speculigera??....iberiae??....hybride??.

Gestart door heuvelsdoorn, mei 09, 2015, 15:37:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Valt wel mee. Er worden juist geen verwijten gemaakt.

Er wordt in de discussie - in zoverre je daar van kunt spreken - alleen gevraagd om doorslaggevende kenmerken die van de vogel waarover het gaat met zekerheid een Iberische bonte vliegenvanger maken en die een 'gewone' bonte vliegenvanger met zekerheid uitsluiten. Deze kenmerken zijn tot nu toe niet genoemd door de waarnemer en zijn ook niet te zien op de bijbehorende foto's van de vogel...

Het simpele feit dat een IBV niet met zekerheid uit te sluiten is, betekent niet dat het er ook een is...
Met vriendelijke groet, Rob

lupokatja

Citaat van: heuvelsdoorn op mei 09, 2015, 18:57:35 PM
ANWB laat duidelijk zien wat normaal is en wat groot, natuurlijk zal er altijd variaties zijn maar toch nooit zoveel dat
"normaal" niet van "groot" is te onderscheiden".

Enfin, mijn suggestie om eens wat foto's door te lopen was vooral bedoeld om je te laten realiseren dat er heel wat variatie is, en dat determinatie van iberiae op basis van een enkel kenmerk niet mogelijk is.

http://waarneming.nl/waarneming/view/101567943
(een enkel voorbeeld)

Lutzen

heuvelsdoorn

Afgezien van wel of geen IBV:
Wat ik jammer vind is dat er (nog)niemand is met een vrije academische opvatting (niet beinvloed door dogma's of lijstjes-race oid ) die zichzelf de vraag stelt:

Waarom worden IBV's niet in Nederland gezien, terwijl de "calculatieve waarschijnlijkheid" (op basis van voorkomen,trek,toename in aantal enz) dit wel initieert?
G.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

laatvlieger

Dat valt wel mee. Ik denk alleen dat Gerard denkt dat de andere vogelaars hier beweren dat Iberische Bonte Vliegenvanger niet in Nederland kan en dat hij daarom ook natuurlijk nooit gemeld zou worden... Een soort vervelende cirkelredenering.

Dat is echter niet het geval. Er wordt hier gezegd dat het onderscheid lastig is en dat veel kenmerken overlappend zijn. Daarnaast wordt gezegd dat de kenmerken op de aangedragen foto veruit onvoldoende zijn om op basis daarvan aan een Iberische vliegenvanger te denken (daarvoor is een combinatie van kenmerken noodzakelijk en dan nog zal het lastig blijven). Het is niet zo dat we op waarneming.nl geen Iberische vliegenvanger toe willen voegen, maar daarvoor moet wel een aanleiding zijn (Bedenk daarbij dat toevoegen van soorten ook tot bijvoorbeeld overbodige ballast bij de invoer apps leidt). Tot op heden zijn er geen gevallen waarbij aan Iberische wordt gedacht. Daarnaast zijn ook waarnemingen van Withalsvliegenvangers uitermate zeldzaam en zelfs de noordelijke donkere vorm van Bonte Vliegenvanger is erg schaars in ons land. Het lijkt er dus op dat Bonte Vliegen behoorlijk plaatstrouw zijn en bij trek maar zelden afdwalen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Nogmaals daarmee zegt niemand dat het nooit zou kunnen!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

heuvelsdoorn

Citaat van: laatvlieger op mei 10, 2015, 14:30:01 PM
Nogmaals daarmee zegt niemand dat het nooit zou kunnen!
Dit is een mooie afsluit-zin voor deze discussie, die hopelijk zal leiden tot een eerste waarneming van een IVB in Nederland.
Mijn eigen antwoord op de vraagstelling:
Waarom worden IBV's niet in Nederland gezien, terwijl de "calculatieve waarschijnlijkheid" (op basis van voorkomen,trek,toename in aantal enz) dit wel initieert?
antw: Ze worden wel gezien, maar niet alszodanig herkend.
Ik wil nogmaals iedereen bedanken.
G
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

HPM

Ik heb nog wel een vraag voor je. Waarom is het voor jou zo vanzelfsprekend dat een exemplaar van de Spaanse ondersoort midden in de broedtijd in Nederland zit?
Herman van der Meer

heuvelsdoorn

#37
Niet vanzelfsprekend, maar puur op basis van "calculatieve waarschijnlijkheid" . dus: NIET onmogelijk.
De tijd zal het leren.
G,

PS deze vogel had een (nederlandse???)partner (kan een reden zijn voor: Waarom is het voor jou zo vanzelfsprekend dat een exemplaar van de Spaanse ondersoort midden in de broedtijd in Nederland zit?)
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

pdeknijff

Het "feiten" rijtje is nogal onzinnig t.a.v. de IBV.
Het is niet voor niets dat er t.a.v. de taxonomische positie van deze vorm discussie is.
Het zou me niet verbazen als dit taxon ten noorden van de Spaans Franse grens erg zeldzaam is.
Dat heeft alles te maken met een ander trekgedrag van de IBV t.o.v. onze BV.
Onze BV stapt als het ware over de IBV heen, wat we ook bij andere Europese soorten zien.


Dus dat rijtje zegt iets over onze BV, niet over de IBV.


Ook wordt vergeten dat IBV, mits goed waargenomen en vooral vastgelegd, weldegelijk in het vekd herkent kan worden, maar dat vereist wel tijd.
Het feit dat deze vorm nog nooit uit top vogellanden de UK of van b.v. Helgoland of zuid Zweden is gemeld, is een hele goede indicatie over de waarschijnlijkheid dat we hem hier ooit zulken krijgen.
Niet uitgesloten, maar dat is het dan ook wel.


Die calculatieve waarschijnlijkheid zul je moeten staven met harde data. Bijvoorbeeld door regelmatige waarnemingen van de IBV in de ons omringende landen.
Veel succes!


Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

heuvelsdoorn

"Niet uitgesloten, maar dat is het dan ook wel."

Wat bedoel je hiermee? Kan het nu wel of niet?
dus zoals ik al zei : niet onmogelijk, de tijd zal het leren.
G,
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

HPM

Citaat van: lupokatja op mei 10, 2015, 14:19:31 PM
Citaat van: heuvelsdoorn op mei 09, 2015, 18:57:35 PM
ANWB laat duidelijk zien wat normaal is en wat groot, natuurlijk zal er altijd variaties zijn maar toch nooit zoveel dat
"normaal" niet van "groot" is te onderscheiden".

Enfin, mijn suggestie om eens wat foto's door te lopen was vooral bedoeld om je te laten realiseren dat er heel wat variatie is, en dat determinatie van iberiae op basis van een enkel kenmerk niet mogelijk is.

http://waarneming.nl/waarneming/view/101567943
(een enkel voorbeeld)

Lutzen

'Spanjaarden' in Denemarken en Zweden
http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=28142
http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=49495
Herman van der Meer