Zaailing boom, stedelijk gebied

Gestart door M.V.S, mei 10, 2015, 16:33:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.V.S

Ik heb geen idee bij deze. Ik zie vast iets over het hoofd of heb tunnelvisie, want ik heb het idee dat 'ie niet zo moeilijk is.

Het is een houtige zaailing, veel lenticellen, jonge delen paarsachtig en behaard, oudere delen nagenoeg kaal. Bladeren kruisgewijs tegenoverstaand, bladrand gezaagd, getand-achtig. Normaal kijk in een straal van een x aantal meters naar wat er staat aan aanplant, en dan kom ik er meestal wel uit. Hier zag in alleen robinia's in de buurt, en een Catalpa.

Ik heb die aangeplante Catalpa gecheckt, maar de ontluikende bladeren daarvan hebben een gave bladrand, en deze niet. Ook de kleur wijkt af, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel omdat dit zaailingen zijn. Deze plant heeft hele duidelijke lenticellen. Volgens Dendrologie zou C. bignoides geen lenticellen moeten hebben. Ook plaatjes van andere Catalpa-soorten komen niet echt overeen.

Verder gezocht bij Paulownia. Die vind ik op een Catalpa lijken en is vaak wel behaard. Maar daar zie ik een hele duidelijke hartvormige bladvoet, en dat hebben deze zaailingen niet.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/102001621
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2015-05-10 Etten-Leur
Foto's:









Groetjes, Marc