Lumbricus eiseni?

Gestart door bas.drost96, april 06, 2015, 17:46:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Hallo iedereen,

Een tijdje geleden had ik deze worm op de foto gezet. Volgens een determinatietabel die ik van dit forum heb gehaald, was het een Lumbricus eiseni, omdat hij de "hazenlip" had en de zadel op ring 25 zat. Deze worm kan ik echter niet invoeren. Waardoor komt dit? Of is het een andere soort?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100410828
Lumbricus spec. gezien op 2015-03-30 Veenendaal - West
Foto's:


Toelichting:
Zadel op ring 25. Mogelijk Lumbricus eiseni?

Alvast bedankt!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Ton van Haaren

#1
het clitellum beslaat altijd meerdere segmenten en als een van die segmenten in 25 ligt kunnen het een flink aantal soorten zijn waaronder Allolobophoridella eiseni (= Lumbricus eiseni, Eisenia eiseni).  Die soort ken ik niet goed, maar wel dat deze soort een hazenlip heeft (tanylobe kop), een clitellum heeft in 25-32, een roodbruine kleur heeft en niet al te groot is (3-6.5 cm) en uitsluitend onder schors leeft. Ook Lumbricus heeft een tanylobe kop maar geen enkele soort heeft een clitellum ergens in 25. Alleen L. improvisus (vanaf 26) en L. rubellus (vanaf 27) komen een beetje in de buurt. Sommige Dendrobaena-Dendrodrilus-soorten zijn ook aan de kleine kant, kunnen een tanylobe kop hebben en een clitellum hebben die begint in 25 zoals Dendrobaena auriculata (niet in NL), D. veneta (niet in NL), Dendrodrilus rubidus en D. subrubicundus (beiden in NL). Dus je moet wel zeker zijn van je zaak met tellen. Aan de hand van deze foto kan ik er niet veel van maken behalve dan dat deze worm niet onder schors zit.
zie ook de EXCEL-lijst in http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=313439.msg1775779#msg1775779
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

bas.drost96

Ik heb op de originele foto het aantal segmenten meerdere keren nageteld, en nu kom ik erop uit dat het clitellum na segment 33 begint, en zelf 5 segmenten lang is (hij is dus van segment 34-38). Volgens de tabel blijven er dan drie soorten over, de L. festivus, L. friendi en L. terrestris. Aangezien alleen de L. terrestris in te voeren is, lijkt het mij logisch dat het die soort is.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Ton van Haaren

Zou je kunnen zeggen, inderdaad omdat L. festivus en L. friendi nog niet uit NL zijn vastgesteld. Doch lijkt jouw ex. nogal klein. Een volgoeide L. terrestris is zo'n beetje de dikste en grootste regenworm van NL die wel tot zo'n 30 cm lang wordt in rusttoestand. Als jij inderdaad ene fors exemplaar had, dan kun je hem wel als zodanig invoeren. Let ook de volgende keer of je regenworm een platte staart krijgt bij het bewegen, want dan is het zeker een Lumbricus spec.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

bas.drost96

Hmmm, nu begin ik weer te twijfelen want het was een vrij kleine worm. Ik denk dat het het verstandigst is om hem op Lumbricidae onbekend te zetten en de volgende keer dat ik een worm tegen kom beter op te letten.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien