Vroege of late, maar in elk geval bijzondere houtpantser

Gestart door Gert Veurink, april 10, 2015, 08:18:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

grunsven

In het eerste stuk staat dat L. temporalis aan aestivatie doet. Dus een rustperiode in de zomer (net als S. sinaiticum). Dat is wel anders dan overwinteren.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Marcel_Wasscher

#31
Oeps, inderdaad gaat het eerste artikel over langdurig overzomeren ('aestivation') voordat Lestes temporalis over gaat tot reproductie. Dat is inderdaad lang, maar het Japanse boek wat ik heb laat ik grafiek zien dat de soort tot eind november vliegt. De tekst is voor mij onleesbaar.
Het tweede bespreekt het percentage waarin dieren dood gaan. Dat percentage ligt veel lager in de periode voor de voortplanting en stijgt nadat ze nadat ze voortplantingsrijp waren geworden. ("For example, Ueda & Iwasaki (1982) found that the daily mortality rate of Lestes temporalis (Selys) from days 6 to 60 (encompassing their protracted prereproductive period) was 0,004, yet this rate increased considerably after reproductive maturity was achieved (males 0,064, females 0,075 over days 81–100)). Dus helaas ook niet over overwinteren.

Marcel

PS Overigens geven Geijskes & van Tol (1983) wel waarnemingen van de Bruinrode heidelibel Sympetrum striolatum die potentieel overwinteren (2x april). Tegenwoordig weten we dat die soort tot in december te vinden is, en in mei alweer begint te vliegen, maar ik ken geen recente voorjaarswaarnemingen van deze soort.


Weia

Citaat van: Marcel_Wasscher op april 16, 2015, 22:56:45 PM
PS Overigens geven Geijskes & van Tol (1983) wel waarnemingen van de Bruinrode heidelibel Sympetrum striolatum die potentieel overwinteren (2x april). Tegenwoordig weten we dat die soort tot in december te vinden is, en in mei alweer begint te vliegen, maar ik ken geen recente voorjaarswaarnemingen van deze soort.
Toch vreemd dat er recent geen aprilwaarnemingen zijn. Ik heb me wel eens afgevraagd of ze correct gedetermineerd zijn, ook al waren het vangsten. Een fonscolombii of andere invasionist zou logischer zijn.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Marcel_Wasscher

Tsja, ze namen alleen exemplaren op in het boek, die ze zelf in collecties gezien en gedetermineerd hadden. De enige fout die ik heb kunnen ontdekken was een Tangpantserjuffer Lestes dryas die als Gewone pantserjuffer Lestes sponsa was gedetermineerd in het toenmalige ZMA (collectie Amsterdam). Dus het blijft inderdaad een raadsel waarom we de Bruinrode heidelibel Sympetrum striolatum recent nooit meer in het voorjaar zien.

Marcel

grunsven

Ik heb zelf ergens eind jaren negentig in april een oude vulgatum/striolatum zien vliegen maar niet kunnen determineren.
Echt zo'n waarneming waarmee je helemaal niks kan maar mogelijk een striolatum die overwinterd had.


De determinatie is bij collectiebeesten niet zo'n probleem maar als er fout is gemaakt op het label kom je er nooit achter.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)