geel hoorntje of kleverig kooraalzwammetje?

Gestart door Arno van Stipdonk, oktober 20, 2005, 09:16:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Nadat ik weer een keer door de (overigens zeer mooie) foto's op webfungi.nl aan het bladeren was viel me in dat ik een foto had gemaakt van een exemplaar welke erg veel op het geel hoorntje lijkt op de foto op deze site.
Wat overigens ook hetzelfde was dat er op dezelfde stam ook de oranje druppelzwam zat, net als op de betreffende foto.
Nu wil het toeval dat ik gisteren in een ander gebied ook weer de oranje druppelzwam zag en opdezelfde boomstam ook weer hele kleine gele hoorntjes. De foto's hiervan zijn niet goed gelukt, het was erg donker weer en de hoorntjes nog erg klein. Zal toch een foto toevoegen, misschien dat iemand toch kan bevestigen dat het om geel hoorntje (of juist niet) gaat?
Zitten deze soorten vaak bij elkaar?

Alvast bedankt.

Arno

Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk

en een foto van de andere waarneming: (moet denk ik nog maar eens teruggaan)

knabenkraut

Volgens mij een Geel Hoorntje Calocera cornea, maar ik zou het toch nog maar even laten bevestigen door een expert.
groetjes,
Dini

fungi_nl

#4
Ok, dank je wel voor het compliment. Altijd leuk om te horen. ;-)

Maar jullie zitten zo te zien goed, hoor.
De foto is denk ik wat misleidend.
Je zou in eerste instantie denken dat er op 1 van die foto's een soort van beekmijtertje uit het water groeit, wat ook de groeiplaats is van het beekmijtertje. En die is ook geel. Maar zoals ik alles lees is, zitten ze op een boomstam met wat erg vochtig mosachtig iets. Of heb ik dat verkeerd geinterpreteerd? Indien verkeerd geinterpreteerd, wat was dan de substantie waar de 1e 2 foto's op stonden?

Arno van Stipdonk

Bedankt voor jullie reacties John en Dini.

Het is inderdaad een erg vochtige stam met een waterige mosachtige laag erop.
Op foto 3 is ook een vochtige stam, maar iets minder. Morgen ga ik nog even terug naar deze plaats, kijken of deze exemplaren een beetje groter geworden zijn.