Festuca lemanii - en coupes van andere Festuca's

Gestart door Rense Haveman, mei 15, 2015, 17:52:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

petraw

Rense,
Is dit een niet een draadje voor een sticky onderwerp bovenin. Anders raakt het straks verdwaald tussen de overige berichten.
Groet, Petra

Willemien Troelstra

En/of die foto's met waarneming invoeren en dan die foto's selecteren voor bij de soortinformatie.
groet, Willemien Troelstra

Rense Haveman

Citaat van: Willemien Troelstra op mei 24, 2015, 20:22:31 PM
En/of die foto's met waarneming invoeren en dan die foto's selecteren voor bij de soortinformatie.

Willemien, kan dat alleen maar via die (om)weg? Via de waarnemingen?
Groet! Rense

havikskruiden!

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra

petraw

Maar dan lijkt het mij toch nog handig dat dit topic bovenin komt te staan met een sticky (dat kan ik nl. niet zelf doen).
Groet, Petra

Windekind

Nu is ie sticky. Alleen nog de vraag of dit de plek is waar we dit topic willen hebben staan.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Frans Langelaan

Citaat van: Rense Haveman op mei 17, 2015, 15:45:55 PM
En dan brevipila, met een totaal ander sclerenchympatroon, namelijk verdikt in de hoeken en onder de centrale vaatbundel.

Sclerenchym, zijn dat (voor brevipila) die grijze en witte bolletjes aan de buitenrand?
Groet,
Frans.

nick w

of een setje Moeilijke groepen maken en daar dit onderbrengen? Zie ook deze truc http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=29598.0

groet,
Nick W

Rense Haveman

Is het niet veel handiger als ik een topic met uitleg maak, en dan de taxa dicht tegen elkaar aan zet, zonder commentaar er tussen?
Groet! Rense

havikskruiden!

Windekind

Ja. Alleen maar ff hier geparkeerd...
Maar moet eigenlijk speciale plek met fotos en beschrijving of alleen link naar jouw site.

Dit geldt voor meer groepen.
Wat mij betreft vraagt dit om een board met subboards met actuele info van  lastige groepen zonder  "Vervuiling" van vragen etc.


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rense Haveman

Citaat van: Windekind op mei 29, 2015, 21:51:57 PM
Ja. Alleen maar ff hier geparkeerd...
Maar moet eigenlijk speciale plek met fotos en beschrijving of alleen link naar jouw site.

Dit geldt voor meer groepen.
Wat mij betreft vraagt dit om een board met subboards met actuele info van  lastige groepen zonder  "Vervuiling" van vragen etc.

Ik zou daar eigenlijk wel voor zijn. Ik vraag me alleen af of dat vindbaar is, maar goed. Ik raak nu zelf geregeld de weg kwijt, maar wellicht heeft dat vooral met mijn digibetisme te maken...
Groet! Rense

havikskruiden!

Erik Simons

Hoi Rense,

mooie foto's!

zou je misschien een soort tabelletje kunnen maken met in de kolommen de verschillende taxa in NL en in de rijen de micro- en macroscopische (incl. habitus)kenmerken, plus de belangrijkste diagnostische kenmerken in het veld vet geschreven/gehighlight?

misschien kun je in zo'n sleutel/tabel ook gelijkende soorten met dun gerold blad meenemen, zoals bochtige smele, buntgras

of is er ergens als zoiets bekend?

lijkt mij in ieder geval geweldig om eens op zo'n manier overzicht te krijgen over die sprieten  ;)
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

gertjanvannoord

Citaat van: Erik Simons op mei 30, 2015, 19:50:57 PM
[..]
of is er ergens als zoiets bekend?
[..]

het boekje "basisgids grassen" van Arie van den Bremer bevat voor een aantal soorten ook detailfoto's van bladdoorsnedes.
Gertjan van Noord

Frans Langelaan

Citaat van: Rense Haveman op mei 16, 2015, 16:35:19 PM
Citaat van: dirder op mei 16, 2015, 16:06:03 PM
Overigens, welk blad neem je daarvoor: van de stengel van een bloeiende halm of van niet-bloeiende spruiten? Of maakt het geen verschil?

Het eerste volledig ontwikkelde blad van een vegetatieve spruit, en dan halverwege het blad.

Dat is dan de eerste van boven, neem ik aan?

Groet,
Frans.

Rense Haveman

Citaat van: naalegnalsnarf op juni 12, 2016, 19:09:37 PM
Citaat van: Rense Haveman op mei 16, 2015, 16:35:19 PM
Citaat van: dirder op mei 16, 2015, 16:06:03 PM
Overigens, welk blad neem je daarvoor: van de stengel van een bloeiende halm of van niet-bloeiende spruiten? Of maakt het geen verschil?

Het eerste volledig ontwikkelde blad van een vegetatieve spruit, en dan halverwege het blad.

Dat is dan de eerste van boven, neem ik aan?

Niet altijd, het blad moet goed uitgegroeid zijn. Soms is het de tweede....
Groet! Rense

havikskruiden!

Datura

Vandaag eindelijk tijd (en net nieuwe mesjes binnen gekregen) gehad om wat festuca's die ik nog had liggen te couperen. De coupes zijn m.i. redelijk gelukt, de eerste is (m.i.) F. lemanii (Rense verbeterd me vast als ik het fout heb :blink:).

http://waarneming.nl/waarneming/view/121444657
Groot schapengras - Festuca lemanii gezien op 2016-06-16 Groesbeek - Zevenheuvelenweg e.o.
Foto's:





Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

De tweede is een ruig schapengras van de veluwezoom (met flink behaarde lemma's).

http://waarneming.nl/waarneming/view/121444810
Ruig schapengras - Festuca ovina subsp. hirtula gezien op 2016-06-18 Veluwezoom - Rheder- en Worth-Rhederheide
Foto's:






bij voorbaat dank Kim Lotterman
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

petraw

Groet, Petra

Rense Haveman

Groet! Rense

havikskruiden!

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides