Metselbij

Gestart door lreyns, juli 31, 2007, 14:52:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

lreyns

Volgens mij is het een metselbij alleen kan ik de soort niet vinden. Lijkt veel op de Rosse metselbij maar deze was overwegend beige gekleurd en had wel heel veel haar.  :rolleyes:
Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns

lreyns

nog een foto van het beestje
Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns

lreyns

en nog eentje
Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns

wilde

Het dier heeft 2 submarginale cellen en dat hebben metselbijen ook. Dat zou dus kunnen, maar er zijn meer soorten met slechts 2 van die cellen. Het lijkt mij een mannetje, gezien het totale uiterlijk. Tel de antennesegmenten eens na: man 13; vrouw 12 stuks (schacht meetellen).
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

blaauw7

Geen Osmia spec, maar volgens mij een mannetje Dasypoda hirtipes (Pluimvoetbij).

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

lreyns

CiteerHet dier heeft 2 submarginale cellen en dat hebben metselbijen ook. Dat zou dus kunnen, maar er zijn meer soorten met slechts 2 van die cellen. Het lijkt mij een mannetje, gezien het totale uiterlijk. Tel de antennesegmenten eens na: man 13; vrouw 12 stuks (schacht meetellen).

Albert,
Dat het een mannetje was heb ik, na jouw eerdere lessen, ook gezien. :duim:


CiteerGeen Osmia spec, maar volgens mij een mannetje Dasypoda hirtipes (Pluimvoetbij).

Dick,
Ik heb al eens eerder een pluimvoetbij gefotografeerd en deze zag er echt helemaal anders uit. Als het uit de foto's niet blijkt, het was een heel slank bijtje en de haren waren overal dezelfde kleur licht beige. Ik heb flink gezocht op Internet maar nog geen gelijkende gevonden.
Een metselbijtje komt, naar mijn mening, dichter in de buurt.

Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns

wilde

#6
Lucien, je noemt geen afmeting van de bij. Dat is toch ook wel handig. Metselbijen zijn veel kleiner dan pluimvoetbijen. Een mannetje Pluimvoetbij is ongeveer 15 mm lang, dus vrij groot.
Hoe groot was jouw bij?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

lreyns

Zonder de antennes ongeveer 9 mm lang.
Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns

wilde

#8
Een lengte van 9 mm lijkt mij te klein voor een mannetje Pluimvoetbij. Jouw bij is ook erg licht en pluizig. De Pluimvoetbij heeft wat grovere beharing, losse bandjes op het achterllijf en is dikwijls een beetje vuilbruin-achtig op de thorax. Individueel kan de kleur echter wel verschillen, ook door leeftijd. Veel bijen verkleuren (verbleken) door te vliegen in de zon.
Misschien dus toch een soort metselbij, maar ik zou niet weten welke.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

blaauw7

Het is en blijft moeilijk en meestal niet mogelijk om van een foto te determineren.
Als ik het beest zie denk ik niet meteen aan een Osmia soort, nml te slank en te lange poten. 9 mm is inderdaad te klein voor een Pluimvoetbij. Misschien is het mogelijk om op foto twee de voetjes uit te vergroten. Bij Osmia soorten liggen tussen de klauwtjes van de voeten hechtlapjes!

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

lreyns

Ik heb de pootjes wat uitvergroot maar echt scherp wordt het niet.
Hopelijk is er toch iets te zien.
Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns

blaauw7

Sorry! ik kan je geen uitsluitsel geven, te onduidelijk. Misschien dat iemand anders op het forum nog wat kan inbrengen.

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

blerf

nope, uitsluitsel kan ik niet geven, maar ik kan wel zeggen dat ook mijn eerste indruk ging naar mannetje pluimvoetbij. en eerlijk gezegd ben ik nog steeds geneigd om hierbij te blijven... Ik ken echter ook alleen bruinere exemplaren hiervan, dus wie weet is het toch een verkleuring of is er variatie binnen de kleur. Of het is natuurlijk toch een osmia (hechtlapje lijkt in elk geval wel te zien op de vergrote pootfoto, maar ook andere bijen hebben een dergelijk ding).

hopelijk komt iemand er nog uit,

-blerf-
Groet,
Jeroen

lreyns

Bedankt voor de moeite Dick, ik zie het nog even aan, wie weet komt er nog iemand die uitsluitsel kan geven.
Het blijft in elk geval een "schattig" beestje :)  
Met vriendelijke groeten,

Lucien Reyns