Agressief gedrag man Kleine Vliegenvanger Drente.

Gestart door meeuwissen, mei 26, 2015, 10:26:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: hiskodevries op juni 01, 2015, 11:59:37 AMRob, hoe zou jij het vinden als de situatie op jouw sloeg en ik hier uit de doeken ga doen hoe de vork in de steel zit ? Dit is geen rechtbank met een jury.

Goed, dan moeten we helaas constateren dat waarneming.nl in deze zaak een absoluut onduidelijke rol blijft spelen en degenen die hier graag wat meer over willen horen - in algemene zin, zonder dat iemand aan de schandpaal wordt genageld - telkens maar weer met een kluitje in het riet stuurt en duidelijk niet doorheeft dat dat tot onbegrip leidt...

Er wordt om een toelichting gevraagd, niet om een harde uitspraak over schuld of geen schuld...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 01, 2015, 11:59:37 AM

Rob, hoe zou jij het vinden als de situatie op jouw sloeg en ik hier uit de doeken ga doen hoe de vork in de steel zit ?
Dit is geen rechtbank met een jury.

Als het ontlastende doeken zijn lijkt het me alleen maar goed, want dan was het natuurlijk de kat van de buren die daar heeft getaped.
Op deze manier manier bevestig je alleen maar dat het klopt
.En hoe zie je dan dat z.g. 'aanspreken' in het veld? Is dat ook oordelen en veroordelen door onbevoegden?
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#62
Citaat van: HPM op juni 01, 2015, 12:08:40 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 01, 2015, 11:59:37 AM

Rob, hoe zou jij het vinden als de situatie op jouw sloeg en ik hier uit de doeken ga doen hoe de vork in de steel zit ?
Dit is geen rechtbank met een jury.

Als het ontlastende doeken zijn lijkt het me alleen maar goed, want dan was het natuurlijk de kat van de buren die daar heeft getaped.
Op deze manier manier bevestig je alleen maar dat het klopt
.En hoe zie je dan dat z.g. 'aanspreken' in het veld? Is dat ook oordelen en veroordelen door onbevoegden?

Iemand aanspreken op zijn gedrag in het veld is niet te vergelijken met een hetze van een grote groep op een forum, op één persoon gericht, op basis van een verklaring van iemand ("Ja maar, hij zegt dat hij het gedaan heeft"). Je hebt geen hard bewijs dat je het bij het goede eind hebt en de beklaagde kan zich niet verweren. In het veld ben jij de directe getuige die de dader rechtstreeks aanspreekt en die kan zich ter plekke verweren. Het doet me een beetje denken aan die kwestie met die vluchteling uit dat asielzoekerscentrum die het volledige dorpje Kollum achter zich aan had met die moord op Marianne Vaatstra. Het hele dorp was ervan overtuigd dat hij het gedaan had en als ze hun gang hadden mogen gaan hadden ze hem waarschijnlijk nog gelinched ook. DNA-onderzoek wees later uit dat het een keurige en gewaardeerde autochtoon was. Bovendien moet Waarneming zich niet lenen voor dit soort acties, los ervan of het inderdaad die dader was of niet, het is niet goed voor het imago.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 01, 2015, 12:03:45 PM

...
'Leuk hoor! Overigens is een zingend mannetje op zichzelf niet per se reden om je waarneming te vervagen - als er geen sprake van een kwetsbare situatie is (een solitaire man zingt ook) kan het ook leuk zijn om andere waarnemers van de vogel te laten genieten. Maar ik ken de situatie ter plaatse niet, en beslissing uiteraard aan jullie.'
...


Maar waarom moest je dan zo nodig op het leuk voor andere waarnemers wijzen? Daar is die vogel toch niet bij gebaat?
En je vergeet dat een zingend mannetje over het algemeen in het begin altijd solitair is en dat de toeloop (inclusief excessen) kan verhinderen dat hij een partner en meer krijgt.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Citaat van: HPM op juni 01, 2015, 12:32:49 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 01, 2015, 12:03:45 PM

...
'Leuk hoor! Overigens is een zingend mannetje op zichzelf niet per se reden om je waarneming te vervagen - als er geen sprake van een kwetsbare situatie is (een solitaire man zingt ook) kan het ook leuk zijn om andere waarnemers van de vogel te laten genieten. Maar ik ken de situatie ter plaatse niet, en beslissing uiteraard aan jullie.'
...


Maar waarom moest je dan zo nodig op het leuk voor andere waarnemers wijzen? Daar is die vogel toch niet bij gebaat?

Dat is een ongelofelijke dooddoener. Die vogels zijn uberhaupt niet gebaat bij wat wij onze hobby noemen. Alles wat daarop lijkt is alleen voor onszelf om ons een beter gevoel te geven.
Thijs Fijen

hiskodevries

Eerst even twee definities:
Tapen : 1. Voor het gros van de Nederlanders : Het opnemen van geluid  --> http://www.encyclo.nl/begrip/tapen
            2. Voor vogelringers en een (te) klein clubje vogelaars -> Het afspelen van geluid

Meneer Y staat in het veld met een opname apparaat. Meneer X vraagt aan meneer Y of deze aan het tapen is (betekenis 2). Meneer Y antwoordt volmondig met Jazeker (maar heeft het over betekenis 1).
Op het moment van de vraag was meneer Y zijn opname aan het terug luisteren. Het op een foto getoonde afspeelapparaat is niet van Y
De email wisseling tussen ondergetekende en X en Y gaat niet zo snel en loopt eigenlijk nog steeds, maar gezien de oplopende emoties bij sommige ongeduldige jury leden maar snel even een update.

Geachte jury wat is hierop uw uitspraak ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 02, 2015, 09:49:32 AM
...
Geachte jury wat is hierop uw uitspraak ?

Doe dat terugluisteren voortaan maar elders.
Herman van der Meer

veedee

Dank voor deze opheldering Hisko.
Duidelijk verhaal dat zo de discussie is verlopen en goed dat jullie hoor en wederhoor hebben toegepast. Geen verkeerd woord daarover van mijn kant, mijn complimenten. De ins en outs van jullie acties hoef ik persoonlijk (en met mij wellicht tig het gros aan andere deelnemers en gebruikers) helemaal niet te weten maar vragen gewoonweg negeren en het topic op slot gooien wanneer deze gesteld worden, is imo het andere uiterste. Ik ben erg blij dat je hier op deze manier toch op terug gekomen bent en uiteindelijk nog antwoord geeft op vragen die er zijn. Hiermee beëindig je in één klap ook meteen alle speculaties.
Ik denk dat dit dé manier is!~Bedankt.
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Jan Borst

En zie... gewoon een misverstand, een beetje vertrouwen in team wrn.nl en dus wat geduld mag er best zijn. Openheid en duidelijkheid kan natuurlijk pas gegeven worden als het ook allemaal een beetje helder is, vandaar dat het topic tijdelijk (m.i. terecht) op slot ging.
Helaas toch geen Hisko die al:  "I'm gonna make him an offer he can't refuse" roepent achter zijn pc zit  ;D (zie praat maar raak topic dooddoener)

Jaap Denee

Voor velen is het goed dat je uitlegt wat jullie achter de schermen doen, Hisko. Dat kweekt goodwill i.p.v. weerstand als je het niet doet (of dat nu terecht is of niet). EDIT: ...en dat blijkt.


Gister was ik weer bij de vogel, gedurende een half uur in m'n eentje. De vogel vloog van zangpost naar zangpost en liet zich schitterend vanaf het pad bekijken en fotograferen. Na dat half uurtje komen er twee wat oudere stellen bij staan. We maken een praatje: gister (zondag) waren ze er ook, maar toen waren de foto's minder goed gelukt vanwege het slechte weer... Ondertussen blijft de vogel fotogeniek door zingen en de heren proberen hun plaatjes te schieten; de dames staan er rustig genietend achter. Ze reageren niet heel alert en hebben de vogel niet zo snel teruggevonden als hij op weer een nieuwe zangpost gaat zitten, dus ik help ze een handje. Na enige tijd houd ik het voor gezien, wens ik ze veel plezier en loop ik terug naar mijn auto. Honderd meter verder krijg ik de behoefte om toch nog even over mijn schouder te kijken en tot mijn stomme verbazing zie ik een van de heren een voorwerp in de bosjes naast het pad leggen en stelling nemen achter zijn camera. Ik loop terug. De man ziet me aankomen, loopt snel terug naar de bosjes, stopt het voorwerp weer in zijn jaszak en schuifelt weer terug naar z'n camera. Als ik naast hem sta en vraag of hij geluid wilde gaan afspelen knikt hij bedremmeld. Op mijn vraag waarom dat nodig is als de vogel bijna op je schoenen gaat zitten zingen kreeg ik het antwoord: "bij ons doen we dat altijd zo...". Ik hoor mezelf een preek afsteken over verstoring van potentiële broedvogels, admins die hun nek uitsteken, kritische blikken bij zeldzaamheden, het verpesten van de hobby van velen en ik ga niet weg voordat ik hem en zijn vrouw heb horen zeggen dat ze niet meer zullen tapen... Nu hoop ik natuurlijk dat het geholpen heeft, maar ik denk toch dat het goed is om ondanks het embargo rustig allemaal eens te gaan kijken (en genieten) en ondertussen een klein oogje in het zeil te houden. Lijkt me zinniger dan hier admins bashen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Oenanthe

Uit het verhaal van Jaap maak ik op dat er maar één manier is om onnodige verstoring te voorkomen: de waarneming geheim houden. Jammer voor de soortenjagers en fotografen maar ik stel het belang van de vogel boven dat van hen. De goeden moeten onder de kwaden lijden want ongepast gedrag is onuitroeibaar. Dan maar niemand meegenieten.


Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jaap Denee

Citaat van: Oenanthe op juni 02, 2015, 10:31:39 AM
Uit het verhaal van Jaap maak ik op dat er maar één manier is om onnodige verstoring te voorkomen: de waarneming geheim houden. Jammer voor de soortenjagers en fotografen maar ik stel het belang van de vogel boven dat van hen. De goeden moeten onder de kwaden lijden want ongepast gedrag is onuitroeibaar. Dan maar niemand meegenieten.


Klopt als een bus, Maarten. Toch zijn er mensen die dat anders zien en die anderen willen laten meegenieten van hun vondst. Dan is de vraag hoe we daar verstandig mee omgaan.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Citaat van: hiskodevries op juni 02, 2015, 09:49:32 AM
Eerst even twee definities:
Tapen : 1. Voor het gros van de Nederlanders : Het opnemen van geluid  --> http://www.encyclo.nl/begrip/tapen
            2. Voor vogelringers en een (te) klein clubje vogelaars -> Het afspelen van geluid

Meneer Y staat in het veld met een opname apparaat. Meneer X vraagt aan meneer Y of deze aan het tapen is (betekenis 2). Meneer Y antwoordt volmondig met Jazeker (maar heeft het over betekenis 1).
Op het moment van de vraag was meneer Y zijn opname aan het terug luisteren. Het op een foto getoonde afspeelapparaat is niet van Y
De email wisseling tussen ondergetekende en X en Y gaat niet zo snel en loopt eigenlijk nog steeds, maar gezien de oplopende emoties bij sommige ongeduldige jury leden maar snel even een update.

Geachte jury wat is hierop uw uitspraak ?


Hisko, je geeft al in post 38 aan dat je hoor en wederhoor hebt toegepast. Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat je van meneer Y iets hebt gehoord (dat is geen hoor en wederhoor he!?). Misschien wel het verhaal dat je nu in de quote hierboven schetst!? Wellicht was het handiger geweest om eerder net iets meer openheid van zaken te geven. Nu zitten we met een verhaal van een meneer Y die aan het opnemen is terwijl meneer X tegelijkertijd afspeelt (ja ja, dat doe ik ook graag, dan weet je ten minste zeker dat je iets op je opname hebt) en die meneer Y heeft nog nooit een geluid op waarneming.nl ingevoerd. Heb je 'm gevraagd of hij dat alsnog wil doen?


Nog belangrijker is natuurlijk de vraag wie meneer X dan is. Onze toorn heeft zich kennelijk ten onrechte op meneer Y gericht, zijn naam kan alleen worden gezuiverd als dit verhaal steek blijkt te houden (want dat doet het tot nog toe niet).
Groeten,

Bram ter Keurs

jeroenroelofsen

Zoals ik ook al eerder schreef. Je kunt de waarneming hier wel verbergen, maar er zijn nog vele andere kanalen via waar zo'n zeldzaamheid wel naar buiten komt.

Het verhaal van Jaap geeft ook aan dat aanspreken wel degelijk kan helpen. Bij sommige mensen is het wellicht luiheid of onwetendheid over de risico's van tapen. Vooral bij die laatste groep kan aanspreken helpen.
Voor de luiheid groep helt waarschijnlijk maar één ding, en dat is gewoon keihard handhaven.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

Bram:
CiteerDe email wisseling tussen ondergetekende en X en Y gaat niet zo snel en loopt eigenlijk nog steeds,
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Akkoord Hisko. Wat mij betreft laten we het hierbij. Ik neem aan dat meneer XY inmiddels wel heeft begrepen dat zijn handelswijze niet breed wordt gewaardeerd. Dat is alles wat we hier kunnen doen. Kielhalen zag ik vanaf het begin al niet echt als optie. Dat is zo 1800.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 02, 2015, 10:45:07 AM

Zoals ik ook al eerder schreef. Je kunt de waarneming hier wel verbergen, maar er zijn nog vele andere kanalen via waar zo'n zeldzaamheid wel naar buiten komt.
...

Dat is afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid, Jeroen. Jantje doet het ook, dus waarom mag ik het dan niet?
Je kan het ook omdraaien. Anderen (Sovon bijv. ) maken dit soort gevallen niet openbaar, dus waarom zou ik het dan wél doen?
Anderen maken dingen openbaar maar Waarneming is de belangrijkste publicist en draagt daarom een grote verantwoordelijkheid.

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Daar heb je gelijk in Herman, maar om de waarneming.nl de zwarte piet toe te schuiven van mensen die over de schreef gaan gaat mij te ver. Het zijn die mensen die over de schreef gaan, niet waarneming.nl.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

Herman, komt die weer
http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf
op dit moment staan:
330 combinaties van soort-gebied op embargo
worden 306 soorten permanent afgeschermd
worden 147 combinaties van soort en gedrag gelijk onder embargo gezet.
Als we een steekhoudende vraag krijgen om (preventief) een soort te verbergen in een bepaald gebied wordt dat gemiddeld binnen 10 minuten geregeld.
Zelf kijken we ook of ergens een kwetsbare situatie onstaat.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 02, 2015, 11:11:48 AM

Daar heb je gelijk in Herman, maar om de waarneming.nl de zwarte piet toe te schuiven van mensen die over de schreef gaan gaat mij te ver. Het zijn die mensen die over de schreef gaan, niet waarneming.nl.

Uiteraard is Waarneming niet verantwoordelijk voor de misdragingen van mensen en ik geloof niet dat iemand dat hier beweert.
Maar Waarneming zorgt met openbaarmaking wel voor grote toeloop (die op zichzelf al verstorend kan zijn) en daarmee op toeloop van verkeerd handelende mensen.  Dat is onontkoombaar.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 02, 2015, 11:14:58 AM
Herman, komt die weer
http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf
op dit moment staan:
330 combinaties van soort-gebied op embargo
worden 306 soorten permanent afgeschermd
worden 147 combinaties van soort en gedrag gelijk onder embargo gezet.
Als we een steekhoudende vraag krijgen om (preventief) een soort te verbergen in een bepaald gebied wordt dat gemiddeld binnen 10 minuten geregeld.
Zelf kijken we ook of ergens een kwetsbare situatie onstaat.

Dat is mooi Hisko, maar een territoriale Kleine Vliegenvanger wordt dus niet standaard verborgen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Herman van der Meer

Jorick

Het moeilijke van dit verhaal zijn denk ik 2 dingen. De recreatiedruk op natuur en dus ook vogels neemt ontzettend toe. Dat zorgt al voor een heel andere manier van omgaan met natuur dan 30 jaar geleden. Blijkbaar moet alles maar kunnen. Het aantal mafkezen lijkt me ook steeds meer toe te nemen, al was ik er 15 jaar geleden zelf niet bij dus heb geen referentie met toen.
Het tweede is de vrijblijvendheid en onduidelijkheid van de richtlijnen die waarneming.nl, SBB, Sovon, etc opstellen. Bij mij in de buurt worden Grauwe Klauwieren vervaagd omdat het een broedgeval betreft. Van de week op het Dwingelderveld sta je er bovenop, zijn ze niet vervaagd maar betreft het wel een paartje / broedgeval. Elke regio admin, waarnemer en/of fotograaf kijkt anders tegen deze materie aan. Vervagen we met z'n allen kwetsbare broedgevallen (draaihalzen bijvoorbeeld) of ook zeldzame soorten zoals een allenig mannetje kleine Vlieg?
Buiten dat iedereen zijn of haar verstand moet gebruiken en dus afstand moet houden en niet moet tapen is er denk ik maar een oplossing. Een half gelsoten waarneming.nl
Dat betekent dat wanneer je als gebruiker een account aanmaakt je aan moet vinken dat je akkoord gaat met hun / onze richtlijnen. Dus dat je vogels niet verstoort, niet zult tapen, etc, etc... Richtlijnen kan over gedebatteerd worden uiteraard.
Vervolgens zet je alle kwetsbare broedgevallen / soorten op verborgen, behalve voor de aangemelde gebruikers. Overtreedt iemand die regel dan wordt hij / zij uit het systeem gemikt. Nooit waterdicht en inderdaad, er zijn nog veel kanalen waar men info vandaan kan halen, maar misschien werkt het ietwat preventief. Samen met sociale controle, zoals Jaap net vertelt is perfect, moet het weer de goede kant op gaan.
Op deze manier kunnen niet gebruikers / leden van wn.nl genieten van heel veel soorten, maar niet de kwetsbare. Veel lieden die tapen, meelwormen gebruiken en een vogel opjagen voor een plaatje kijken wel op waarneming, maar hebben geen account. Gebruikers van de site zullen zich hopelijk wat meer bewust zijn van hun positie in het veld.  Draconisch? Ongetwijfeld. Ik stoor me de laatste tijd echter steeds vaker aan lieden die echt niet weten wat ze aan het doen zijn. Niet alleen bij vogels maar ook bij vlinders, Slangen, etc. Bewustzijn moet je misschien wel kweken en afdwingen..

groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

HPM

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: veedee op mei 31, 2015, 20:01:16 PM(...) was de verdachte een vooraanstaand lid van een clubje waarbij het verwijderen van w.nl niet zo handig uitkomt? (...).

Beste mensen,

Een onderdeel van de gedragsregels is dat je elkaar moet aanspreken als je merkt dat iemand zich niet volgens deze regels gedraagt. Er worden in dit topic een aantal goede voorbeelden gegeven waarbij het aanspreken goed uitpakte. Dat is natuurlijk erg goed en iedereen moet er vooral ook mee blijven doorgaan. Maar denk er goed om na als je iemand aanspreekt waarvan je weet / vermoedt dat het gaat om een 'vooraanstaand lid van een clubje' (of woorden van gelijke strekking). Ik heb zelf mogen ervaren dat het aanspreken van zo iemand erg slecht kan uitpakken voor degene die hem aanspreekt. Dat is erg triest en ik wilde het hierbij laten.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

frankmeer

Maar dat geval waar jij op doelt ging niet om een misdraging in het veld, of wel Klaas?
Frank van der Meer

Jorick

Citaat van: HPM op juni 02, 2015, 11:50:40 AM
Jorick, zie "Hoe voorkmen we verstoring" http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190329.0

Dank Herman,
Ik had desbetreffend topic niet gezien, en ja, Daar lijken me wat bruikbare tips tussen te zitten...

Wat misschien nog aangestipt kan worden richting tapers en verstoorders is niet alleen de kwetsbaarheid van de vogel maar ook de irritatie die het oproept bij mensen die plezier beleven aan het beestje. Dat plezier wordt in grote mate vergald door deze mensen. Misschien werkt dat besef nog wel beter dan de verstoring van een vogel. het is gewoon asociaal naar de anderen toe.
En dus kom je weer terug bij het blijven aanspreken van mensen. Ikzelf en een aantal mensen in mijn omgeving doen dat zeker. Maar wat Klaas zegt, dat loopt niet altijd gesmeerd...

groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Klaas van Dijk

Citaat van: frankmeer op juni 02, 2015, 12:07:16 PMMaar dat geval waar jij op doelt ging niet om een misdraging in het veld, of wel Klaas?

Ja en nee. De gedragsregels schrijven onder andere voor dat je de aanwijzingen van de beheerder / eigenaar moet volgen en dat is in dit geval niet gebeurd.

Klaas


Jan Borst

Zoals Jaap ook schrijft op de site van dba, er zijn vandaag de dag een heleboel mensen die niet echt bij een bepaalde club horen en dus moeilijk bereikbaar zijn. In veel van zulke gevallen speelt onwetendheid een rol. Naar mijn idee waren er vroeger minder van zulke mensen, je kwam in aanraking met vogelen door een andere vogelaar of vwg en kreeg de ongeschreven regels met de paplepel binnen. Ook het feit dat apparatuur (afspeelapparaten, grote lenzen, telescopen) veel makkelijker beschikbaar zijn (betaalbaarder enz) speelt een rol.

Wat me opvalt is dat er op een twitch steeds meer mensen en ook steeds meer mensen af komen die nog weinig ervaring met vogels hebben. Regelmatig staan er mensen in het wilde weg plaatjes te schieten en zonder dat ze het door hebben steeds een stapje dichterbij gaan, met vervolgens de vraag of ze de "juiste" op de foto hebben gezet. Of staat er een halve conifeer met een grote witte lens bij een schuwe vogelsoort en vraagt of "we niet wat dichterbij kunnen gaan" omdat de foto's wat tegen vallen. Natuurlijk prima dat deze mensen voor deze hobby kiezen, maar blijkbaar bereiken de geschreven en ongeschreven regels ze niet of onvoldoende.

Deze mensen aanspreken en ze helder uit leggen dat er bepaalde regels zijn en waarom deze regels er zijn. En hier misschien ook nog iets vaker aandacht aan geven op wrn.nl, birdpix, facebook enz. Heeft denk ik meer zin dan ongeveer alles gaan vervagen, want of het wordt via een andere weg wel bekend (whatsapp, facebook) of ze gaan opzoek naar wat anders. En of ze nou een kleine vliegenvanger, een blauwborst of een kuifmees staan te tapen het lijkt me allemaal even fout. Op bijvoorbeeld facebook leveren alle 3 de soorten even veel likes op denk ik, dus dat maakt voor deze mensen niet zoveel uit denk ik. Bewustwording bij een nog groter publiek lijkt me het aller belangrijkste.