Zuidelijke boomsprinkhaan man?

Gestart door vosje50, april 10, 2015, 22:57:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Dit exemplaar zag ik gister in de tuin.
Ik denk dat het een zuidelijke boomsprinkhaan is.
Het zou een mannetje moeten zijn, maar het vreemde vind ik, dat de 2 uitsteeksels zo kort zijn.
Ik heb veel foto's bekeken, maar daar zijn de uitsteeksels veel langer. Is dit een afwijking of komt dit toch wel vaker voor? Of is het een andere soort?
De afgelopen jaren heb ik de zuidelijke boomsprinkhaan vaker in de tuin gezien. Nog nooit een andere groene soort.

Met vriendelijke groet,
Janny Heijkoop

marcel123

Ja kan hem vangen en opkweken. Misschien komt er een grote groene sabelsprinkhaan uit.

vosje50

#2
Het was een heel klein beestje. Ik nam eigenlijk een foto van een zonnende Kraamwebspin en merkte toen pas dat kleine groene beestje op, dat er net naast zat. Met het blote oog dacht ik met een spinnetje te doen te hebben.
Pas bij het bekijken van de foto's op de pc, ontdekte ik dat het een sprinkhaantje was.

Ik zie nu inderdaad vergelijkbare foto's van een nimf van de Grote groene sabelsprinkhaan.
Maar vangen... het zal nog een hele toer worden, om hem weer te vinden.
Als het zonnig is zal ik nog eens kijken of ik hem kan vinden.

Hij zat in een perkje met lage begroeiing. Omgeving: Oud-Alblas, lintbebouwing langs riviertje, in de tuin op het zuiden, tussen huis en riviertje.

Ik heb de breedte van het blad, waarop hij zat nog even nagemeten, dan kom ik voor de lengte van deze sprinkhaan op 7 mm (zonder de 2 uiteinden).

Ik las dat de vrouwtjes van de Grote groene sabelsprinkhaan rond september de eitjes afzetten, die in schorsspleten of in de bodem worden gebracht. De nimfen komen in de lente uit het ei.
Het zou dus dan inderdaad een nimf kunnen zijn van de Grote groene sabelsprinkhaan;
Nimfen van de Zuidelijke boomsprinkhaan zijn er pas rond augustus/ september.
En voor een volwassen Zuidelijke leek hij me een stuk kleiner, dan de exemplaren, die ik in vorige jaren hier zag.
Ik zal van de zomer eens opletten of ik zijn geluid hoor.

In juni 2011 heb ik ook een nimf - vrouwtje - van de Grote groene sabelsprinkhaan (goedgekeurd) in mijn tuin gezien.

Kan ik deze invoeren als een onzekere nimf van de Grote groene sabelsprinkhaan?

Met vriendelijke groet, Janny


Wim Bakker

Je mag er een zekere nimf grote groene van maken   8)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

vosje50

Aha, tóch een zekere, leuk! Bedankt Wim!
Ik ga hem invoeren.

Met vriendelijke groet, Janny