3 sprinkhanen

Gestart door Geum rivale, juli 30, 2007, 19:16:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

In een boomgaard in Zuid-Limburg vond ik (ten minste) drie verschillende sprinkhanen, waarvan ik een foto bijvoeg (twee ervan niet scherp, maar wellicht herkenbaar).
Alvast bedankt voor de determinatiehulp. Groet,
Kees van Reenen
Kees van Reenen

Geum rivale

sprinkhaan 2
Kees van Reenen

Geum rivale

sprinkhaan 3
Kees van Reenen

Mark van Veen

Mag ik je opweg helpen,zodat je al zoekende leert?

De bovenste twee zijn man (boven) en vrouw (midden) van dezelfde soort. Het is een Chorthippus met rechte halskielen, korte vleugels en een zwarte achterknie. Check de 'overzichttab' bij de soorten voor kenmerken (kies bv. 1 Chorthippus en doe een vergelijking).

De onderste is een sabelsprinkhaan, het is de Greppelsprinkhaan.
groet,

Mark van Veen

Geum rivale

Bedankt. Het is de Krasser, denk ik; alleen zie ik nergens een plaatje met zo uitgeproken zwarte oogvlek als 'mijn' mannetje, maar dat zal wel aan de foto liggen. Is dit één van de algemeenste sprinkhaansoorten?
Zijn er eenvoudige kenmerken waarmee je een grove voorsortering kunt maken, om een soort op naam te brengen?
Kees van Reenen

Mark van Veen

CiteerBedankt. Het is de Krasser, denk ik; alleen zie ik nergens een plaatje met zo uitgeproken zwarte oogvlek als 'mijn' mannetje, maar dat zal wel aan de foto liggen. Is dit één van de algemeenste sprinkhaansoorten?
Zijn er eenvoudige kenmerken waarmee je een grove voorsortering kunt maken, om een soort op naam te brengen?
Krasser klopt! Een algemene soort van allerlei graslanden (als ze maar niet te droog zijn).

Kenmerken voor een voorsortering bij veldsprinkhanen
  • vleugels kort of lang in volwassen dier
  • voorvleugels verdonkerd of doorzichtig
  • halskielen ingeknikt of recht
  • probeer altijd geluid te horen: dat is een goed kenmerk
groet,

Mark van Veen