Zaaddoos, stekel en doppen...

Gestart door Johannes Ruben, augustus 03, 2007, 18:33:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Ruben

Geachte forumleden,

Kom er na uren van determinatie (...) niet uit, wie helpt mij?

Foto1.
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Johannes Ruben

#1
Foto 2.
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Johannes Ruben

Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

mcbud

#3
Je maakt het er niet makkelijker op met zulke foto's, Johannes.
Maar zou wel es kunnen gaan om

1 een Gele lis
2 een Gewone hennepnetel,
en
3 een Gewone koekoeksbloem

Wel even nalopen, natuurlijk.

vr gr, marc

alegro

#4
CiteerJe maakt het er niet makkelijker op met zulke foto's, [...]
Ik moet zeggen dat ik het heel knap vind, zoals de kenners op dit Forum toch bijna altijd weer uit de meest abominabele, onscherpe en verkeerd belichte boerenkoolplaatjes een naam weten te extraheren.

Uit ervaring weet ik dat de plaatselijke experts zeer vriendelijk, hulpvaardig en tolerant zijn, maar ik vind dat er zo nu & dan ook wel eens wat gezegd mag worden over de kwaliteit (en vaak ook kwantiteit) van het geplaatste fotomateriaal.

Heel veel foto's op dit Forum geven vooral de indruk dat ze volkomen lukraak op de Automatische Piloot zijn geschoten. Leuk voor de waarnemer zelf misschien, maar vaak zie je zulke misbaksels ook nog eens terug in de foto-sectie van Waarneming.nl.
Grüezi mitenand,
Arjan

Johannes Ruben

CiteerJe maakt het er niet makkelijker op met zulke foto's, Johannes.
Maar zou wel es kunnen gaan om

1 een Gele lis
2 een Gewone hennepnetel,
en
3 een Gewone koekoeksbloem

Wel even nalopen, natuurlijk.

vr gr, marc
Marc, bedankt! Ben (bijna) langer bezig 'als oudere jongere' met het plaatsen van een foto, dan het determineren van waar eigenlijk omgaat...

Korte opmerking:

1. Gele lis ken ik (bewust = dus vanaf mijn prille jeugd) alleen bloeiend.
2. Een gewone hennepnetel (hierbij zoek ik naarstig hoe ik een bijpassende smilie kan toevoegen, want de tranen biggelen over m'n wangen: want achter mijn flat staan nogeens vijf flats bewoond door studenten...)...Of is dan 'hennep' te ver gezocht?
3. Idem antwoord als bij 1.

Professor, na uren ' dat ene boek ' vele keren ( tevergeefs ) doorgespit te hebben ga ik
- overigens met zeer veel interesse - overeenkomstig jouw bevel alles ( minutieus) nalopen.  

P.S. Smilie behorende bij 2.  :spam:  
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

mcbud

De plant die je bedoelt is geen Hennepnetel maar Hennep, Cannabis sativa.

En de naam van de derde is niet "Gewone"  maar Dagkoekoeksbloem.

Succes met het determineren en uploaden!

vr gr
Marc


Johannes Ruben

CiteerDe plant die je bedoelt is geen Hennepnetel maar Hennep, Cannabis sativa.

En de naam van de derde is niet "Gewone"  maar Dagkoekoeksbloem.

Succes met het determineren en uploaden!

vr gr
Marc
Bedankt voor jouw opbouwende antwoord (...).
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Corryabbink

#8
Dag allemaal,
We zijn hier om van en met elkaar iets te leren. Dat daarbij niet alles vlekkeloos verloopt is me duidelijk maar laten we het gezellig houden.

Foto's lukken niet altijd en degenen die niet met de materie bekend zijn, weten evenmin wat belangrijk is om op de foto te zetten.
Daarbij is een slechte foto nog altijd een bewijs. Het gaat uiteindelijk niet om het mooie plaatje maar om de juiste benoeming van een soort. Vooral voor beginners is dat van belang maar ook voor degene die de waarneming in een bestand op wil nemen.

Dankzij de grote veldkennis van diverse forumbezoekers konden vele soorten op naam gebracht worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

#9
CiteerWe zijn hier om van en met elkaar iets te leren. Dat daarbij niet alles vlekkeloos verloopt is me duidelijk maar laten we het gezellig houden.
Heel juist opgemerkt. Maar het hoeft niet persé ongezellig te zijn om een beginner op zijn of haar gebrekkige fotografische presentatie aan te spreken. Het is natuurlijk niet nodig om meteen de botte bijl te hanteren, maar als er helemaal niets over gezegd kan of mag worden blijft de beginner in de veronderstelling verkeren dat het allemaal niet zoveel uitmaakt of een foto nou wel of niet gelukt is. "Er wordt toch wel een naam aan gegeven".

CiteerFoto's lukken niet altijd en degenen die niet met de materie bekend zijn, weten evenmin wat belangrijk is om op de foto te zetten.
Ik heb in dit Forum hele series vage & overbelichte foto's gezien die geen enkele toegevoegde waarde hadden en die makkelijk met 1 enkel shot hadden kunnen worden voldaan. En je hoeft beslist geen plantenkenner te zijn om dat te kunnen constateren. Ik begrijp heel goed dat het moeilijk kan zijn om mensen op dergelijke dingen te wijzen, maar aan
de andere kant: "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".

CiteerDaarbij is een slechte foto nog altijd een bewijs. Het gaat uiteindelijk niet om het mooie plaatje maar om de juiste benoeming van een soort. Vooral voor beginners is dat van belang maar ook voor degene die de waarneming in een bestand op wil nemen.
Heel veel van die mislukte foto's betreffen doodnormale soorten en voegen, indien zij worden opgenomen in de fotodatabase van Waarneming.nl, daar helemaal niets aan toe. Integendeel, het is alleen maar vervuiling van wat een waardevolle bron van kennis zou kunnen zijn.
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

#10
CiteerHeel veel van die mislukte foto's betreffen doodnormale soorten en voegen, indien zij worden opgenomen in de fotodatabase van Waarneming.nl, daar helemaal niets aan toe. Integendeel, het is alleen maar vervuiling van wat een waardevolle bron van kennis zou kunnen zijn.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk voegen ze aan de database van deze site niets toe maar ze laten wel de betrouwbaarheid van een waarneming(waarnemer) zien. Uiteindelijk gaat het om de betrouwbaarheid van de waarnemingen en dan is het beter een slechte foto van een goede waarneming te kunnen bekijken, dan aftasten in hoeverre de waarneming(waarnemer) betrouwbaar is. Juist bij de "doodnormale soorten" worden veel fouten gemaakt.
Een reeks foto's, al dan niet van goede kwaliteit, geeft het een aardig beeld van de kennis die de waarnemer in huis heeft.

Vergeet niet dat vele waarnemers nergens bij aangesloten zijn en dus niets van bekend is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Johannes Ruben

Citeer
CiteerWe zijn hier om van en met elkaar iets te leren. Dat daarbij niet alles vlekkeloos verloopt is me duidelijk maar laten we het gezellig houden.
Heel juist opgemerkt. Maar het hoeft niet persé ongezellig te zijn om een beginner op zijn of haar gebrekkige fotografische presentatie aan te spreken. Het is natuurlijk niet nodig om meteen de botte bijl te hanteren, maar als er helemaal niets over gezegd kan of mag worden blijft de beginner in de veronderstelling verkeren dat het allemaal niet zoveel uitmaakt of een foto nou wel of niet gelukt is. "Er wordt toch wel een naam aan gegeven".

CiteerFoto's lukken niet altijd en degenen die niet met de materie bekend zijn, weten evenmin wat belangrijk is om op de foto te zetten.
Ik heb in dit Forum hele series vage & overbelichte foto's gezien die geen enkele toegevoegde waarde hadden en die makkelijk met 1 enkel shot hadden kunnen worden voldaan. En je hoeft beslist geen plantenkenner te zijn om dat te kunnen constateren. Ik begrijp heel goed dat het moeilijk kan zijn om mensen op dergelijke dingen te wijzen, maar aan
de andere kant: "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".

CiteerDaarbij is een slechte foto nog altijd een bewijs. Het gaat uiteindelijk niet om het mooie plaatje maar om de juiste benoeming van een soort. Vooral voor beginners is dat van belang maar ook voor degene die de waarneming in een bestand op wil nemen.
Heel veel van die mislukte foto's betreffen doodnormale soorten en voegen, indien zij worden opgenomen in de fotodatabase van Waarneming.nl, daar helemaal niets aan toe. Integendeel, het is alleen maar vervuiling van wat een waardevolle bron van kennis zou kunnen zijn.
Arjan, alvorens zo bruut en ongenuanceerd te antwoorden (op een medeforumlid) inzake  de onderhavige topic van mijn door jouw zo bekritiseerde verwerpelijke foto's en (nog erger) de foto's van mijn lotgenoten geef ik aan jou het navolgend  advies:

Bestudeer en beluister de criteria ter zake de verantwoordelijken van Waarneming.nl.

Advies: Open topic:  "Adviezen voor een betere foto".

P.S. Toevoegend aan mijn slotcredo [ Alles wat groeit en bloeit...] vind ik dat ARJAN een mens is die ik 'vanuit mijn overtuiging' hoger acht dan mij zelf...
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

alegro

#12
CiteerArjan, alvorens zo bruut en ongenuanceerd te antwoorden (op een medeforumlid) inzake  de onderhavige topic van mijn door jouw zo bekritiseerde verwerpelijke foto's en (nog erger) de foto's van mijn lotgenoten geef ik aan jou het navolgend  advies:
Bruut en ongenuanceerd? Ik noem het beestje gewoon bij zijn naam. Foto 1 gaat nog wel, maar de nummers 2 en 3 zijn zowel compleet overbelicht als totaal onscherp. Dat iemand erin geslaagd is om foto 2, die een uitgebloeide schijnkrans van een lipbloemige met out-of-focus kelktanden laat zien, van een naam te voorzien, vind ik heel knap.

En ook weet ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt hoe je de kritiek brengt, men voelt zich evengoed wel op de teentjes getrapt. Dat heb ik meermalen in meerdere forums op waarneming.nl ervaren. Hoe je het ook doet, goed doe je het nooit.

CiteerBestudeer en beluister de criteria ter zake de verantwoordelijken van Waarneming.nl.

Advies: Open topic:  "Adviezen voor een betere foto".
Kijk eens bij  de Pinned Topics van dit Forum. Daar bevindt zich nu al bijna een jaar lang een bericht van mijn hand aangaande "Adviezen voor een betere foto."

CiteerP.S. Toevoegend aan mijn slotcredo [ Alles wat groeit en bloeit...] vind ik dat ARJAN een mens is die ik 'vanuit mijn overtuiging' hoger acht dan mij zelf...
Dat is heel aardig van je. Zelf ben ik in het Echte Leven ook een aardig persoon (heus waar!). Maar ik vind dat de waarheid zo nu & dan ook wel eens gezegd mag worden, hoe onaangenaam deze eventueel bij anderen ook zou kunnen overkomen.

Ik hoop van ganser harte dat je jouw irritatie of ergernis niet de overhand laat krijgen, maar dat je erin slaagt om de constructieve elementen van mijn boodschap tot je te nemen. Zo wordt je hopelijk een betere fotograaf en beleef je aldus ook meer voldoening aan je omzwervingen in de natuur.
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

#13
Citeer
CiteerHeel veel van die mislukte foto's betreffen doodnormale soorten en voegen, indien zij worden opgenomen in de fotodatabase van Waarneming.nl, daar helemaal niets aan toe. Integendeel, het is alleen maar vervuiling van wat een waardevolle bron van kennis zou kunnen zijn.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk voegen ze aan de database van deze site niets toe maar ze laten wel de betrouwbaarheid van een waarneming(waarnemer) zien.
Het gaat mij in de allereerste plaats om de foto's die hier, in dit Forum, worden gedum^H^H^Hplaatst, alvorens, na determinatie in dit Forum, eventueel in de fotodatabase te belanden.

Ik volg meerdere Forums; libellen, kevers, vliegjes, sprinkhanen, vogels, weekdieren (...), en in al die Forums is de gemiddelde kwaliteit van de foto's een stuk hoger dan hier. Dat komt omdat men, om die beestjes vast te kunnen leggen, enige moeite moet doen. En die moeite getroost men zich ook meestal wel.

Wat ik me nu afvraag is waarom dat niet zou hoeven gelden voor het PlantenForum? Planten vliegen niet weg, dus je hoeft met je camera maar enigszins in de goede richting te wijzen om ze erop te krijgen. Maar wat mij betreft geldt hier exact hetzelfde als voor die lastige spring- en vliegbeesten uit de insectenfora: doe je best om hetgeen je fotografeert zo goed en duidelijk mogelijk aan anderen te presenteren. Een foto die mislukt is omdat de sprinkhaan net uit beeld is gesprongen toen jij de ontspankop indrukte publiceer je immers ook niet.

Het lijkt me toch niet al teveel gevraagd om de mensen af en toe eens op dergelijke zaken te wijzen, als Admin zijnde.
Grüezi mitenand,
Arjan

Corryabbink

#14
CiteerHet lijkt me toch niet al teveel gevraagd om de mensen af en toe eens op dergelijke zaken te wijzen, als Admin zijnde.
Nu "als admin zijnde" hoef ik dat niet meer!

Het blijkt snel genoeg of er antwoord op de vraag komt en zo ja dan stond er genoeg op de foto om tot een juiste benoeming te komen.
Natuurlijk kunnen we alle slechte foto's links laten liggen.......maar er is altijd wel weer iemand die er dan antwoord op geeft. Daar hoef ik "als admin" niets voor te doen of te laten.

Arjan ik ben het in grote lijnen wel met je eens maar voor dergelijke zaken ben ik niet geschikt. Te sociaal misschien.....
Verder vind ik een slechte documentatie nog altijd belangrijker dan helemaal geen.

Edit: Een voorbeeld:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2708081

Dit is een waarneming die ik zou moeten accepteren maar dat niet kan omdat het evengoed Knoopkruid zou kunnen zijn. Het omwindsel is immers niet te zien! Het zou de Grote centaurie wel kunnen zijn maar voor mij is dat niet duidelijk. Dat laat ik dan maar aan de PGO over. Van dergelijke waarnemingen moesten wij vroeger materiaal kunnen tonen. Vooral als het de eerste keer was dat men zo'n soort zag.
Dat zijn de problemen van alledag en zie dat maar eens iedere keer weer duidelijk te maken. Vaak wijs ik mensen daarop in een commentaar bij de betreffende foto en doet men daar heus wel iets mee. Het probleem is dat men meestal in het veld niet weet wat belangrijk is en daar thuis pas achter komt.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Ik zie het probleem wel van beide kanten. ( als je het wel kanten moet of mag noemen)
Toen ik net begin wist ik echt niet waar ik op moest letten, nu ook nog vaak niet hoor. Maar wat ik wel heb gemerkt is dat voor mij een camera en goede foto's wel een 'bril' is. Ik heb bijvoorbeeld dankzij de tips van Arjen kritischer gekeken naar de kwaliteit van de foto's die ik plaats. Lastiger is het voor mij om de juiste details vast te leggen omdat juist als beginner je daar de mist mee in gaat.
Mijn allereerste foto hier was geloof ik een geplet insectje in de scanner ( ik meen een luisje)  geweest, hij bewoog inderdaad niet meer, maar er was denk ik ook helemaal niets meer van te maken. In ieder geval is ie nooit getermineerd B)
Toen ik ging proberen planten te herkennen is me vaak om kenmerken gevraagd die ik dus juist niet had gefotografeerd. Maar eerlijk is eerlijk van goede scherpe foto's steek ik meer op, alhoewel het natuurlijk vreselijk moeilijk is om alles te onthouden. Een plant die ik goed ken ( eigenlijk is dat maar een familie) haal ik er meestal ook wel uit met een slechtere foto. Een nieuwe plant leren, ja dan moet ik het van de details hebben, maar om het te onthouden ook zelf helemaal uitpuzzelen. Pas door mijn eigen foto's en door de detailfoto's die ik dan zelf maak kan ik dat leren.
Het is gewoon wel waar dat juist door de kritische opmerkingen ook over foto's , maar ook de goede vragen van de admins je beter op details leert letten.
Een slechte foto leer ik niet van, maar een plant die ik goed ken, die kan ik wel uit een slechte foto halen.
Je lacht je trouwens echt rot hoor hoe ik fotografeer, ik zie niet veel en ga af op het geluidje van mijn camera, als ie piept dan druk ik af en heb dan vaak verrassende foto's , ik kijk ook niet door de zoeker of hoe het dat ding van de camera ook heet, als ik kijk gaat het altijd wel mis. Ik heb geluksfoto's pas op mijn beeldscherm en wat rommelen zie ik wat ik heb geschoten.

Groet Esther


alegro

#16
Hallo Corry,

Ik zal nog een keer commentaar leveren en daarna ga ik aan de slag met een uitbreiding van mijn fototips. Het kan even duren, maar tzt zal ik ze wel eens indienen.

CiteerNatuurlijk kunnen we alle slechte foto's links laten liggen.......maar er is altijd wel weer iemand die er dan antwoord op geeft. Daar hoef ik "als admin" niets voor te doen of te laten.
Het Forum is natuurlijk de plek om mee te beginnen, niet door foto's links te laten liggen of te bekritiseren, maar door adviezen te geven hoe men het in 't vervolg beter kan doen. Zo heb ik wel eens foto's voorbij zien komen die in het midden een vage gele overbelichte vlek lieten zien, terwijl de bodem perfect in focus was. Zulke fouten zijn makkelijk te constateren en ook makkelijk te verhelpen. Als je dat als Admin & expert een beetje tactisch aanpakt moet het volgens mij heel goed mogelijk zijn de mensen van dergelijke fouten bewust te maken. En je krijgt daardoor in 't vervolg hopelijk ook beter fotomateriaal.

CiteerArjan ik ben het in grote lijnen wel met je eens maar voor dergelijke zaken ben ik niet geschikt. Te sociaal misschien.....
Het was ook niet speciaal aan jou gericht, maar aan Admins in het algemeen.
CiteerVerder vind ik een slechte documentatie nog altijd belangrijker dan helemaal geen.
Dat ben ik enerzijds met je eens, maar anderzijds ben ik als gebruiker gebaat bij een goede en betrouwbare fotodatabase. Om een voorbeeld te noemen: voor de libellen raadpleeg ik eerst mijn Veldgids, maar vaak check ik mijn determinaties achteraf met de foto's op waarneming.nl. Dan hoop ik toch echt niet door een stapel vage en fout belichte kiekjes te hoeven bladeren.

CiteerHet probleem is dat men meestal in het veld niet weet wat belangrijk is en daar thuis pas achter komt.
Dat vind ik nog tot daar aan toe, maar er zijn genoeg foto's bij die als geheel totaal mislukt & reddeloos verloren zijn.
Grüezi mitenand,
Arjan

margriet

tsjonge jonge, wat een verhaal weer!

lijkt me toch genoeg dat hier een antwoord snel gevonden werd, blijkbaar lieten de foto's voldoende zien.
en wanneer er foto's gepost worden die dat niet doen is dat altijd in het antwoord te vinden (heb ik toch zat keer gelezen) en wordt er naar de topics verwezen met fototips.

people lighten up! de zon schijnt (hier niet) en de natuur is altijd mooi :whistle:

(en nee dit was geen aanzet tot meer discussie)

groetjes,

Margriet

Corryabbink

#18
Citeer
lijkt me toch genoeg dat hier een antwoord snel gevonden werd, blijkbaar lieten de foto's voldoende zien.
en wanneer er foto's gepost worden die dat niet doen is dat altijd in het antwoord te vinden (heb ik toch zat keer gelezen) en wordt er naar de topics verwezen met fototips.

people lighten up! de zon schijnt (hier niet) en de natuur is altijd mooi :whistle:

(en nee dit was geen aanzet tot meer discussie)
Bovenstaande ben ik volledig met je eens.
Citeerdaarna ga ik aan de slag met een uitbreiding van mijn fototips. Het kan even duren, maar tzt zal ik ze wel eens indienen.
Daar wachten dan we maar op.

Ondertussen zijn we Johannes verloren............dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ik had hem juist voor deze postings via de commentaren op het forum gewezen met de mededeling dat er genoeg mensen zouden zijn die hem graag zouden willen helpen :o

Dit item wordt gesloten!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"