springkever op ossentong

Gestart door thijsdegraaf, april 28, 2015, 13:24:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik had een paar foto's (die achteraf wat tegenvielen) gemaakt in de veronderstelling dat het toch niet zou lukken om een soortnaam te vinden, maar toen ik op de waardplant ossentong ging zoeken kwam ik deze soort tegen, die er ook nog op leek. Zie bijvoorbeeld op deze website. Ik heb hem dus toch maar op het forum gezet.

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/101507015 onzeker Longitarsus anchusae gezien op 2015-04-28 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

thijsdegraaf

Op een andere plant van het zelfde soort op een andere plek.
Het is ook niet dezelfde kever, want deze heeft geen deukje in het halsschild.
Ik zet hem erbij. Waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/101633729
[/size]

Douwe van der Ploeg

Heb je ze alleen erop zien zitten / van zien eten, of heb je ook ei-afzet / larfjes gezien?
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#3
Het lijkt of ze er van eten, maar ik zie geen duidelijke vraatsporen. Maar het zijn ook minimale beestjes. Meestal fotografeer ik dit soort springertjes niet, omdat het vanaf een foto toch niet te doen is, maar deze lijken toch een voorkeur voor deze plant te hebben. Er is verder weinig over Longitarsus anchusae te vinden op internet. Als de eitjes nog kleiner zijn.......
Bij dit kleintje op dezelfde soort plant, zie ik pas een aangevreten plekje als ik de foto's sterk vergroot.
Maar je bedoelt natuurlijk dat ik geen duidelijk bewijs heb.  :)
Hier zie ik nog foto's van Albert de Wilde.


Ah................!! Overblijvende ossentong (Pentaglottis sempervirens, waar ik hem op vind, heeft als synoniem: Anchusa sempervirens). Longitarsus anchusae zal dus wel iets betekenen als Longitarsus op Anchusa. Het is nu in ieder geval duidelijk, dat deze soort beslist op ossentong zit.

Arp

Zal dat ingedeukte halsschild geen schade zijn?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Dat denk ik ook Arp. Maar daardoor weet ik zeker, dat de kever, die ik daarna heb gefotografeerd niet dezelfde is. Er zitten er dus meer. Niet heel veel, want vanmorgen heb ik ze niet gezien. Het is dit jaar voor het eerst dat ik springkevertjes op deze plant zie. Het zijn kleintjes, ongeveer 2 mm groot.

Arp

Ah - dat bedoel je - niet hetzelfde individu. Ik had het gelezen als niet dezelfde soort - ligt aan mij, sorry  :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ik moet me gewoon duidelijker uitdrukken.  :P  Vandaag nog steeds niets gezien trouwens. (ook niet heel erg gezocht)

Douwe van der Ploeg

Ik heb het eens geprobeerd uit te sleutelen, en het lijkt te kloppen met anchusae, maar voor meer zekerheid: zou je bij de volgende kunnen proberen een exacte maat te nemen? Het gaat erom of ie iets meer of iets minder dan 2.5 mm is. Een scherpe foto van recht van voren op de kop zou ook leuk zijn, en eentje van de binnenkant van de achterscheen.. ;)

Echter, zoals altijd: van mij geen zekerheid, ik puzzel maar wat ;)
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#9
Bedankt voor de moeite Douwe. Ik weet vrij zeker, dat hij niet veel groter is dan 2 mm. Zo langzamerhand ben ik toch wel redelijk goed in schatten geworden. Mijn camera heeft moeite om het te behappen, dat zegt ook wel wat. Maar ik zal het proberen al heb ik er vandaag geen gezien.
Ik had bij de foto's van Albert de Wilde op Nederlands soortenregister gekeken. Albert heeft er op zijn website nog wat uitleg bij gezet. http://www.ahw.me/indexkevers.html Alleen gaat dat niet op voor de mijne, want volgens mij zijn dat vrouwtjes.

Douwe van der Ploeg

Minder dan 2.5 is ook goed voor anchuae :)
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

Lang niet gezien, maar nu was er weer eentje. Na de foto was hij met een windvlaag weer verdwenen.