vissige russula versus roodvoetrussula

Gestart door feel4nature, oktober 20, 2005, 00:09:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

zijn de vissige en de roodvoet dezelfde russulas?

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

#1
De Roodvoetrussula is Russula xerampelina in strikte zin, dus nauw verwante soorten uitgesloten.
De Vissige Russula is een verzamelsoort van nauw verwante taxa (zeg maar soorten) waaronder de Roodvoetrussula.

Een makkelijker voorbeeld:

Eekhoorntjesbrood - Boletus edulis s.l. (alle eekhoorntjesbroden hieronder)

Gewoon Eekhoorntjesbrood - Boletus edulis s.s.
Denneneekhoorntjesbrood - Boletus pinophilus
Vroeg Eekhoorntjesbrood - Boletus reticulatus
Bronskleurig Eekhoorntjesbrood - Boletus aereus

s.l. = in ruimere betekenis
s.s. = in engere betekenis

Gr.
Han.

fungi_nl

#2
Leuk detail.

Ik heb  afgelopen disndag avond bij een paddestoelenlezing bij de KNNV in tilburg gehoord dat het denneneekhoorntjesbrood voor het eerst sinds 1971 weer is waargenomen. En wel in de Drunense duinen. Nu weet ik niet of het nu is dat deze sinds 1971 in de Drunense duinen weer is waargenomen of in NL. Moet ik nog wel even in de GB (gele bijbel) nakijken.

S.L. --> Sensu lato --> in de breedste zin, kunnen meerdere soorten ondervallen.
S.S. --> Sensu strictu --> nader onderzocht

feel4nature


ik kwam in de soortenlijst hier twee keer russula xerampelina tegen...vandaar. dat is dus sensu lato!  dat zijn volgens mij dus echt gele bijbel termen.... goed, leer ik ook weer wat.
is de soortenlijst op waarnemen.nl alleen gebaseerd op waanemingen?

he John, ook nog in jou gebied ook nog! ik hoop hier nog eens iets bijzonders te kunnen waarnemen, maar ja,...je weet het ...allemaal loofbos hier....maar ja, je weet het nooit!

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl