Insect Italië

Gestart door woen, april 20, 2015, 00:39:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

woen


Hallo,

Heb een insect zien vliegen in Italië gisteren en ik heb geen idee wat het was. Foto lukte niet maar een omschrijving kan ik wel geven. Eerst even de locatie, iets ten noorden van het Garda meer op ongeveer 1000 meter hoogte in een wegberm. Vlinderachtig beestje maar met smalle bovenvleugels, vleugels waren doorzichtig op de basis na die was fel geel. Zwart lichaam en vlinderachtige voelsprieten, lang zwart met bolle uiteinden. Vlucht was vrij chaotisch meer sluipwesp achtig. Lengte ongeveer 3-4 cm. Ik google net even op "Insects Italia" en kom deze tegen http://img.hdwallpaperpc.com/cover/136/Animals_Other_butterfly_Insects_nature_135020_list_thumb.jpg
Het leek erop maar dan met veel meer doorzichtige vleugels en toch iets vlinderachtiger.



Zeer opvallend beest maar bij mij ging geen belletje rinkelen, bij iemand hier wel?


Alvast bedankt voor het meedekenken!
Groeten,

Jeroen

Douwe van der Ploeg

Er zijn meerdere soorten uit die familie in Italië, volgens Faunaeur minstens deze (zoekterm Ascalaphidae):

Deleproctophylla australis (Fabricius 1787)
Libelloides coccajus Denis & Schiffermüller 1775
Libelloides corsicus Rambur 1842
Libelloides ictericus (Charpentier 1825)
Libelloides lacteus (Brullé 1832)
Libelloides latinus (Lefèbvre 1842)
Libelloides longicornis (Scopoli 1763)
Libelloides macaronius (Scopoli 1763)

En anders ook even bij de glasvlinders kijken?
Douwe van der Ploeg

woen

Wauw deze familie insecten is nieuw voor mij! Inderdaad is het een Libelloides en dan leek deze het meest op de coccajus. Erg mooi om te zien, bedankt voor je hulp.
Groeten,

Jeroen