Hoofdmenu

Fruitboom?

Gestart door geert kor, mei 12, 2015, 17:55:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

geert kor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/102096363
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2015-05-12 Oosterbeek - Hoog Oorsprong
Foto's:




bij voorbaat dank Elly & Geert Kor

geert kor

Inmiddels begrepen dat het om de mispel gaat.
Groet,
Geert

Datura

Hier zie ik niet zo snel een Mispel in (blad te onregelmatig en de kelkbladen zijn te kort). Wat het wel is weet ik zo niet, horen alle bladeren op de foto bij dezelfde struik?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nick w

ik had ook aan mispel gedacht, hier is er een van vorig jaar waarvan ik zeker weet wat het is.

(edit: en hij staat in een heemtuin, dus niet ingevoerd)

groet,
Nick W

nick w

maar ik zie wat je bedoelt met dat blad, zou het een kruising zijn?

groet,
Nick W

M.V.S

#5
Het heeft wel wat weg van een mispel .... maar die heeft volgens mij nooit ingesneden blad. In de soortinformatie staat wel dat mispel naar voren toe getand blad kan hebben.

Er bestaat een xCrataegomespilus, kruising tussen meidoorn en mispel. Ik ken die "soort" niet goed, maar ik neem aan dat die meer ingesneden blad heeft dan een echte mispel. Wil niet suggereren dat deze waarneming die "soort" betreft, maar het is het nagaan in ieder geval wel waard.
Groetjes, Marc

nick w

ik zat me net af te vragen of mispel en meidoorn konden kruisen, weet je dat? Deze staat in een arboretum: http://www.arboretum-poortbulten.nl/locaties/boom/2968/crataegomespilus-x-grandiflora-meidoornmispel

blad niet zo ingesneden als hierboven, maar de bloem lijkt wel.

groet,
Nick W

Pieter Stolwijk

Ik zie tamelijk veel Mispels hier in Twente. Bloem lijkt goed, maar blad bepaald niet. Gedachte aan een kruising met Crataegus lijkt me niet zo gek, maar ken ik niet zelf.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

geert kor

De foto's zijn van dezelfde boom genomen;

Groet,
Geert

Datura

Helemaal met Pieter eens (inclusief dat ik de kruising ook niet ken).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

peterv

Ik sluit een 'zuivere' meidoornsoort ook niet uit, het hoeft niet beslist een kruising te zijn.
Peter Venema

nick w

 ik kon er geen vinden die enkele bloemen heeft, alles wat ik vond had trosjes.

groet,
Nick W

dirder

Deze struik heeft niet alleen enkele bloemen, op de foto kan je ook een tros met drie bloemen zien.
Groeten, Dirk Derdeyn.

nick w

pleit voor mij voor een kruising, als er maar één van de tien of zo bloeipunten meer dan één bloem heeft en een 'normale' meidoorn altijd trosjes en een mispel doorgaans één bloem. Maar welke weet ik niet, er blijken meer kruisingen te worden gekweekt.

groet,
Nick W

dirder

#14
Er is ook een 'onechte' kruising waarbij de ene soort op de andere geënt wordt (+Crataegomespilus), maar dit is het niet. Zou best wel
x Crataemespilus grandiflora kunnen zijn, maar het is moeilijk om hier met een flora aan uit te raken, puur op gevoel lijkt het me wel waarschijnlijk, want dit is een kruising tussen Mispel en Tweestijlige meidoorn en de bladeren op de foto doen wel denken aan een mix van deze twee. Het is alleszins geen van de Crataegus-soorten die opgelijst staan in Flora der geholze (en dat zijn er heel wat) en het is ook geen Mispel (want bij Mispel zijn de kelken langer dan de kroonbladen).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Hinko

#15
@ Geert het is wel handig om bij je waarneming een link te plaatsen naar dit forum onderdeel (via 'externe link toevoegen')
daarnaast ben ik benieuwd of dit exemplaar in het bos staat of bij iemand in de tuin.

ben je ook nog eens wezen kijken naar de vruchten? Volgens Boom heeft x Crataemespilus voor de bloemen en de vruchten de bouw van de meidoorn en de bladeren en alleenstaande bloemen van de Mispel.
mvgr, Hinko

geert kor

De boom staat beslist niet in een tuin, maar in een bos. Daarmee kan ik niet beweren dat deze niet ooit is geplant. Ik ben niet meer terug geweest.
Ik weet niet of het me lukt een externe link toe te voegen; nog nooit gedaan.
Ik zal kijken of het lukt.

Groet,
Geert

Rien Ondersteijn

Morgen nieuws hierover!!
Groene groe[n]tjes.Rien.

mgeven

Ben je de spanning aan het opbouwen Rien?

Rien Ondersteijn

#19
Door het volgen van deze discussie was ik erg nieuwsgierig geworden en ben gisteren gaan kijken.Als het een kruising met Mispel is dan zou ie toch ook vruchten kunnen dragen??
Wel : ik heb er één gevonden !!En die lijkt zeker op een mispel!! Het blad neigt weer wat meer naar meidoorn en ook hebben sommige takken doornen.
By the way: ik heb nergens enige sporen van 'enten' kunnen ontdekken en ook volgens Kwekerij Esveld is het een kruising : Crataegomespilus grandiflora[-um!].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 21, 2015, 12:19:53 PMik heb er één gevonden !!En die lijkt zeker op een mispel!!

En qua smaak?   B)

Snap overigens niet helemaal waarom je deze kruising zou willen creëren. Beide oudersoorten zijn op zich al fraai genoeg...
Met vriendelijke groet, Rob

bhendrikx

Volgens mij is het wel een natuurlijke kruising en geen kunstmatige.

In bijgaande link nog wat info over de (vermeende) oudersoorten.

http://www.beanstreesandshrubs.org/browse/x-crataemespilus/x-crataemespilus-grandiflora-smith-e-g-camus/
Groeten Bart

Rien Ondersteijn

Interessant om te lezen,hoe die Franse 'struiner' de spontane kruising heeft gevonden in een heg!
Groene groe[n]tjes.Rien.

nick w

leuk om te horen wat het uiteindelijk is, en waar ie vandaan zou kunnen komen!  :duim: :rolleye:

groet,
Nick W

M.V.S

Ik herken de mispel wel in de vrucht, maar toch ook weer de meidoorn. Superinteressant om te zien, en mijn eerste ingeving bevestigd te zien.

Overigens kan een echte zuivere wilde mispel ook flinke doorns hebben.
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

Ter aanvulling op dit oudere topic :
Er bestaat ook nog een + Crataegomespilus dardari [Dirk had t er al eerder over], een soort kruising , die ontstaat op de plek waar de onderstam en de gekweekte soort elkaar raken [ = enthybride].
Dit las ik vandaag in Nature Today :

Heeft u eens zin in een ander rondje, kom dan in de botanische tuinen kijken wat daar op het gebied van meidoorns en hun naaste familieleden te ontdekken is. In de Leidse Hortus staat in de hoek van de Japanse tuin iets bijzonders: een enthybride tussen mispel en meidoorn, +Crataegomespilus dardari. Dat plusje voor de naam geeft aan dat het een entchimeer of enthybride is. Het boompje uit 1930 heeft het zwaar maar zat afgelopen najaar nog vol vruchten. Een andere bijzonderheid is de zogeheten Indiase meidoorn (Rhaphiolepis umbellata). Een exemplaar dat nog door Von Siebold is meegebracht staat in een kuip en wordt binnengezet in de winter, maar een aantal andere exemplaren houdt het al een aantal winters probleemloos buiten uit. Als u nu komt kijken, ziet u de donkerblauwe besjes en het wintergroene blad.
Groene groe[n]tjes.Rien.