Zwemmend knaagdier

Gestart door Douwe van der Ploeg, mei 07, 2015, 22:47:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Wat maken jullie ervan?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/101883906
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2015-05-07 Blijham - De Gaast
Foto's:






Toelichting:
Groot. Rustig in rechte lijnen zwemmend, zonder zichtbare staartbeweging.
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Lijkt me een fors beest, maar precieze grootte is altijd lastig in te schatten.

In ieder geval géén muskusrat. De kop vrij hoekig en niet heel erg 'lang'. Ik denk daarom vooral aan een beverrat. Een bever zou een 'langer kopprofiel' moeten hebben.

Alternatief: het beest is in werkelijkheid veel kleiner dan de foto's suggereren. Dan zou het eerder een bruine rat zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Dankje, Rob. Was ook een fors beest, duidelijk groter dan bruine rat en ook een stuk groter dan die muskusrat die ik maandag had (zwemde ook anders). Helaas weinig ervaring met zwemmende bever en beverrat..
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Formaat en locatie (tricky, ik weet het) maken dit dan toch wel tot een zeer waarschijnlijke beverrat.

Als iemand er een toch bever van wil maken, prima, maar dan hoor ik daar graag de argumenten voor...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Dankje Rob :) We wachten af of er nog iemand met een mening langskomt.
Douwe van der Ploeg

marcel123

Er is toch ergens een foldertje? Als ie groot genoeg is zou ik aan bever denken omdat je alleen de kop ziet en niks van de rug.

marcel123

Je vraagt je af of het geen otter is.. volgens par 3.8 http://www.zoogdiervereniging.nl/sites/default/files/imce/nieuwesite/Zoogdiersoorten/Otter/downloads/2012_handleiding_Verspreidingsonderzoek_Otter_Definitief_Verkleind.pdf


en je gaat er vanuit dat je alleen de kop ziet is het een bever of een otter? Maar zie je echt alleen de kop of ook een stuk van de rug?

Rob Koelman

Citaat van: optilete op mei 08, 2015, 00:06:16 AMen je gaat er vanuit dat je alleen de kop ziet is het een bever of een otter? Maar zie je echt alleen de kop of ook een stuk van de rug?

Dat 'kenmerk' van die rug die je wel of niet ziet is een handig hulpmiddel bij determinatie, maar het is geen keihard determinatiekenmerk. Je gebruikt het vooral in combinatie met andere kenmerken.

Bij dit dier past de kopvorm sowieso NIET bij otter. Ikzelf vind het vooral een 'beverratkop'. Ik herken er tenminste geen bever in...
Met vriendelijke groet, Rob