Hoofdmenu

Ada.dec

Gestart door Douwe van der Ploeg, mei 11, 2015, 01:02:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Even voor de zekerheid, want deze vorm kende ik nog niet.. Tienstipje, toch?





Douwe van der Ploeg

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Dank :) komt deze forma nog veel voor? En hebben ze bij deze soort ook breed geaccepteerde namen?
Douwe van der Ploeg

Arp

Ha Douwe,

Had niet gezien dat er nog een vraag stond ...

Mader gaf in zijn "Evidenz" grofweg (meer dan?) honderd verschillende namen voor de aberraties van Ada.dec.. Puntje meer of minder, twee vlekjes samengevloeid - hop, een eigen naam erop. En die hoefde hij niet eens zelf te verzinnen want bijna al die namen waren al eerder door andere auteurs verzonnen, deels als volle soortnaam omdat ze dachten met een puntje meer of minder een andere soort te hebben die een beschrijving verdiende :)  Baarlijke onzin, weten we nu.

In principe kennen wij drie kleurvormen die, net als bij Har.axy., een genetische component hebben (misschien dat er in Verwegkistan nog een andere kleurvorm voorkomt die ik even niet duidelijk in m'n kop heb). Op het vaste land worden ze zelden of nooit benoemd, maar in elk geval de Britten houden er wel van om die erbij te vermelden, en dat is dus ook verdedigbaar. Op zich zou het voor het atlasproject misschien ook wel lollig zijn om deze te documenteren zodat er wellicht trends zichtbaar worden voor verschillen van de frequentie over het Nederlands grondgebied.

De oranjerode kever met veel zwarte stipjes (in principe meer dan 10! - Mader tekent een aberratie met 15 stippen) wordt dan forma "typica" of ook wel "decempunctata" genoemd.

De zwarte kever met in de standaarduitvoering 10 rode vlekken (jouw vorm hierboven) noemen de Britten "decempustulata" (10-pust.) - een naam die Mader ook geeft voor de vorm met alle vlekjes aanwezig en niet samengevloeid.

De zwarte kever met een (vaak sikkelvormige) vlek op elke schouder noemt men meestal "bimaculata" (2-mac.)

Op buikgevoel is voor mij typica de algemeenste, op de voet gevolgd door 10-pust. en met 2-mac wat minder algemeen, maar zeker niet zeldzaam. Maar dat is buikgevoel en mijn voorstel zou zijn om dat met het lieveheersbeestjesproject nu ook eens te quantificeren  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Dankje, misschien dat de lieveheersbeestjes-mensen er ook wel wat in zien ;)
Douwe van der Ploeg