 03, 2007, 19:22:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mars Muusse

Ze zijn mooi, maar ze houden ook van stevige kost. Misschien een topic waard wie het meest onwaarschijnlijke voedsel tegenkwam bij een libel.
Ik las al eens ergens van een Lantaarntje dat een ander Lantaarntje verorberde. Helaas was daarvan geen foto geloof ik. En foto's van smikkelende lekkerbekjes, met wijd open kaken, daar gaat 't natuurlijk ook een beetje om.
Vandaag had ik een Pantserjuffer die een (grotere) Hooiwagen naar binnen ging zitten werken. En drie weken terug een Keizerlibel die een Oeverlibel wegsnoepte.

Dat er maar veel foto's mogen volgen...




Anne Hueber †

Volgens mij heb je die Hooiwagen en Oeverlibel speciaal voor de foto daar neergezet  ;)  Prachtige foto's overigens, ik wou, dat ik ze zo kon maken :duim:  

Weia

CiteerVandaag had ik een Pantserjuffer
Welke? :-)
Vooral die keizer zat je dicht op zeg!
Ik heb ooit een mannetje vuurjuffer gezien die aan een een vrouwtje begon, en ik heb de beelden weggegooid.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Datura

Citeer.......
Vandaag had ik een Pantserjuffer die een (grotere) Hooiwagen naar binnen ging zitten werken. En drie weken terug een Keizerlibel die een Oeverlibel wegsnoepte.

Allereerst: Leuke foto's!

Dan nu iets over die hooiwagen.... Hij heeft vleugels!  :)
Langpootmuggen worden nogal eens hooiwagen genoemd (wellicht in bepaalde streken?), maar de eigenlijke hooiwagens zijn spinachtigen (die met die bolle lijfjes en lange poten). Nu maakt het natuurlijk niet veel uit, als je maar weet over welk beest je het hebt, reden waarom ik het toch even kwijt wilden was namelijk een deja vu:

Twee weken geleden was ik Triviant aan het spelen, waarbij ik de vraag kreeg:
Wat voor een dier is een hooiwagen?
Dus ik: Geleedpotige, spinachtige (zorgvuldig het woord insect vermijdend want dat is het niet). Is het antwoord: Insect! Nadat ik mijn literatuur erbij gehaald had en laten zien dat het antwoord fout was mkocht ik gelukkig verder  :)  
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

frankneijts

#4
Deze is ook wat macaber: het wijfje Koraaljuffer moet 'noodgedwongen' toekijken hoe haar man-voor-dat-moment door een Gew. Oeverlibel wordt opgevreten. Bij het wegvliegen van de Oeverlibel wist ze, ongetwijfeld zwaar getraumatiseerd, te ontkomen (gisteren in de Reuselse Moeren). Vorige week een Bandheidelibel die gehavend maar levend wist weg te komen uit de poten van een Oeverlibel, helaas geen foto!

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohnvR

CiteerIk las al eens ergens van een Lantaarntje dat een ander Lantaarntje verorberde.
Deze was nog niet verorberd, maar het scheelde niet veel. Goed idee dit topic, wel macaber. Ik zag laatst een Grote keizerlibel er met een grote prooi vandoor gaan en die weer laten vallen. Bleek een Landkaartje te zijn. Helaas voor het Landkaartje was ie zwaar gewond, geen leuk gezicht.


Mars Muusse

CiteerDan nu iets over die hooiwagen.... Hij heeft vleugels!
Kim... Jou ontgaat ook niet snel iets. Eerlijk gezegd zit ik niet zo in de Nederlandse namen; vroeger, in mijn tijd, ging dat gewoon in Latijn. Is het een Tipula soort?

Anne, ik weet niet of het zin heeft om dieren 'neer te leggen'. Vroeger 'voerden' we wel af en toe een libel die we vingen met een net; meestal met goudoogdazen, maar die vroegen er ook om vonden we.
De Gewone Panster fotografeerde ik in Lentevreugd vandaag en door m'n zoeker zag ik haar ineens wegschieten. Ze stortte zich met een noodgang op die langpootmug.

De Anax was in Hertenkamp. Ik dacht eindelijk een tandem te gaan fotograferen toen ik 't zag vliegen en neerstorten in de vegetatie, vreet ie onvestoorbaar een Orthetrum op!  

JohnvR

CiteerDeze is ook wat macaber: het wijfje Koraaljuffer moet 'noodgedwongen' toekijken hoe haar man-voor-dat-moment door een Gew. Oeverlibel wordt opgevreten.
Zoiets moet hier ook gebeurd zijn.


Leon Olsthoorn

Citeer
CiteerDeze is ook wat macaber: het wijfje Koraaljuffer moet 'noodgedwongen' toekijken hoe haar man-voor-dat-moment door een Gew. Oeverlibel wordt opgevreten.
Zoiets moet hier ook gebeurd zijn.

Is dit geen Siamese tweeling?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

JohnvR


blerf

CiteerIs het een Tipula soort?

jep:)
Groet,
Jeroen

JohnvR

Wat deze man Steenrode heidelibel verschalkt heeft weet ik niet, maar het gaat langzaam maar gestaag naar binnen.






Ria en Sjaak

hier nog een maaltijd.
een grote keizerlibel die een hageheld oppeuzelt.
groeten sjaak

Ria en Sjaak

misschien is deze afbeelding iets duidelijker.
sjaak

Hugo van der Slot

Hier mijn kleine bijdragen aan "schaft tijd"
Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl

Theo Bakker

Gewone oeverlibel eet vuurlibel (frankrijk juli 2007).
Lantaarntje eet variabele waterjuffer (weerribben mei 2007)
Wesp eet zwervende heidelibel (groeve blom augustus 2007)

Theo

Theo Bakker


Theo Bakker


Hathor

Maar ook libellen worden gegeten/ soms bewaard...
Tijgerspin eet / bewaart watersnuffel.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Hathor

Citeer
CiteerDeze is ook wat macaber: het wijfje Koraaljuffer moet 'noodgedwongen' toekijken hoe haar man-voor-dat-moment door een Gew. Oeverlibel wordt opgevreten.
Zoiets moet hier ook gebeurd zijn.

Nu blijft dat vrouwtje toto haar dood met een stuk man opgezadeld..? Of zou het afvallen... niet meer voor de voortplanting geschikt?
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Hathor

En etende watersnuffel.... was prachtig gezicht.. je zga dat bekkie op en neer gaan en langzaam maar zeker verdween het vliegje ontdaan van vluegeltjes etc.

Foto is niet zo scherp omdat het nogal een crop is uit een grotere foto .. tja niet iedereen heeft van die prachtige macrolenzen.. mooi hoor als je zo dichtbij kunt (als bij de foto's boven).
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

margriet

een klein maandje geleden tijdens het inventariseren van populatie grote parelmoervlinders een grote keizerlibel met één van mijn studieobjecten rond zien vliegen voor mijn neus, helaas geen foto van kunnen maken, het was wel een bizar gezicht knalblauw met knal oranje joekel van een maaltijd rond zien vliegen.

groetjes margriet
groetjes,

Margriet

Taka

Mooie momenten in deze draad. Ik voeg er ook één aan toe. Kruisspin eet weidebeekjuffer.
(Sybe)

Gert Veurink

Geen superfoto, maar toch leuk in dit topic. Mannetje gewone oever eet vrouwtje zwarte heide...
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Hierbij 2 Vuurjuffers: Catched in her maiden-flight
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

en gegrepen door een spin (weet iemand welke?).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Citeeren gegrepen door een spin (weet iemand welke?)
Ik zou zeggen door die ene op je foto, maar ja ik was er niet bij natuurlijk...
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

#27
Citeer
Welke combie is dit? een vrouw roodoog met lantaarn?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Kan het niet gewoon beide Kleine Roodoogzijn? Maak er in ider geval geen lantaarn van.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CiteerKan het niet gewoon beide Kleine Roodoogzijn? Maak er in ider geval geen lantaarn van.
Kan ook, alleen vind ik die man niet overduidelijk het lijkt alsof hij op s4 wat blauwe tekening heeft,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com