Geluid: Mogelijke grauwe gors - Leeuwarder Bos - 14-04-2015

Gestart door Yeronimo, april 16, 2015, 17:48:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Tijdens het trektellen hoorde ik met mijn medeteller verspreid over drie uren zeven keer een zangstrofe dat de suggestie grauwe gors in mij opwekte. Het hele bos zit vol met zanglijsters en daardoor kon ik niet gelijk een goede imitatie uitsluiten, maar er volgde geen zang voor of na vanuit die richting dat van zanglijster was. Hierdoor leek het geluid los te staan van ander geluid. Bij het horen van de eerste zangstrofe mijn opnameapparaat aan gezet. Door de harde wind kon ik het niet op de locatie exact richten waardoor het geluid dat opgenomen werd kwalitatief slechter is dan hetgeen wat we hoorden. Toch is het één keer gelukt er redelijk herkenbaar op te zetten, bij waarneming bijgeleverd.
Als ik zou moeten schatten zat de vogel zo een 50-100 meter van ons verwijderd te zingen aan de rand van de volkstuinen die centraal zijn gelegen in het bos. Hiernaast zit ook een perceel waar kaalslag heeft plaatsgevonden waar de stammen en takafval nog aanwezig zijn.
De trektelling is vervolgens doorgegaan met het idee om na de telling te gaan zoeken. Helaas trok de wind nog meer aan en vlogen er non-stop straaljagers op het moment van stoppen wat het zoeken onmogelijk maakte. In de middag nog terug gegaan naar de locatie en met meerdere mensen gezocht, maar de vogel niet meer gevonden en het geluid niet meer gehoord. Ook gisterochtend en vanmorgen niet meer. De vogel is dus niet in beeld geweest, enkel het geluid is waar ik het mee moet doen helaas.

Je hoort voornamelijk een fitis op de korte opname met rond de helft een triller op de achtergrond die het geluid dat we hoorden voor moet stellen. In veld duidelijker dus te horen met aanzet en al. In het buitenland had ik dit allang uitgescholden voor grauwe gors, maar hier erg onwaarschijnlijk lijkt me. Wellicht kunnen anderen met meer kennis hier meer over zeggen? Alvast dank!

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100918417
onzeker Grauwe Gors - Emberiza calandra gezien op 2015-04-14 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:


Geluiden:
http://waarneming.nl/sound/7/34617.mp3
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

OlivierO

Niet dat ik een expert ben, maar ik kan er niets van maken. Het lastigste is niet de fitis maar het andere geluid (een menselijke stem?).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Ik heb zelf ook even gespeeld met de opname. Had de Fitis weggeshopt, dan hoor en zie je die aanzet ook in deze opname. Echter de aanzet komt net niet overeen met Grauwe Gors: is hier een streepje horizontaal, is verticaal bij Grauwe Gors. Over het ringeltje: lijkt er wel aardig op, vaak zie/hoor je bij Grauwe Gors wat variatie (het echte rinkelen) in de toonhoogte, maar af en toe is dat ook afwezig. Een zeer gelijkende opname heb ik nog niet gevonden. Dus ook ik blijf bij lijkt er op..
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Dit is zo'n voorbeeld van een vrij simpele zangstrofe zonder al te veel rinkelen: http://www.xeno-canto.org/209539. Ook twee types aanzet.
Thijs Fijen

Yeronimo

Ontzettend bedankt allen, vooral Thijs  :duim:. Ik had zelf ook al wat gekeken naar sonogrammen en vond inderdaad vrijwel hetzelfde, de aanzet bestaat uit verticale streepjes in plaats van horizontaal. Ik dacht dat ik ook nog enkele vond die vooral aan het einde van de aanzet meer richting horizontaal gingen, maar dit zal ik even opnieuw op moeten zoeken. Dit komt na het weekend (nu spullen inpakken voor weekend Schiermonnikoog).
Dan lijkt het wellicht toch een kant op te gaan van een imitator, maar wat kan het dan zijn? Wellicht iemand die wel eens wat gehoord heeft wat in de buurt komt? Wel vreemd dat ik het enkel die ochtend hoorde en sindsdien niet meer. Ik heb er deze week elke ochtend staan trektellen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden