Lasioglossum ?

Gestart door Douwe van der Ploeg, april 21, 2015, 00:49:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/101188795
Bij onbekend - Apidae s.l. indet. gezien op 2015-04-20 Drentsche Aa - Anloërdiepje (NP)
Foto's:




Toelichting:
Middelklein, op paardebloem. Meer foto's zijn aanwezig, voornamelijk onscherp maar misschien staat er net het juiste detail op als ik weet waar ik naar moet zoeken..
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

halictus

Beste Douwe,

Heb je nog foto's waar de metaalgroene zweem die ik op de thorax meen te bespeuren, duidelijker te zien is?

Groet !
Frank van der Meer

Douwe van der Ploeg

#2
Helaas niet beter dan dit. In het veld viel trouwens wel op dat het inderdaad mooi metaalachtig donkergroen was.

Douwe van der Ploeg

halictus

Beste Douwe,

Dan is het wel een smaragdgroefbij Lasioglossum (Dialictus). Soort nog niet te bepalen, vermoedelijk Lasioglossum morio.
(Langkopsmaragdgroefbij in het Nederlands).

Groet !
Frank van der Meer

Douwe van der Ploeg

Dank! Ik lees dat de koplengte van belang is, heb je toevallig hier nog wat aan, of blijft het onzeker?

Douwe van der Ploeg

Menno Reemer

Hoi Frank,
Op de tweede foto zie ik op de tergieten doorlopende lichte banden. Kan L. morio dat ook hebben? Zo ken ik ze niet.

halictus

Hoi Menno,

Ik zie wat je bedoelt, maar de thorax heeft de metaalgroene glans.
Ik denk dat het een lichteffect is?
Het is zeker een metaalgroene Dialictus; de derde foto maakt duidelijk dat het geen leucopus is, maar dan valt er nog te kiezen tussen morio en nitidulum en dat kan ik niet van deze foto's.

Groet !

Frank

Douwe van der Ploeg

Nog een extra foto van het achterlijf, voor de zekerheid..

Douwe van der Ploeg

halictus

Beste Douwe en Menno,

Douwe, bedankt voor de extra foto. Menno, je hebt gelijk!
Dus geen lichteffect en wel degelijk witte achterranden, vermoedelijk haarbandjes.
Dan toch een Halictus (Seladonia)?
Maar het beest glimt aan alle kanten, en de blauwgroene kleur is ook fout voor een bronsgroefbij.
Wellicht komt juist dát door een vreemd lichteffect.
Ik snap er niets meer van?
Maar ja, ik ben dan ook nog maar een admin, geen adplus.
Ik weet het even niet, misschien weet Albert raad, met wat licht kan doen met foto's.

Groet
Frank




wilde

#9
Ik zag er ook geen L. morio in. Die heeft basisbandjes die in het midden veel smaller zijn dan aan de buitenkant, zie foto.
Kan geen vrouw Halictus confusus zijn?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

halictus

Wellicht, maar ik zie heel duidelijk blauwgroen en geen bronskleur en toch meer hoogglans dan matglans zoals bij een Seladonia.
Die zijvlekken dat is correct.
Lasioglossum morio is het niet.
Misschien dat iemand anders hier een bronsgroefbij van wil maken, maar ik blijf twijfels houden.
Sowieso dank voor de hulp ook, Albert.

Groet
Frank

Menno Reemer

Met die banden langs de achterrand zal het toch wel een Halictus moeten zijn? Met glans en kleur blijft het toch oppassen op foto's...

Douwe van der Ploeg

Leuke discussie, in ieder geval  ;D Dank tot zover!
Ik ben toch wel behoorlijk zeker dat een dergelijke goud/brons-glans niet aanwezig was bij het dier, was echt duidelijk donkergroenig. Hoog- of matglans durf ik niet te zeggen.
Douwe van der Ploeg

Ivo Raemakers

In dit soort situaties kijk ik altijd naar wat collectie-materiaal. Anders dan het exemplaar van Albert hebben veel morio's en nitidulums brede, gelig doorschijnende tergietachterranden. Dat in combinatie met de bij verse dieren vaak vrij dichte viltige beharing doet, zeker in zij-aanzicht, sterk aan haarbandjes denken.
Groet Ivo

wilde

#14
Ivo, als ik uit je reactie moet begrijpen dat de bandjes op het achterlijf van de bij van dit item toch zouden kunnen passen bij morio vanwege een licht- of fotoeffect, dan lijkt me dat niet juist. Ik kan er echt geen morio in zien.
Bij morio is de viltband op de tergieten 2 en 3 bijna steeds zeer smal in het midden; bij T4 is de breedte over de gele lengte ongeveer gelijk, maar ontbreekt bij mij op foto's ook wel eens merendeels, zoals op bijgaande foto.
Dat heeft denk ik te maken met het meer of minder ingetrokken zijn van de tergieten. Bij geprepareerde dieren kan ik mij voorstellen, dat die eerder wat ingetrokken zijn dan ver uitgetrokken, maar het kan misschien ook andersom zijn.

Bij de tekst van Frank in 'De Nederlandse bijen' schreef ik een kritiek op zijn tekst bij Halictus scabiosae, die op hetzelfde neerkomt. De bewuste tekst is mijns inziens fout vanwege het uitsluitend kijken naar geprepareerde dieren. Zie bij het item boven in de pagina.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me