Is dit een Slechtvalk, een Sakervalk of een hybride?

Gestart door hooijmeijer, april 23, 2015, 14:16:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

hooijmeijer

Afgelopen week zag ik deze grote valk bij Koudum. Ik kan er niet echt uitkomen welke soort het is. Op de grond leek hij niet zo groot maar op de paal en in de vlucht was het zeker formaat vrouwtje slechtvalk. Maar die koptekening klopt daar niet bij en in vlucht ook langere vleugels. Wie heeft een idee?

mgieskens

Hij lijkt mij erg groot voor een valk en de kans dat je in Nederland een wilde Sakervalk aantreft is nagenoeg 0.
Ik vind de grootte en koptekening wel iets weg hebben van een Havik, maar kan dat met de rest niet goed rijmen.
Is het geen jonge Slechtvalk? Die zijn bruiner en kunnen een afwijkende koptekening hebben.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

hooijmeijer

Inmiddels reactie gekregen van oa Peter van Geneijgen en Dick Forsman en het is een juv Toendraslechtvalk:

Hi Jos,
To me this looks like a juvenile northern "Tundra" Peregrine of the calidus-type. It is long-winged (wing-tips reaching close to tail-tip on the perched bird) which excludes Saker. The best characters are visible when the bird is on the ground facing you, when both head-markings and the barred flanks are visible, latter especially a good character for juv Peregrine. These northern Peregrines are still rather poorly known among birders and are still frequently believed to be Sakers or some kind of a hybrid large falcon.

best wishes,
Dick