kleintje

Gestart door euroblinkie, maart 19, 2015, 16:15:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

euroblinkie

hallo ik heb thuis een oude paardenkeutel uit de duinen waar paddenstoelen op zitten
daar maak ik foto's van wanneer ze veranderen en ook kijk ik wat er nog meer uit komt
springstaartjes rode larven van een vliegje
en nu kwam dit kleintje er uit ,ik denk dat er eieren ingelegd zijn
de keutels zijn al vrij oud
wie heeft een naam voor deze kleine

ik hoor graag gr lou

Wim Bakker

Lijkt mij een duinsabelsprinkhaan. Kweek je 'm nog verder op?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

euroblinkie

#2
hallo Wim ik heb hem in een bak zitten
er is er nog 1 bijgekomen  heb er wilgen bloesem in gedaan en smullen maar ,ze aten er lekker van

wacht af wat het wordt
gr lou

JohanvantBosch

http://waarneming.nl/waarneming/view/100215467

Leuke waarneming. Ik ben wel benieuwd wat nu een goede manier zou zijn om deze waarneming in te voeren. Bovenstaande is voor mijn gevoel niet juist omdat de nimfen niet in de vrije natuur zijn uitgekomen. Correcter lijkt het me om eitjes in te voeren op de datum en de locatie waarop de keutels zijn verzameld.

Wat je met de nimfen (waarnemingen) moet doen en hoe weet ik niet zo goed.

Wim Bakker

Citaat van: JohanWat je met de nimfen (waarnemingen) moet doen en hoe weet ik niet zo goed.

Onderbrengen bij "gedrag": "collectie / materiaal verzameld"?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

JohanvantBosch

Citaat van: Wim Bakker op maart 24, 2015, 09:33:39 AM
Citaat van: JohanWat je met de nimfen (waarnemingen) moet doen en hoe weet ik niet zo goed.

Onderbrengen bij "gedrag": "collectie / materiaal verzameld"?

Tja.... voor eitjes/keutels, op de verzameldatum wel. Voor de nimfen geldt dat ze niet op eennatuurlijke manier zijn uitgekomrn maar zijn uitgekweekt. Ze moeten in ieder geval niet meetellen voor de fenologie. Ik weet niet wat er bij Vlindrrs of andere insecten wordt gebruikt voor bv uitgekweekte poppen of verzamelde eitjes/larven die worden opgekweekt?

Wim Bakker

Tja, wat telt er allemaal mee voor de fenologie? Uit een collectie of verzameld toch niet hoop ik...

Toch zijn dit leuke waarnemingen, want Lou kan nu na elke vervelling weer een foto maken van een nieuw stadium. Nietwaar Lou?   8)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

JohanvantBosch

Citaat van: Wim Bakker op maart 24, 2015, 19:53:25 PM
Tja, wat telt er allemaal mee voor de fenologie? Uit een collectie of verzameld toch niet hoop ik...


Lijkt me wel toch? Het gaat dan om de datum en locatie waarop iets verzameld is. Uiteraard niet om de dag en locatie waarop je iets in een collectie bekijkt.

JohanvantBosch

http://waarneming.nl/waarneming/view/100264335

Vergelijkbare waarneming bij libellen. Deze staat op escape. Dat zou ook een optie kunnen zijn.

Douwe van der Ploeg

Wat ik zou doen (en ik geloof hoe ze het bij wantsen etc. bijvoorbeeld ook doen): Waarneming van eitjes invoeren op verzameldatum/locatie. Eventuele vervolg-foto's bij diezelfde waarneming plaatsen, en bij de foto's zelf het kleed aanpassen. Eventuele data kunnen dan bij de toelichting geplaatst worden. Zo is alle informatie bij elkaar te vinden en staat de waarneming alleen als ei in de database (wat correct is), de rest is extra toelichting.
Douwe van der Ploeg

JohanvantBosch

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 25, 2015, 00:40:58 AM
Wat ik zou doen (en ik geloof hoe ze het bij wantsen etc. bijvoorbeeld ook doen): Waarneming van eitjes invoeren op verzameldatum/locatie. Eventuele vervolg-foto's bij diezelfde waarneming plaatsen, en bij de foto's zelf het kleed aanpassen. Eventuele data kunnen dan bij de toelichting geplaatst worden. Zo is alle informatie bij elkaar te vinden en staat de waarneming alleen als ei in de database (wat correct is), de rest is extra toelichting.

Dat lijkt mij hier dan ook de beste aanpak.

euroblinkie

hallo samen
ik heb de invoering veranderd is het goed zo ?
vandaag nog een paddenstoelmug uit de keutel gekropen
gr lou

Wim Bakker

Citaat van: Louik heb de invoering veranderd is het goed zo ?

Prima.   :duim:

Het zou helemaal mooi zijn als je bij het detail van de foto nog de datum van de foto zou kunnen weergeven (18 maart?)...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson