Witkeelkwikstaart of iberische kwikstaart

Gestart door haroldwijts, april 12, 2015, 17:28:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

haroldwijts

Heren

Wanneer ik iberische kwikstaart invoer komt hij netjes bij mijn ondersoorten
Wanneer ik echter Witkeelkwikstaart invoer komt hij bij de echte soorten

Wat is waarheid

groeten uit Spanje
Harold Wijts

Douwe van der Ploeg

Witkeelkwikstaart is een combinatie van twee verschillende ondersoorten (iberiae en cinereocapilla). Waarom dit ding soort-status heeft is me een raadsel, maar verzamelsoort en ondersoort passen allebei ook niet echt.. Helaas reageren de vogeladmins niet heel vaak in dit forumonderdeel, maar als ze een voorkeur hebben voor een ander soorttype hoor ik het graag.

In jouw geval, als je cinereocapilla kan uitsluiten, lekker invoeren als iberiae, zou ik zeggen.
Douwe van der Ploeg

haroldwijts

Douwe

bijna 100 % zeker Iberiae , maar wat ik mijn mail al aangaf waarom in het ene geval soort en andere ondersoort
dat was mijn vraag

Groeten uit Spanje
Harold Wijts

Thijs Fijen

#3
Dat moet haast een foutje zijn.
http://observation.org/soort/view/195685 Witkeelkwikstaart staat inderdaad als soort, maar is in dit geval een verzamelgroep van twee ondersoorten van de soort Gele Kwikstaart (conform IOC, niet conform CSNA)
http://observation.org/soort/view/8455 Iberische Kwikstaart staat inderdaad als ondersoort en dus juist (conform IOC)


EDIT: Motacilla southern (Zuidelijke Kwikstaart onbekend) slaat echt alles, slechte wetenschappelijke benaming, geen Engelse naam en is bovendien dubbel met Witkeelkwikstaart (ook verzamelgroep). Gelukkig zijn daar geen waarnemingen van en kan deze dus simpel verwijderd worden :) http://observation.org/soort/view/26886
Thijs Fijen

snwja3

Maar Iberische Kwikstaart is toch een ondersoort van de soort Witkeelkwikstaart.
Dus Witkeel als soort en Iberische (en Italiaanse) als ondersoort  lijkt me logisch?
Wietze Janse

Thijs Fijen

Citaat van: snwja3 op april 13, 2015, 15:16:22 PM
Maar Iberische Kwikstaart is toch een ondersoort van de soort Witkeelkwikstaart.
Dus Witkeel als soort en Iberische (en Italiaanse) als ondersoort  lijkt me logisch?
In Nederland (CSNA) wel, maar op Observation wordt de IOC gevolgd en daar zijn alle Gele Kwikstaarten gelumped.
Thijs Fijen

snwja3

Citaat van: Thijs Fijen op april 13, 2015, 15:17:32 PM
Citaat van: snwja3 op april 13, 2015, 15:16:22 PM
Maar Iberische Kwikstaart is toch een ondersoort van de soort Witkeelkwikstaart.
Dus Witkeel als soort en Iberische (en Italiaanse) als ondersoort  lijkt me logisch?
In Nederland (CSNA) wel, maar op Observation wordt de IOC gevolgd en daar zijn alle Gele Kwikstaarten gelumped.


Tja, daar begint alle ellende  ;) O0
Wietze Janse

haroldwijts

Tja

wie gaat over zoiets?
Admin of iemand anders

Beide (ondersoorten) worden hier ( Ebro Delta) waargenomen) zowel de italiaanse als spaanse (onder)soort
Als je witkeelkwikstaart invoert maak je geen onderscheid, terwijl de vogels duidelijk verschillen.

Tot nu toe altijd onderscheid gemaakt en iberische en italiaanse ingevoerd tot ik bij iemand anders de witkeel ingevoerd zag

Groeten uit Spanje
Harold Wijts