Hoofdmenu

Roerdompcam

Gestart door HPM, mei 14, 2015, 12:01:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Cygnus op mei 24, 2015, 11:46:38 AM
Citaat van: HPM op mei 24, 2015, 07:02:21 AM
Even over half zeven vanmorgen. Aanval door Bruine Kiekendief. Sensationele reactie van moeder.
https://www.youtube.com/embed/Ja780B7utx4

Bij het filmpje op youtube staat ook dat het een aanval van een Bruine Kiekendief was. Mij lijkt de overzeilende vogel op 0:10 meer op een Zeearend. Een aanval was het volgens mij niet.

Uit de reactie van Ma kreeg ik de indruk dat hij achter de camera omlaag kwam. Daarvoor cirkelde hij boven het nest.
Herman van der Meer

mgieskens

Die Bruine Kiekendief weet inmiddels de weg en wat er te halen valt, dus die zal best nog wel eens komen kijken.
Een actief agressieve moeder zou wel eens beter kunnen werken (de Kiek gaat op zoek naar makkelijkere prooi) dan een defensieve.
Anderzijds zou een slimme Kiek dit ook kunnen gebruiken om haar van het nest af te krijgen en dan door een gat in de verdediging te duiken en zijn slag te slaan.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

UtrechtsVogelNet

Wow, wat een opname; mooi om te zien. Ik vroeg me ook af waarom ze niet op het nest bleef maar de ge-opperde suggesties klinken ook goed. We zullen het zien de komende tijd. Ik hoop dat beide jongen het gaan redden want anders zou het verhaal wel heel snel afgelopen zijn.

Fantastisch die webcam om alles van zo nabij mee te maken!


UtrechtsVogelNet

Beide jongen zijn er nog en zijn enorm gegroeid. En vooral erg levendig; aan alle kanten van ma verschijnt er een koppie. Dat zal met 4 jongen helemaal een vertoning zijn geweest.

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 25, 2015, 19:28:14 PM

Beide jongen zijn er nog en zijn enorm gegroeid. En vooral erg levendig; aan alle kanten van ma verschijnt er een koppie. Dat zal met 4 jongen helemaal een vertoning zijn geweest.

Dan had ze haar voeten helemaal niet meer kwijt gekund.
Begin van de avond ontlokten ze twee grote vissen (zonder kop) van haar, maar die waren toch te groot voor ze.
Herman van der Meer

OlivierO

#125
Ik heb de indruk dat het riet ook groener begint te zien (dan de vorige keer dat ik gekeken heb). Het staat precies ook rechter omhoog.

Edit: Net iets zéér interessant gezien! De jong dwong de moeder om op te staan, liep half af het nest, scheet een behoorlijke straal in het water en ging terug onder moeder zitten. Moeder is nu weg.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Herman van der Meer

HPM

Er zit nu heel dichtbij een Waterral te krijsen.
Herman van der Meer

HPM

Een uur geleden een nieuwe aanval. Beide jongen wisten te ontkomen.


Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op mei 31, 2015, 19:08:47 PM
Een uur geleden een nieuwe aanval. Beide jongen wisten te ontkomen.

Wat doen ze dan? Weglopen? Zelf aanvallen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op mei 31, 2015, 19:11:35 PM
Citaat van: HPM op mei 31, 2015, 19:08:47 PM
Een uur geleden een nieuwe aanval. Beide jongen wisten te ontkomen.

Wat doen ze dan? Weglopen? Zelf aanvallen?

Nee. Wat je ziet. Van het nest in het water vluchten.
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op mei 31, 2015, 19:35:42 PM
Hier nog een (lowres) video van de aanval
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HV6DJZjXGLY

:duim: Merci!

Die moeder is precies toch redelijk behendig in het riet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

UtrechtsVogelNet

Wow, wat een aktie zeg! Moe was er snel bij maar gelukkig waren de jongen heel rap het nest af.

Waterral zit trouwens ook weer te roepen nu.

HPM

Overdag is moeder meestal buiten beeld aan het vissen maar waarschijnlijk nooit verder dan enkele tientallen meters van het nest en meestal maar enkele meters. Je kan haar vaak horen lopen en roepen.
Het gedrag van de jongen is ook interessant. Ze 'spatten' gewoon uit het nest. Het rechter (= oudste) jong werd nog achtervolgd en heeft zijn leven waarschijnlijk te danken aan het optreden van moeder (die toen nog buiten beeld was).
De directe aanval heeft maar een seconde of drie geduurd.


Herman van der Meer

mgieskens

Ik denk ook dat wanneer de jongen tussen het dichtere riet verdwijnen, het vrij lastig wordt voor de Kiekendief om ze verder te achtervolgen.
Het nest zelf is een redelijke open plek waar hij kan landen, maar het riet er omheen is te dicht om zich vlot voort te kunnen bewegen; zwemmen en rietklauteren zijn niet zijn specialiteit  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Vanmiddag is er weer een aanval geweest maar de aanvaller is niet gezien. Net als gisteren zijn de jongen er met een nat pak en de schrik afgekomen.
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

OlivierO

Amai die zijn "ineens" groot geworden!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Een van de jongen heeft vandaag de eerste stapjes buiten het nest gedaan.
Herman van der Meer

HPM

Het nest is nu leeg. Afwachten of de jongen nog terugkomen.

Herman van der Meer

mgieskens

Ze zitten er nog/weer.
Maar zo te zien zal het idd. niet lang meer duren voordat dit nest wordt verlaten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op juni 06, 2015, 11:29:01 AM
Ze zitten er nog/weer.
Maar zo te zien zal het idd. niet lang meer duren voordat dit nest wordt verlaten.

Na een minuut of 20 kwamen ze met hangende pootje terug.
Herman van der Meer

mgieskens

Ik vraag me ook af of ze het nest niet nog een tijdje zullen blijven gebruiken als platform om op te rusten.
De vleugels zijn ook nog niet helemaal ontwikkeld. Zolang zijn ze nog beperkt tot lopen en klauteren. Al is dat voor een Roerdomp een normale manier van verplaatsen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

De jongen hebben het klauteren nog niet onder de knie.  Ze plonsden gewoon door het water terwijl ma meestal boven water blijft door de onderkant van een bosje rietstengels te grijpen.
Herman van der Meer

BramtK

Waar is pa eigenlijk? Is die wel eens in beeld geweest?
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op juni 06, 2015, 23:02:56 PM

Waar is pa eigenlijk? Is die wel eens in beeld geweest?

Pa  bemoeit zich er niet mee.
Herman van der Meer

mgieskens

Die hoorde ik in het begin nog wel eens ergens in de achtergrond 'hoempen'; misschien nog meer nageslacht aan het produceren.
Maar de laatste tijd ook niet meer gehoord. Dus die leidt nu denk ik weer een stil Roerdomp mannen leven  B)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op juni 07, 2015, 12:09:26 PM

Die hoorde ik in het begin nog wel eens ergens in de achtergrond 'hoempen'; misschien nog meer nageslacht aan het produceren.
Maar de laatste tijd ook niet meer gehoord. Dus die leidt nu denk ik weer een stil Roerdomp mannen leven  8)

Nee hoor, er wordt wat afgehoempt.
Herman van der Meer

HPM

De dompjes zijn hard op weg om echte dompen te worden. Ze brengen lange tijden buiten het nest door maar worden op het nest gevoerd. En iedereen brengt ook nog de nacht door op het nest.

Herman van der Meer