Zuidelijke boomsprinkhaan

Gestart door swegh, juli 28, 2007, 20:11:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

swegh

Best forum,

Is dit een nimf van een Zuidelijke boomsprinkhaan of toch van een gewone?

We hebben elk jaar een zuidelijke op onze druif, en tijdens het snoeien kwam deze te voorschijn. Ik heb hem/haar uiteraard weer voorzichtig terug laten springen.

Groet,
Shar  

swegh


Jeroen Nagtegaal

Ik meen dat er geen zeker kenmerk was tussen beide siorten in Juv. stadium,.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

swegh

Ik denk dat ie zal opgroeien tot een Zuidelijke. Elk jaar zitten er wel een paar op de druif, alleen dit jaar kwam ik 'em eerder tegen, vorig jaar pas tegen september.

Dus.

Groet,
Shar

ps. Jeroen, heb jij er nu ook al een op bezoek gehad in je tuin    ^_^  

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk denk dat ie zal opgroeien tot een Zuidelijke. Elk jaar zitten er wel een paar op de druif, alleen dit jaar kwam ik 'em eerder tegen, vorig jaar pas tegen september.

Dus.

Groet,
Shar

ps. Jeroen, heb jij er nu ook al een op bezoek gehad in je tuin    ^_^
De kans dat het hem is, is denk ik wel redelijk groot, IK woon in een dorp waar niet heel veel verkeer komt, maar ik heb hem nog niet in mijn tuin, Hopen dat ik er een van de zomer tegenkom,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Gezien de lange cerci (uitsleeksels aan het achterlijf) is dit een adult. Er is geen legboor dus is het een mannetje. Dat maakt het adult mannetje zuidelijke boomsprinkhaan.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

RoyKleukers

Dag Paul,

Meestal ben ik het met je eens, maar deze keer niet. Ook de oudere nimfen hebben al lange cerci. Bij dit dier ontbreken de volgroeide voorvleugels, te herkennen aan de netvormige aderstructuur. Naar mijn mening moet deze nog een vervelling doormaken.

Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

b.achterkamp

Ik zag pas een grote mannelijke nimf die met ook zulke cerci, en schatte ook in dat deze nog 1 vervelling te gaan heeft; deze had veel langere vleugels, ca 1/3 van de lengte van het achterlijf. Als je ervan uit durft te gaan dat mijn dier een " gewone" boomsprinkhaan is, dan zou dit een zuidelijke moeten zijn. Misschien is er dus in het voorlaatste stadium ook wel wat te maken van vleugellengte, maar dan moeten we wel een manier vinden om het voorlaatste stadium te onderscheiden van eerdere stadia....
Wel handig al die buien van de laatste tijd, ze zijn dan vaak op de grond te vinden!
Bart