veiligheid in bos

Gestart door Harm Roelofzen, mei 22, 2015, 13:34:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm Roelofzen

Er moet mij iets van het hart. Sinds enige tijd durf ik alleen nog maar het bos in met een jachtmes of met mijn hond. Je komt de meest rare types tegen in het bos. Vandaag was ik op een stuk heide, foto's aan het maken van insecten. Ik zag een man telkens om mijn heen cirkelen. Telkens nam hij weer een ander paadje. Soms stond hij ook naar mij te kijken. Ik weet dat het een homo ontmoetingsplaats is in de avonduren, dat kun je wel zien aan het aantal tissues dat er ligt. Toen ik een bonte specht fotografeerde, zag ik door de zoeker weer iets blauws op de achtergrond. Daar stond hij weer te kijken. Hij komt op mij aflopen en vraagt me de foto's te tonen. Ik zeg hem dat ik mij door hem bedreigd voel en hier al jaren kom om insecten te fotograferen. Hij gaat de politie bellen omdat ik foto's van hem neem. Terwijl ik alleen de bonte specht gefotografeerd heb. Terwijl hij weer op de achtergrond stond toe te kijken. Volgens mij heeft hij het recht niet om op mijn camera te kijken wat voor foto's ik maak. En zeker mag hij dat niet vragen op zo'n bedreigende toon. Ik mag foto's maken op de openbare weg. Het klopt dat ik een full face foto van hem gemaakt heb, maar dat was pas nadat hij dreigend op mij af kwam lopen. Dan heeft de politie tenminste nog een laatste beeld op camera van mijn moordenaar. Hij heeft niet het recht om mij bedreigd te laten voelen. Ik weet het verschil tussen wandelaars en mensen die iets raars van zin hebben. Volgens mij sta ik volledig in mijn recht en mag hij niet op mijn camera kijken wat voor foto's ik maak. Even later zag ik ook een andere man weer cirkeltjes lopen. Vogens mij is het ook een homo ontmoetingsplaats in de daguren. Vind het maar eng.

bas waanders

Ik ben ervan overtuigd dat die kerel helemaal geen recht heeft om ook maar één foto te bekijken . Maar ik weet dat er in nl een privacyrecht is : je mag niet bewust mensen fotograferen zonder voorafgaande toestemming . Maar dat deed je ook niet . Gelukkig ben ik tot nu toe nooit benaderd door dit soort griezels , maar ik moet toegeven dat ik een vrij solide éénpootstatief bij me heb , dus laat maar komen . Ik laat me al helemaal niet bedreigen . Een optie is het signalement door te geven aan een boswachter of politie met een beschrijving van zijn gedrag . Maar nogmaals , als iemand mij wil lastigvallen ( of loslopende aso honden ) dan kan ik je verzekeren dat ik daar korte metten mee maak . En mocht het je vaker gebeuren in een klein gebied , dan zou het misschien verstandiger zijn om het te mijden , maar dan laat je dit soort klootzakken wel de vrije ruimte . Ik zou er melding van maken , online aangifte . Wie weet is het ook zo'n verward figuur waarvan er al teveel rondlopen :p

Harm Roelofzen

Daar heb je gelijk in. Niemand heeft het recht om iemand te stalken in het bos. Bij elk geluidje in het bos keek ik achterom, misschien stond hij weer achter mij. Als ik andere mensen tegenkom in het bos, laat ik altijd merken dat ik goede bedoelingen heb. Door ze te groeten en zeker niet door hen het gevoel te geven dat ik kwade bedoelingen van zin heb. Met normale wandelaars heb ik nooit problemen gehad met het maken van foto's. We zijn allemaal natuurliefhebbers. Daarom denk ik, dat hij andere bedoelingen had.

Marcel van kammen

Dat recht heeft hij inderdaad niet. Daarnaast mag jij op openbaar terrein wettelijk gezien foto's maken van wie of wat je maar wilt(volwassenen tenminste), zolang je de foto's verder niet openbaar maakt. Dat het een homo ontmoetingsplek is en hij daar niet gefotografeerd wil worden is zijn probleem, niet de jouwe. Volgende keer tegen de beste man zeggen dat ie je met rust moet laten en dat je hem geen enkele verantwoording schuldig bent voor hetgeen je op de foto zet. Als hij het er niet mee eens is moet ie de politie maar gaan bellen.  Daarna verder geen aandacht meer aan hem schenken....is het probleem over het algemeen snel opgelost.

SlechtValk

#4
Citaat van: bas waanders op mei 22, 2015, 13:51:59 PM
... Maar ik weet dat er in nl een privacyrecht is : je mag niet bewust mensen fotograferen zonder voorafgaande toestemming . ...

Dit is een misverstand!
Je mag op de openbare weg in principe gewoon foto's maken... sterker nog: zelfs publicatie mag, tenzij dit een "redelijk belang" van de geportretteerde schendt.

Citaat van: Arnoud EngelfrietEen portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang. Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.
<...>
Een afbeelding is een "portret" wanneer er een persoon herkenbaar op afgebeeld is. Meestal gaat het bij portretten om foto's, maar ook tekeningen en schilderijen en dergelijke kunnen portretten zijn. En niet alleen goed gelijkende afbeeldingen zijn portretten: ook een karikatuur is een portret.

bron: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/

Ik ga er vanuit dat op jouw foto's deze persoon niet herkenbaar te zien is (met uitzondering van die ene die je uit voorzorg nam), maar zelfs als dat het geval zou zijn heeft hij geen poot om op te staan, zelfs in veel gevallen niet als je die foto's zou willen publiceren.

Het lastige punt zit hem in dit "redelijk belang". Het feit dat iemand zich bevind op een plek die als homo-ontmoetingsplek bekend staat kan volgens mij geen reden zijn om publicatie tegen te houden, maar het begint wel op een hellend vlak te komen. Iemand die nog niet uit de kast is, een vrouw heeft, een religie heeft die het niet toestaat of wat dan ook, kan een redelijk belang hebben bij het niet bekend worden dat hij/zij zich op zo'n plek bevond.

Anderzijds is het feit dat hij/zij zich bevind op een plek die daarvoor gebruikt wordt natuurlijk geenszins een indicatie dat zijn/haar bedoelingen aldaar "raar" zouden zijn. (buiten beschouwing gelaten of het ontmoeten van andere homo's iets raars zou zijn... maar dat is een heel andere discussie).

Bedreiging daarentegen is wel een strafbaar feit, hoewel er natuurlijk een verschil is tussen "je bedreigd voelen" en daadwerkelijk juridisch gezien een bedreiging.

Overigens betwijfel ik of een mes de oplossing is voor zo'n probleem...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.