mp3 verkleinen

Gestart door Eduard Leinwand, april 06, 2015, 20:12:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eduard Leinwand

Weet iemand het volgende:
Een op een Olympus L11 opgenomen fragment van 9 minuten heb ik met audacity ingekort tot 7 minuten; Er blijft nog steeds 8 mb over; Hoe krijg ik dit naar 2 mb ? Het gaat om een zwak oehoe geluid en ik wil als het kan de originele tussenpozen intact laten. Bestaat er een comprimering die mijn zwakke oehoe geluid intact laat ?
Bij voorbaat dank,
Eduard Leinwand

JR de Jong

Hier http://www.birds.cornell.edu/brp/RavenLite/RavenLiteDownload.html kun je misschien wat mee, online registreren en geluid bewerken, knippen, sonogram etc. In audicity kun je ook de instellingen voor mp3 veranderen, verkleinen door de bitrate te verlagen naar bijvoorbeeld 64 in plaats van 320 (de laatste is bijna net zo groot als een wav bestand)
met vriendelijke groet, Jack

Lowieke

Als eerste kan je het stereospoor omzetten naar mono, daarmee halveer je de boel al bijna. Verder een variabele en lagere bitrate kiezen (kies de helft of lager van wat je gebruikelijk voor een stereospoor gebruikt). En omdat het om een Oehoe gaat (lage frequenties) kom je prima weg met een lagere samplefrequentie.

Jeroen.

HPM

Bitrate van mp3 verlagen in Audacity
Kies onder 'file> export' voor mp3. Rechtsonder krijg je dan 'Options'. Daar kan je achter 'quality' de bitrate zetten. Je kan meestal zonder groot hoorbaar verlies zo laag gaan als 96 kbps. Maar daarbij zal je zeven minuten niet binnen de gestelde limiet van Waarneming kunnen krijgen. Bij een beetje normale compressie komt dat neer op ongeveer 2 minuten. Meer dan dat zal over het algemeen ook weinig meer informatie bieden.
Herman van der Meer