meeldauw of tienvleklieveheersbeestje?

Gestart door yvesv, april 11, 2015, 11:57:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

yvesv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100793161
onzeker Meeldauwlieveheersbeestje - Halyzia sedecimguttata gezien op 2015-04-10 Leiden - Merenwijk
Foto's:


Toelichting:
of tienvlek?
bij voorbaat dank Yves van de Vijver

Gerrian

Geen van beide, maar de derde hierop nogal lijkende soort. Zelf nog een poging doen om de naam te vinden?

yvesv

Gerrian,

tja, dan lijkt roomvlek de lachende derde. Welk kenmerk geeft hier de doorslag? Ik had roomvlek niet genoemd omdat de foto's die ik gezien heb niet zulke grote langwerpige vlekken bevatten en de kleur van het schild veel bruiner lijkt dan op mijn foto.

Gerrian

Roomvlek is correct. Het patroon van de stippen geeft de doorslag. Tienvlek heeft drie stippen min of meer langs de naad staan, roomvlek vier en meeldauw vijf. Kijk ook eens naar de foto's op Kerbtier.de of lees de beschrijving in de net verschenen Veldklapper.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Je hebt weer helemaal gelijk, Arp. Ik had het beter over een derde in plaats van de derde soort kunnen hebben. Maar mijn indruk is dat deze drie soorten het meest door elkaar gehaald worden. De andere hebben een wat duidelijker stippenpatroon of zijn zo zeldzaam dat je ze niet snel te zien krijgt.
Maar wel een interessant topic waar je (niet voor het eerst) naar verwijst. Ik zie daar wat soorten die nog op mijn verlanglijstje staan.

Arp

Was meer een reactie op het "lachende derde" van Yves  :wub:

Gemiddeld voor Nederland toch ook altijd rekening houden met Ada.dec., vooral in vergelijking met Cal.dec.  :angel:


De andere liggen idd niet echt voor de hand ;)

Citaat van: Gerrian op april 11, 2015, 14:01:29 PM
Ik zie daar wat soorten die nog op mijn verlanglijstje staan.
Tsja ... Vib.duo. en Cal.qui. gaan zelfs in het zonnige zuien niet echt makkelijk worden :rolleyes: :wacko: Zou ik ook niet erg vinden om eens tegen te komen  :-\

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

yvesv

Gerrian, Arp,

Dank voor de uitleg. Wat betreft de lachende derde: In de omschrijving van meeldauw staat een zinnetje over gelijkende soorten met daarin tienvleklieveheersbeestje, twaalfvleklieveheersbeestje en roomvleklieveheersbeestje. Aangezien de twaalfvlek zeer zeldzaam is dacht ik dat Gerrian de overige drie bedoelde. En dus was roomvlek de derde ;-).

Dank voor de link naar de veldklapper. Samen met de EIS zoekkaart kan ik hier als lhb-leek (lastig hoor al die latijnse namen en dan ook nog afgekort :-0) een begin maken.

Kijken of ik dit jaar voor mij het jaar van de lhbs kan maken. Leer ik weer een nieuwe 'groep' wat beter kennen, na de libellen van vorig jaar.

Nogmaals dank,
Yves.


Arp

Citaat van: yvesv op april 11, 2015, 14:24:29 PM
Kijken of ik dit jaar voor mij het jaar van de lhbs kan maken.
Doen! Voor het atlasproject zijn alle meldingen welkom  :duim:

Mijn "vierde" is Adalia decempunctata en die zal niet specifiek genoemd zijn omdat die er slechts zelden als "Bambi" uitziet. De genetische kleurvariant die (vooral) met Calvia decemguttata te verwarren is kleurt normaal gesproken uit tot een zwarte achtergrondkleur met oranje/rode vlekken. Maar dat kan nogal lang duren, of zelfs helemaal stokken halverwege en dan heb je dus toch een bruin met witte ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)