2 kleine Sigara mannetjes, Zwartvoetje - Sigara lateralis?

Gestart door Frank van de Putte, april 01, 2015, 21:25:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Ik vond deze kleine duikerwantsjes (beiden circa 5,5mm) in een slootje en heb geprobeerd om deze met de tabel te determineren maar ik kom er niet helemaal uit. Ik kwam in de richting van Sigara stagnalis/selecta maar vermoedelijk heb ik ergens een verkeerde keuze gemaakt.

Wie kan me verder helpen, Ton?  ;) Heb de beestjes bewaard dus ik kan ontbrekende details bekijken.

Dit is de eerste; het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100448271
Sigara spec. gezien op 2015-04-01 Middelburg - Oude Veerseweg midden
Foto's:










Toelichting:
5,5mm

bij voorbaat dank, Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

#1
En dit is nummer 2, ook een mannetje, ik denk dezelfde soort, hij is ongeveer even groot, het Metasternale xiphus is wel anders, maar nu vermoed ik dat bij het exemplaar hierboven de punt is afgebroken..?













Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

#2
Ik breng dit topic nog even naar boven, ik denk nu dat dit Zwartvoetjes (S.lateralis) zijn, als ik de tekening van de achtertars tenminste goed heb beoordeeld, maar misschien kan iemand dit nog bevestigen danwel ontkennen  :blink:

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Frank van de Putte

Bedankt Ton! Dan ging het waarschijnlijk fout in de tabel bij stap 6 (pagina 54) waar het blijkbaar gaat om de onder-/buikzijde van de achtertars, dat was me niet helemaal duidelijk, ik zat naar de bovenkant te kijken. groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Ton van Haaren

ik ga er eens naar kijken. we zijn bezig aan een herdruk waarin we allerlei 'foutjes' proberen te herstellen.
Sigara lateralis is op zich al goed te herkennen aan zijn formaat (een van de kleinste soorten duikerwantsen) en het vlekkerige kleurpatroon van de voorvleugels.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-