Festuca lemanii - en coupes van andere Festuca's

Gestart door Rense Haveman, mei 15, 2015, 17:52:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rense Haveman

Nog even en het Festuca-seizoen breekt weer aan. De Festuca's zijn een kritische groep en voor een zekere determinatie is het nodig om coupes van de bladeren te maken. Ik ga een setje met foto's aanleggen op mijn Flickr-stream met dergelijke coupes. Vooralsnog heb ik nog maar één voorbeeld, namelijk die van F. lemanii. Hierbij alvast de foto, en een linkje naar de set op Flickr.

https://www.flickr.com/photos/rensehaveman/collections/72157652848905612/



Festuca lemanii
by Rense Haveman, on Flickr

Groet! Rense

havikskruiden!

Frans Langelaan

Just curious: wat precies is een coupe van een blad? Een dwarsdoorsnede?
Groet,
Frans.

Rense Haveman

Citaat van: naalegnalsnarf op mei 15, 2015, 18:16:11 PM
Just curious: wat precies is een coupe van een blad? Een dwarsdoorsnede?

:duim:
Groet! Rense

havikskruiden!

M.V.S

Kun je uitleggen hoe de simpele florist (zoals ik) een goede coupe maakt?

Groetjes, Marc

Rense Haveman

Citaat van: M.V.S op mei 15, 2015, 18:26:10 PM
Kun je uitleggen hoe de simpele florist (zoals ik) een goede coupe maakt?

Heb je een microscoop? Anders heeft het weinig zin.... Hoewel, ik denk dat je ook coupes zou kunnen maken en die op de gebruikelijke manier tussen object- en dekglaasje legt en dan met een sterke loupe bekijkt....

Objectglas, blad er op, en dan voor je vinger langs heel dunne plakjes afsnijden met een scheermesje.... drupje water er op, en dan een dekglaasje. Daarna kun je het met een microscoop, of wellicht met een loupe bekijken. Dat laatste zal ik checken...
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Yep, zelfs met een 10x loep kun je de belangrijke kenmerken zien!
Groet! Rense

havikskruiden!

dirder

Moet dat materiaal vers zijn of kan het gedroogd ook?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rense Haveman

Kan ook gedroogd. DIt is gedroogd materiaal. Als het langer ligt wordt het wel lastiger. Ik had net materiaal van 1897 uit Meisse onder handen, en dan wordt het vrijwel onmogelijk...
Groet! Rense

havikskruiden!

Windekind

 :duim: heel goed initiatief.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

dirder

Overigens, welk blad neem je daarvoor: van de stengel van een bloeiende halm of van niet-bloeiende spruiten? Of maakt het geen verschil?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rense Haveman

Citaat van: dirder op mei 16, 2015, 16:06:03 PM
Overigens, welk blad neem je daarvoor: van de stengel van een bloeiende halm of van niet-bloeiende spruiten? Of maakt het geen verschil?

Het eerste volledig ontwikkelde blad van een vegetatieve spruit, en dan halverwege het blad.
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Toegevoegd: een plant van Harskamp die waarschijnlijk F. csikhegyensis is....  :rolleye: ;D
Groet! Rense

havikskruiden!

Windekind

Is het de bedoeling om een toch al onwaarschijnlijk moeilijke groep nog een beetje ontoegankelijker te maken middels de naamgeving  :huh: ;)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rense Haveman

Citaat van: Windekind op mei 16, 2015, 18:12:39 PM
Is het de bedoeling om een toch al onwaarschijnlijk moeilijke groep nog een beetje ontoegankelijker te maken middels de naamgeving  :huh: ;)
tja, daar kan ik niet veel aan doen. de naam is gegeven in 1906, toen deed ik nog niet aan festuca.

maar als je weet hoe je hongaars uitspreekt, dan is het niet moeilijk meer. het is afgeleid van het dorp csikhegy, en dat spreek je uit als tsjiekhedj, dus dan wordt het tsjiekhedjensis. in 2001 is deze soort ook beschreven, als Festuca glaucina, dat was een stukkie makkelijker, dat geef ik toe....  bij Harskamp is de soort waarschijnlijk aangevoerd....
Groet! Rense

havikskruiden!

M.V.S

Rense: sinds vorig jaar vind ik die blauwachtige tuin-festuca (die volgens de naambordjes Festuca glauca heet) af en toe verwilderd in stedelijk gebied.

Is dat er ook een waar coupes goed voor zijn? Want dan ga ik het daar mee proberen; ik heb vorig jaar zo'n verwilderd ding
meegenomen en die staat nu in de tuin lelijk te zijn. 
Groetjes, Marc

Willemien Troelstra

Festuca blind schreef je toch net een paar minuten geleden... Het bloed kruipt waar het niet gaan kan...
groet, Willemien Troelstra

M.V.S

Ik ben er nog niet uit haha ... laten we het daar op houden  :-X
Groetjes, Marc

Rense Haveman

Citaat van: M.V.S op mei 16, 2015, 21:11:46 PM
Rense: sinds vorig jaar vind ik die blauwachtige tuin-festuca (die volgens de naambordjes Festuca glauca heet) af en toe verwilderd in stedelijk gebied.

Is dat er ook een waar coupes goed voor zijn? Want dan ga ik het daar mee proberen; ik heb vorig jaar zo'n verwilderd ding
meegenomen en die staat nu in de tuin lelijk te zijn.

Yep. Het is me nog onduidelijk welke soort dat is. Glauca is een alom misbruikt epitheton voor blauwe Festuca's.... Als je goed bloeiend materiaal tegen komt - verwilderd: graag verzamelen. Blijkbaar zaait hij zich uit in de stad???
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Mogelijkheden: inops, caesia, glauca, cinerea..... En wellicht nog een handje vol....
Groet! Rense

havikskruiden!

M.V.S

Ik zal van de twee plaatsen in Etten Leur waar ik verwilderde blauwe festuca's weet te staan oefenen met coupes maken en ik zal ze verzamelen als ze goed bloeien
Groetjes, Marc

Rense Haveman

Citaat van: M.V.S op mei 16, 2015, 21:43:34 PM
Ik zal van de twee plaatsen in Etten Leur waar ik verwilderde blauwe festuca's weet te staan oefenen met coupes maken en ik zal ze verzamelen als ze goed bloeien

:duim:
Groet! Rense

havikskruiden!

M.V.S

Citaat van: Rense Haveman op mei 16, 2015, 21:40:36 PM
Blijkbaar zaait hij zich uit in de stad???

Ja. Vandaag ook een gevonden. Ik vind ze dan op warme plekjes, meestal tegen gevels of stoepranden. Als je dan om je heen kijkt, vind je aan de overkant van de straat meestal de bron van de verwildering (=vierkante tuin cq. grindbak met wat hippe grasplantjes, grote veldbies of blokbuxus).
Groetjes, Marc

Rense Haveman

Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Festuca guestfalica subsp. hirtula (in de flora nog ovina subsp. hirtula?) op dezelfde vergroting.


Festuca guestfalica subsp. hirtula
by Rense Haveman, on Flickr
Groet! Rense

havikskruiden!

Erik Simons

Citeerblokbuxus! ;D ;D ;D

blockbuxter?  ;D
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

#25
Festuca filiformis toegevoegd. Duidelijk dat het de kleinste/fijnste is van het stel! Let op het lage aantal vaatbundels (5) en de doorlopende sclerenchymmantel.


Festuca filiformis
by Rense Haveman, on Flickr
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

En dan brevipila, met een totaal ander sclerenchympatroon, namelijk verdikt in de hoeken en onder de centrale vaatbundel.


Festuca brevipila
by Rense Haveman, on Flickr
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Festuca rubra subsp. litoralis.

Daarbij is een opmerking wel op zijn plaats. Het Festuca rubra-aggregaat is voor NL slecht bekend. De Wilde-Duijfjes erkende naast F. rubra alleen F. arenaria, en zo is het ook in de laatste flora terecht gekomen. Festuca rubra is echter zeer polymorf, en waarschijnlijk bestaat het complex uit meerdere goed gescheiden soorten. Dit is het taxon van de kwelders: opstijgende bloeihalm, weinig aartjes, lemma's strogeel en niet paars, sclerenchym meestal zeer beperkt.


Festuca rubra ssp. litoralis
by Rense Haveman, on Flickr
Groet! Rense

havikskruiden!

Windekind

Wat mij opvalt is het verschil in haartjes ...... in welke  mate is dat kenmerk diagnostisch ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rense Haveman

Citaat van: Windekind op mei 23, 2015, 17:32:02 PM
Wat mij opvalt is het verschil in haartjes ...... in welke  mate is dat kenmerk diagnostisch ?

lengte van trichomen op bovenzijde blad is inderdaad zeer kenmerkend voor de diverse taxa!
Groet! Rense

havikskruiden!