Pissebed

Gestart door aabckoos, mei 18, 2015, 17:05:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

Mooi beest, op de top van de berg op Corfu. Welke soort zou het zijn? Hij snuffelt aan een dode kortschildkever.
Hartelijke groet,
Koos

jck

Ik denk niet dat je hier een naam voor krijgt - dit sort prachtige pissebedden zijn een paar keer hier ter discussie geweest maar helaas... Zie bijvoorbeeld hier -

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=262014.msg1548645#msg1548645

James

aabckoos

Haha okee, maar toch bedankt!
Hartelijke groet,
Koos

David Tempelman

graag toch invoeren, je weet maar nooit of je een keer een determinatie krijgt  ;)
met vriendelijke groet,
David

jvogels

http://www.naturkundemuseum-bw.de/sites/default/files/publikationen/serie-a/ns04-01schmalfuss.pdf

Veel leesplezier, maar goede kans dat jouw soort in deze lijvige publicatie beschreven staat.

Arp

Tjanouja ... er zijn een stuk of wat publicaties van Schmalfuss (en co-auteurs) over de Armadillidiidae van Griekenland (en eilanden), maar die fauna is dusdanig divers/rijk en vaak endemisch dat het, nou ja, bijna stuitend is  :-X In de serie publicaties van de Griekse eilanden worden vooral nieuwe soorten voor de wetenschap breed uitgemeten, waarbij je de "oud bekende" soorten vaak moet deduceren uit verschillen die met t.o.v. nieuwe zijn opgevoerd

Op de Balkan (vlakbij) komen dan weer andere soorten voor, waarvan veel al veel eerder beschreven zijn en die worden door Schmalfuss dan niet herhaald, of hoogstens dus als vergelijk met een nieuwe gelijkende soort. Zo ook de door mij in het andere topic al genoemde A.klugii.

De methode om hier gehakt van te maken is denk ik om te beginnen in de World Catalog van Schmalfuss en daaruit dan een lijst distileren van alle Armadillidiidae uit de nabije omgeving (dus trefwoorden als Greece, Balkan, Corfu, Albania, Mediterranean etc. - maar het beste werkt het eigenlijk om gewoon de hele lijst Armadillidiidae van boven naar beneden door te lopen (heeeeeeeel veel soorten) en de soorten eruit te pikken waarvan de "distribution" kansrijk lijkt. Vervolgens dan zorgen dat je voor al die soorten een passende soortbeschrijving hebt, liefst met afbeeldingen, want de oude soortbeschrijvingen ... nou ja ...  :-X ... Daarvoor kun je dan weer de bij de WC behorende bibliografie gebruiken.

Maar dus op basis van die twee documenten alle literatuur bij elkaar gaan scharrelen totdat je voor alle qua distributie kansrijke soorten goede beschrijvingen hebt.

In het verleden heb ik daar wel eens aan zitten rommelen, maar liep vaak vast op publicaties van Verhoeff en Co. die zo nieuw zijn dat ze niet op BHL staan en zo oud dat ze voor de rechthebbenden kennelijk niet interessant genoeg zijn om te digitaliseren, of als dit wel is gebeurd dan dus achter een pay-per-view systeem van $pringer en consorten voor 40 Euri voor 2 velletje A4 ofzo.

Ik moet nog lijsten voor de Balkan en omgeving hebben en ook heeeeeeel veel PDFs, antiquarisch gekochte artikelen en eigen scans van dergelijke artikelen uit diverse bibliotheken, maar heb nooit de motivatie/tijd gevonden om voor zulke forumgevallen helemaal tot het gaatje te gaan (ook omdat sommige dingen voor mij ondanks alles uiteindelijk toch niet te vinden/betalen waren).

Als iemand specifieke artikelen zoekt, roep dan maar - grote kans dat ik het heb, maar dus net niet alles.

Begin dus met deze twee: http://www.oniscidea-catalog.naturkundemuseum-bw.de/

Zie voor wat (deels lang niet bijgewerkte) literatuur/linklijsten hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=13571.msg151644#msg151644
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:P4b/ZoekPissebed
http://pissebeddenproject.nl/literatuur.html
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#6
Hier een overzichtje voor Croatië (de foto's zijn verdwenen, maar het was ten behoeve van een oprolpissebed die er heel anders uitziet dan deze):
http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&postID=51782#post51782

Hier nog wat andere foto's van Corfu: http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&postID=206398#post206398

Kijk ook even naar onderstaand, veel ervan zal op BHL en zobodat.at online te vinden zijn:

  • Budde-Lund, G. (1896) Land-Isopoden aus Griechenland, von E. v. Oertzen gesammelt. – Archiv für Naturgeschichte, vol.62, pp.39-48.
  • Schmalfuss, H. (1979) Revidierte Check-list der Landisopoden (Oniscoidea) Griechenlands. – Stuttgarter Beiträge zur Naturkunde, Serie A, vol.331, 42pp
  • Schmalfuss, H. (1981) Die Landisopoden (Oniscoidea) Griechenlands. 2. Beitrag: Gattung Armadillidium, Teil I (Armadillidiidae). – Spixiana, vol.4, pp.275-289.
  • Schmalfuss, H. (1982) Die Landisopoden (Oniscoidea) Griechenlands. 3. Beitrag: Gattung Armadillidium, Teil II (Armadillidiidae). – Spixiana, vol.5, pp.217-230.
  • Schmalfuss, H. (1985) Die Landisopoden (Oniscidea) Griechenlands. 6. Beitrag: Gattung Armadillidium, Teil III (Armadillidiidae). – Sitzungsberichte der österreichischen Akademie der Wissenschaften, mathematisch-naturwissenschaftliche Klasse, Abteilung I, vol.193, pp.289-301.
  • Schmalfuss, H. (2000) Distributional patterns in the Greek species of the terrestrial isopod genus Armadillidium Brandt, 1833. – Belgian Journal of Zoology, vol.130, Supp., pp.77-82.
  • Strouhal, H. (1936) Die Landasseln der Inseln Korfu, Levkas und Kephalonia. – Acta Instituti et Musei zoologici Universitatis atheniensis, vol.1, pp.53-111.
  • Strouhal, H. (1956) Zoologische Studien in West-Griechenland. VI. Teil. Isopoda terrestria, II.: Armadillidiidae. – Sitzungsberichte der österreichischen Akademie der Wissenschaften, mathematisch-naturwissenschaftliche Klasse, Abteilung I, vol.165, pp.585-618.
  • Strouhal, H. (1961) Eine neue Höckerassel von Korfu (Isop. terr.). – Annalen des naturhistorischen Museums in Wien, vol.64, pp.178-184.
  • Strouhal, H. (1966) Ein weiterer Beitrag zur Süßwasser- und Landasselfauna Korfus. – Sitzungsberichte der österreichischen Akademie der Wissenschaften, mathematisch-naturwissenschaftliche Klasse, Abteilung I, vol.175, pp.257-315, pl.1-6.
  • ...
Van deze heb ik zo snel geen idee of het over Armadillidiidae gaat:

  • Schmalfuss, H. (1999) Terrestrial isopod records from Greek islands. – Newsletter of the Hellenic zoological Society, vol.31, pp.5-7.
  • Schmalfuss, H. (1972) Zwei neue Landisopoden aus Griechenland (Crustacea: Isopoda). – Senckenbergiana biologica, vol. 53, pp.427-430.
  • Schmalfuss, H. (1975) Neues Isopoden-Material aus Griechenland. – Sitzungsberichte der österreichischen Akademie der Wissenschaften, mathematisch-naturwissenschaftliche Klasse, Abteilung I, vol.184, pp.27-66.
  • Sfenthourakis, S. (1992) New species of terrestrial isopods (Isopoda, Oniscidea) from Greece. – Crustaceana, vol.63, pp.199-209.
  • Sfenthourakis, S. (1992) Altitudinal effect on species richness of Oniscidea (Crustacea; Isopoda) on three mountains in Greece. – Global Ecology and Biogeography Letters, vol.2, pp.157-164.
  • Sfenthourakis, S. (1993) Terrestrial isopods (Crustacea: Oniscidea) from the remote Greek island Antikithira and its surrounding islets. – Revue suisse de Zoologie, vol.100, pp.613-626.
  • Sfenthourakis, S. (1995) New species of terrestrial isopods (Oniscidea) from the central Aegean islands. – Stuttgarter Beiträge zur Naturkunde, Serie A, vol.519, 21pp.
  • Sfenthourakis, S. (1996) The species-area relationship of terrestrial isopods (Isopoda; Oniscidea) from the Aegean archipelago (Greece): a comparative study. – Global Ecology and Biogeography Letters, vol.5, pp.149-157.
  • Sfenthourakis, S. (1996) A biogeographical analysis of terrestrial isopods (Isopoda, Oniscidea) from the central Aegean islands (Greece). – Journal of Biogeography, vol.23, pp.687-698.
  • Sfenthourakis, S.; Giokas, S. (1998) A biogeographical analysis of Greek Oniscidean endemism. – Israel Journal of Zoology, vol.44, pp.273-282.
Voor zover je deze niet gemakkelijk online vindt, dan even melden - ik ben woensdag weer thuis en kan kijken of ik ze in de kast heb.

Dat lijkt me in elk geval een aardig setje om mee te beginnen, maar je zult ongetwijfeld meer/oudere publicaties van Verhoeff en anderen voor de Balkan erbij nodig hebben.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jvogels

Ok, de boodschap is duidelijk voor de doorzetter dus...

aabckoos

Tjonge, wat een pissebed niet teweegbrengt.
Hij lag roerloos op z'n rug en spartelde pas na aanraking, ik zette hem rechtop en hij bleef staan bij die dode kortschildkever, waarvan er tientallen dood of stervende waren, een mirakel op zich.
Ik kon geen reden verzinnen waarom iemand op die plek vergif zou gebruiken, maar ik vind het gebruik van vergif wel vaker onzinnig, waar anderen het kwistig gebruiken.
Hartelijke groet,
Koos