Agressief gedrag man Kleine Vliegenvanger Drente.

Gestart door meeuwissen, mei 26, 2015, 10:26:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

En vanochtend dus van hetzelfde laken en pak bij de Orpheus in Ellecom.
Helaas was ik toen al weg...

Geen getape maar te opdringerig gedrag. Gelukkig kwam de vogel nog wel terug.
http://vwgarnhem.waarneming.nl/waarneming/view/103202174


Groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Klaas van Dijk

Citaat van: meeuwissen op juni 09, 2015, 19:32:09 PMJaap, het klinkt nogal paternalistisch wat je schrijft. Natuurlijk scheer ik niet alle fotografen over een kam. Het gaat mij om de paparazzi met hun smartphones. Toch zou ik niet graag de fotografen de kost willen geven die hebben getaped in Schoonloo. En Michel, ik ben ook recent bij de vogel geweest en deze gedroeg zich als een Bonte Vliegenvanger, niet schuw maar wel op afstand. En Bart, als je jarenlang het gedrag van vogels heb geobserveerd, valt het direct op wanneer een vogel zich abnormaal gedraagt, wanneer er iets niet in de haak is. (...) Groet Guido

Beste mensen,

Het is niet bij iedereen bekend dat Guido vele jaren heeft gewerkt bij de vakgroep dierethologie van de RUG in Groningen (toen nog op het Biologisch Centrum in Haren) en dat Guido erg veel ervaring heeft met het observeren van het gedrag van vogels en met het interpreteren van het gedrag van vogels. Ondertussen is Guido al heel wat jaren met pensioen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Vincent Hart

Juist voor een etholoog zal het toch gesneden koek zijn dat niet elk individu van een soort (zeker een verdwaald individu) zich noodzakelijkerwijs identiek gedraagt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Maar is voor een etholoog dit niet een beetje vaag?: "Voor de ervaren observator is aan het gedrag van de vogel heel goed af te lezen of de paparazzi al of niet op fotojacht zijn geweest."
Ik verwacht dan geen beschrijving van het gedrag, maar wel iets over de duur van het na-ijleffect en hoe je dan aan het gedrag kan zien of het veroorzaakt wordt door fotopaparazzi of door een kudde vogelaars met telescopen.
Herman van der Meer

meeuwissen

Even wat recht zetten: ik ben geen etholoog. Ethologen observeren vogels meestal op individueel niveau. Niet elk individu van een soort vertoont hetzelfde gedrag. Hangt o.m. af van de sexe, jaargetijde, territoriumbezit. Dat weet iedereen. Maar dan kan je nog wel een uitspraak doen over het gedrag van een individuele vogel, dat wordt gestuurd door het regelmatig tapen. Het ligt voor de hand dat een of meer vogelaars met een kijker of telescoop een ander effect teweeg brengen, dan de taper met zijn smartphone.
Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben geweest, of gaan we elk woord op een goudschaaltje wegen? De strekking van de boodschap blijft hetzelfde.
Groet Guido

Vincent Hart

Sorry Guido, maar ik vind niet dat je o.b.v. wat we nu weten, zo stellig kunt menen dat de tamheid van de vogel uitsluitend conditionering als gevolg van tapen is. De vogel vertoonde dezelfde tamheid (maar zonder het opgefokte gedrag dat een directe reactie op tapen was) ook wanneer er langdurig niet getapet werd. Uiteraard is zo'n conditionering wel een mogelijkheid.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Bij deze kleine vliegenvanger heeft er niemand getapet (ze zijn van nature niet schuw): http://waarneming.nl/waarneming/view/89291044
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Als we toch met goudschaaltjes bezig zijn: Ze zijn niet van nature schuw (maar heel vaak wel!)  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 10, 2015, 19:44:12 PM
... (ze zijn van nature niet schuw) ...


Sorry Bart, maar dat is 'in zijn algemeenheid' onzin.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op juni 10, 2015, 19:59:24 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 10, 2015, 19:44:12 PM
... (ze zijn van nature niet schuw) ...


Sorry Bart, maar dat is 'in zijn algemeenheid' onzin.

Precies: je kunt bijv. een onervaren 1e kj vogeltje niet vergelijken met een minimaal 3e kj oude man ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op juni 10, 2015, 20:48:26 PM
Citaat van: BramtK op juni 10, 2015, 19:59:24 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 10, 2015, 19:44:12 PM
... (ze zijn van nature niet schuw) ...


Sorry Bart, maar dat is 'in zijn algemeenheid' onzin.

Precies: je kunt bijv. een onervaren 1e kj vogeltje niet vergelijken met een minimaal 3e kj oude man ..

Waarvan akte. (Je bent nooit te oud om te leren :-) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

thijsglastra

De kleine vliegenvanger lijkt weg... gisteren en vandaag beide keren niet waargenomen. Gisteren zat er een buizerd boven de plek van de kleine vliegenvanger, dus we dachten dat dat de reden wel zal zijn.
Maar ook vanavond dus niet aanwezig.

Hoe groot is de kans dat ie nu nog doortrekt naar het noorden?
Een logischere verklaring zou misschien predatie kunnen zijn of het wegvangen van de vogel...?
Zo waren er dinsdag nog bepaalde takken aan een boom vlak langs het pad, vandaag was alles afgebroken !!?
Lijmstok?

Wellicht zullen we het nooit weten, misschien duikt ie weer op. Dit waren wat opties die ik kon bedenken voor het feit dat de vogel (zover ik weet) al 2 dagen 'weg' is. (Al zie ik net dat de vogel vandaag wel is ingevoerd)
Groeten, Thijs

Oenanthe

Lees de Avifauna van Nederland er eens op na Thijs. Er zijn al vele waarnemingen van zingende kleine vliegenvangers maar een onweerlegbaar bewijs van broeden is nooit gekomen. De gang van zaken hier is dus identiek aan alle voorgaande. Weer niets helaas.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips