Agressief gedrag man Kleine Vliegenvanger Drente.

Gestart door meeuwissen, mei 26, 2015, 10:26:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

meeuwissen

Gisteren was ik met andere vogelaars aanwezig bij de inmiddels bekende man Kleine Vliegenvanger in Drente.
Evenals de andere aanwezige vogelaars heb ik dit vogeltje lange tijd geobserveerd en gefotografeerd vanaf het zandpad.
Wat me opvalt aan deze vogel is zijn agressieve gedrag naar andere soorten, zoals Roodborst en Geelgors. Vooralsnog voor mij
onbegrijpelijk, totdat ik door begon te krijgen dat het afspelen van zijn zang  door een fotograaf, de vogel ontzettend agressief maakte.
De vogel vloog met snerpende roep rond, viel de aanwezigen aan en joeg achter de geelgorzen.
Het tapen was een zinloze actie, want voor fotograferen was het toen al te donker.
Achteraf gezien had ik er wat van moeten zeggen, want het verstoren van broedvogels middels tapen is ongewenst en zelfs
strafbaar. Bij de beschrijving van deze unieke waarneming van een zingend, uitgekleurd mannetje in Nederland, moet er in ieder geval vermeld worden dat zijn fanatieke zang en het felle territoriale gedrag misschien mede wordt veroorzaakt door het tapen van vogelaars of fotografen.
Of dit slechts sporadisch gebeurt weet ik niet, maar ik hoop dat de boswachter dit bericht ook leest en het toezicht gaat verscherpen.
Het is niet onmogelijk dat de vogel tot broeden komt, laten we dit gebeuren vooral niet verstoren.
Groet


HPM

Citaat van: meeuwissen op mei 26, 2015, 10:26:51 AM
...
Het is niet onmogelijk dat de vogel tot broeden komt, laten we dit gebeuren vooral niet verstoren.

Dan zal er toch eerst een wijfje bij moeten komen want in zijn eentje gaat dat niet lukken.
Maar je waarschuwing in uiteraard terecht.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Geen idee of de terrein beheerder hier mee leest. Maar je kunt natuurlijk ook een mail sturen. Dan weet je in elk geval dat de kans groter is dat het wordt gelezen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

BramtK

Tsja, dat zat er dik in natuurlijk... Ik hoop dat het opheffen van vervaging niet tot spijt leidt.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op mei 26, 2015, 11:16:11 AM

Tsja, dat zat er dik in natuurlijk... Ik hoop dat het opheffen van vervaging niet tot spijt leidt.

Ik wist niet dat hij verborgen is geweest. Wie haalt het in zijn hoofd om dat dan weer op te heffen?
Herman van der Meer

Vincent Hart

De eerste invoerder heeft de vogel vervaagd ingevoerd, de vogel bleek later in het lokale circuit al enkele dagen bekend. Ik heb toen geopperd als er geen concretere aanwijzingen waren voor paarvorming/broedpoging dan een zingende man, de vervaging weg te halen. Waarnemer stemde daarin toe. Overigens heb ik tot nu toe alleen maar bezoekers gesproken die geen tapers aantroffen. Daarnaast vrees ik dat vervagen/embargo geen garantie is voor het uitblijven van dit soort rare acties. Sterker nog: Meer bezoek kan juist leiden tot meer controle. Op voorwaarde dat we elkaar ook aanspreken in het veld.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Het beest zit er pas tien dagen. Je moet het natuurlijk wel een kans geven. Het is ook niet gebaat bij een kudde elkaar 'aansprekende' mensen.
Er wordt weer eens alleen aan de vogelaars gedacht in plaats van aan de vogels.

Herman van der Meer

JohanvantBosch

Ik ben zondag 1,5 uur bij de kleine vlieg geweest. De vogel heeft zich geen enkele keer aggressief gedragen naar iets of iemand. Hij heeft wel voortdurend gezongen en kwam daarbij regelmatig net naast of boven het pad zitten. Eerder op deochtend kwam de vogel naar horen zeggen ook nog eens zeer vaak op ooghoogte zitten. In de periode dat ik er was heeft niemand een poging tot tapen gewaagd. Mocht iemand toch die gewoonte hebben, dan geeft het gedrag van deze vogel daar totaal geen aanleiding toe.

Oenanthe

Zo mag ik het horen Johan. Ik ben niet van plan de vogel te gaan bezoeken maar ik hoop dat jouw boodschap zo nodig aan mensen wordt overgebracht die dit blijkbaar niet weten. Los van het feit dat dit gedrag inderdaad strafbaar is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

migratorius

Ik ben zaterdag ruim een uur geweest. Roodborstjes en Vinken werden een paar keer door de Kleine Vliegenvanger achternagezeten. Verder zong hij vooral – af en toe werd er in de Amerikaanse eiken kort naar rupsen gezocht.
Er was een man of tien aanwezig die zich netjes gedroeg. Eén fotograaf die meer dan een meter de berm in ging staan werd gezegd dat dat echt niet nodig was.
Natuurlijk was er nogal wat (storende) beweging in de groep omdat de vogel steeds weer achter takjes zat, maar de meeste beweging maakte toch de vogel uit zichzelf. Gelukkig ging hij regelmatig op dezelfde takjes zitten zodat je na enige tijd wel wist waar je je het beste opstelde.
De mensen die met kleine kinderen of honden gekomen hielden ook rekening met de andere aanwezigen (al trok de vogel zich volgens mij niets van deze mogelijke stoorfactoren aan).

JanHein

berendveenstra

Citaat van: jeroenroelofsen op mei 26, 2015, 10:32:00 AM
Geen idee of de terrein beheerder hier mee leest. Maar je kunt natuurlijk ook een mail sturen. Dan weet je in elk geval dat de kans groter is dat het wordt gelezen.

Afgelopen zondag is iemand beboet voor het inrijden van het pad met auto (90 euro). Er wordt dus gecontroleerd en het is bij SBB bekend dat er veel mensen komen kijken. Er wordt niet gewaarschuwd maar direct beboet. Later is er nog een auto het pad ingereden
Berend Veenstra

jeroenroelofsen

Ja dat zijn makkelijk zichtbare overtredingen. Voor het "tapen" zal de boswachter toch binnen de groep moeten staan om het op te merken. Dat is dus wat lastiger dan een auto die duidelijk op de verkeerde plek staat.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ArjenDrost †

Ik herken het agressieve idd. Gister een uurtje of 2 bij dit erg gave vogeltje gestaan en gezien hoe hij regelmatig achter een Geelgors aanvloog. Tapen, voeren of het bos inlopen is volgens mij erg nutteloos (heb ik ook niet gezien, maar stond het grootste deel dan ook alleen), het beestje komt regelmatig op ooghoogte vlak naast het pad zitten. Ik had hem zelfs 2x op een meter afstand naast me op het pad zitten...


Kent iemand overigens dit geluidje? Behalve dat ie regelmatig aan het zingen was, hoorde ik af en toe ook dit rateltje. Niet m'n mooiste opname, maar dit komt van de mic. die ik een uur lang heb laten lopen, in de hoop dat er iets leuks uit kwam  ;D


http://waarneming.nl/sound/9/36829.mp3

Groeten, Arjen

meeuwissen

#13
Arjen, dit rateltje van de Vliegenvanger heb ik ook vooral gehoord tijdens het tapen van de fotograaf. Na het afspelen van zijn zang vloog de Kleine Vliegenvanger in razende vaart naar de aanwezige vogelaars, vloog tegen hun hoofd en liet dan een snerpende ratel horen. Vervolgens richtte hij zijn agressie om op de aanwezige Geelgorzen en achtervolgende deze soms over honderden meters.
Het is niet ondenkbaar dat de vogel de aanwezigheid van een opponent nu associeert met het zien van geelgorzen of zelfs vogelaars. Zeker weten doe ik dit niet, na het tapen duurt het volgens mij een tijd voordat zijn agressieniveau is gedaald
Nog steeds bestaat er de kans dat de vogel hier gaat broeden. Het "tapen" van de vogel om deze uit de tent te lokken is niet alleen goedkoop en strafbaar, maar kan zijn agressie steeds verder aanwakkeren. Geen hartelijk welkom voor een eventueel vrouwtje.
Groet
Guido


Thijs Fijen

Thijs Fijen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Heeft één van de getuigen dit nu inmiddels al gemeld bij de terrein beheerder?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op mei 31, 2015, 14:24:29 PM

Waarom is niemand op dat apparaat gaan staan?

Waarom zijn ze niet op die gozer gaan staan?
Herman van der Meer

HPM

#20
"Helaas kwam ook nog even de tapende fotograaf (zie forum)langs met twee kornuiten. Aanspreken hielp niet maar ws. reageerde ik te chagrijnig"
Christiaan Teule http://waarneming.nl/waarneming/view/102707284

"Prachtig beest en een geweldige waarneming maar wat weer ontzettend jammer dat er getaped moest worden (door fotograaf ...... tussen 12 en 13u). Taper hierop aangesproken maar het deed hem niet zoveel, het drietal Twentse fotografen vonden het maar wat mooi dat het vogeltje helemaal loco ging en voor onze voeten op 1m afstand op de grond kwam zitten... Het beest wordt op deze manier knettergek gemaakt en dat is allesbehalve nodig... De vogel maakt continue zijn vaste ronde en komt uit zichzelf ook al op een meter of 10 van de waarnemers zitten."
Willem Wind http://waarneming.nl/waarneming/view/102831749

"Ook bij mij stonden twee man te tapen na drie keer vragen stopten ze uiteindelijk toch"
Cock Dekker http://waarneming.nl/waarneming/view/102833831
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Als het zoveel en door dezelfde personen gebeurt, moet het toch mogelijk zijn om deze persoon te beboeten en al zijn spullen in beslag te nemen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

veedee

#22
Wellicht wordt dat juridisch wat lastig maar ik zie dat de "beklaagde" (althans de persoon wiens naam genoemd wordt) een waarneming.nl account heeft en bovendien, een overigens fraaie, website. Ik heb net al even een berichtje achtergelaten op zijn gastenboek (wat hij, gok ik zo, niet zal plaatsen gezien de strekking ervan) maar als klopt wat wordt beweerd dan zou ik de mensen achter waarneming.nl vriendelijk doch dringend willen verzoeken alles wat met hem te maken heeft op deze website te verwijderen en hem op een zwarte lijst te plaatsen. Laat dit dan a.u.b. geen medium laten zijn voor zijn "kunsten"....
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

jankees

Citaat van: veedee op mei 31, 2015, 17:03:32 PM
Wellicht wordt dat juridisch wat lastig maar ik zie dat de "beklaagde" (althans de persoon wiens naam genoemd wordt) een waarneming.nl account heeft en bovendien, een overigens fraaie, website. Ik heb net al even een berichtje achtergelaten op zijn gastenboek (wat hij, gok ik zo, niet zal plaatsen gezien de strekking ervan) maar als klopt wat wordt beweerd dan zou ik de mensen achter waarneming.nl vriendelijk doch dringend willen verzoeken alles wat met hem te maken heeft op deze website te verwijderen en hem op een zwarte lijst te plaatsen. Laat dit dan a.u.b. geen medium laten zijn voor zijn "kunsten"....


Het is echt niet gepast om namen te noemen zonder dat bewezen is dat dat de persoon in kwestie was. We draven wel erg ver door!

HPM

Citaat van: jankees op mei 31, 2015, 17:23:45 PM
Citaat van: veedee op mei 31, 2015, 17:03:32 PM
Wellicht wordt dat juridisch wat lastig maar ik zie dat de "beklaagde" (althans de persoon wiens naam genoemd wordt) een waarneming.nl account heeft en bovendien, een overigens fraaie, website. Ik heb net al even een berichtje achtergelaten op zijn gastenboek (wat hij, gok ik zo, niet zal plaatsen gezien de strekking ervan) maar als klopt wat wordt beweerd dan zou ik de mensen achter waarneming.nl vriendelijk doch dringend willen verzoeken alles wat met hem te maken heeft op deze website te verwijderen en hem op een zwarte lijst te plaatsen. Laat dit dan a.u.b. geen medium laten zijn voor zijn "kunsten"....


Het is echt niet gepast om namen te noemen zonder dat bewezen is dat dat de persoon in kwestie was. We draven wel erg ver door!

De wetsovertreder is belangrijker dan de gestoorde vogel?
De naam  is genoemd door iemand die erbij was en heeft gezien wie de overtreding beging.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op mei 31, 2015, 17:32:08 PM
De naam  is genoemd door iemand die erbij was en heeft gezien wie de overtreding beging.

En als die nou eens niet integer is? Ik moet Jankees gelijk geven -> hier wordt over de schreef gegaan wat betreft het Nederlandse rechtsbestel.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jankees

Citaat van: HPM op mei 31, 2015, 17:32:08 PM
Citaat van: jankees op mei 31, 2015, 17:23:45 PM
Citaat van: veedee op mei 31, 2015, 17:03:32 PM
Wellicht wordt dat juridisch wat lastig maar ik zie dat de "beklaagde" (althans de persoon wiens naam genoemd wordt) een waarneming.nl account heeft en bovendien, een overigens fraaie, website. Ik heb net al even een berichtje achtergelaten op zijn gastenboek (wat hij, gok ik zo, niet zal plaatsen gezien de strekking ervan) maar als klopt wat wordt beweerd dan zou ik de mensen achter waarneming.nl vriendelijk doch dringend willen verzoeken alles wat met hem te maken heeft op deze website te verwijderen en hem op een zwarte lijst te plaatsen. Laat dit dan a.u.b. geen medium laten zijn voor zijn "kunsten"....


Het is echt niet gepast om namen te noemen zonder dat bewezen is dat dat de persoon in kwestie was. We draven wel erg ver door!

De wetsovertreder is belangrijker dan de gestoorde vogel?
De naam  is genoemd door iemand die erbij was en heeft gezien wie de overtreding beging.


Dus als ik jouw naam noem op het Internet inzake een overtreding is dat genoeg voor een straf??......Dus echt niet!!! Denk eens na man. Je gaat toch niet zomaar namen noemen en mensen aanwijzen zonder bewijzen?!


Rob Koelman

#27
Het gaat dus om een CITAAT bij een waarneming: "Prachtig beest en een geweldige waarneming maar wat weer ontzettend jammer dat er getaped moest worden (door fotograaf ?...... tussen 12 en 13u)." Willem Wind - http://waarneming.nl/waarneming/view/102831749

Natuurlijk bestaat er altijd het risico dat er iemand onterecht van iets wordt beschuldigd, maar aan de andere kant is het goed dat er zo nu en dan 'name and shame' plaatsvindt, anders zullen bepaalde personen nooit stoppen met ongewenst gedrag...

En aangezien er hier op het forum mensen zijn die er moeite mee hebben dat er zonder verdere bewijsvoering zaken worden toegeschreven aan bepaalde personen: volgende keer dit soort ongewenst gedrag gewoon met 'bewijsfoto' en al op het forum plaatsen!
Met vriendelijke groet, Rob

jankees

Citaat van: Rob Koelman op mei 31, 2015, 18:17:08 PM
Het gaat dus om een CITAAT bij een waarneming: "Prachtig beest en een geweldige waarneming maar wat weer ontzettend jammer dat er getaped moest worden (door fotograaf Tom Kruissink tussen 12 en 13u)." Willem Wind - http://waarneming.nl/waarneming/view/102831749

Natuurlijk bestaat er altijd het risico dat er iemand onterecht van iets wordt beschuldigd, maar aan de andere kant is het goed dat er zo nu en dan 'name and shame' plaatsvindt, anders zullen bepaalde personen nooit stoppen met ongewenst gedrag...

En aangezien er hier op het forum mensen zijn die er moeite mee hebben dat er zonder verdere bewijsvoering zaken worden toegeschreven aan bepaalde personen: volgende keer dit soort ongewenst gedrag gewoon met 'bewijsfoto' en al op het forum plaatsen!
Zodra er geluid gebruikt wordt dan halen we de wet erbij want daarin staat dat geluid gebruiken niet mag. In de wet staat ook dat je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen. Wees blij dat we ook naar deze wet handelen in dit land. [size=78%] [/size]


meeuwissen

#29
Het lijkt me beter gewetenloze fotografen niet meer aandacht te geven dan ze verdienen. Namelijk geen aandacht. Op 26 mei had ik al door dat het gedrag van deze Kleine Vliegenvanger niet helemaal klopte. Beweringen van anderen dat er met de vogel niets aan de hand was, geloofde ik sowieso al niet. Vandaag werd dus het bewijs geleverd dat er opnieuw getaped werd en niet zo'n klein beetje ook.
In deze tijd van smartphones en tablets is het zaak het voorkomen van zeldzame broedvogels, zoals een Kleine Vliegenvanger, pas na de broedtijd bekend te maken. Dat lijkt mij de beste oplossing. De vogel staat nu opnieuw op embargo, m.a.w. als het kalf is verdronken dempt men de put.
Laten we vooral de foute fotografen in het verdoemd bankje zetten en niet de echte vogelliefhebbers en terreinbeheerders die de zeldzaamheden stil houden.
Groet