Over zeldzaamheid: planten worden voorgetrokken!

Gestart door Theo M Kiewiet, maart 26, 2015, 09:30:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

even een kleine greep wat ik zo zie in eigen lijstje:

Zeer Zeldzaam:  Mosbloempje                350.000 exemplaren waargenomen in NL
Zeer Zeldzaam: Vleeskleurige Duinorchis    5.535                "             "
Zeer Zeldzaam: Gelobde Melde                  1.928
Zeer Zeldzaam: Dodemansvinger                 802

Algemeen: Gevlamde tapijtschelp       6 exemplaren waargenomen in NL
Algemeen: Breedgeribde venusschelp 4           "                 "        & 1 bekende (recente) groeiplaats op het Nederlands cont. plat.
Algemeen: Manteldekschelp               6
Algemeen: Valse obliehoren               5
algemeen:  Grote hartschelp              6
etc.

Klopt hier iets niet? Lijkt me wel.

Met vr groet, Theo.

HPM

1. Wat heeft dat met 'voortrekken' te maken?
2. Aantal exemplaren zegt niets over de zeldzaamheid.
3. Aantal waarnemingen in Waarneming zegt weinig of niets over het werkelijke voorkomen in Nederland.
4. Bij de status van planten gaat het om de verspreiding zoals vastgesteld in jarenlang landsdekkend onderzoek. In waarneming komt die globaal overeen wat in de Flora van Heukels staat. Is er bij zeeschelpen iets vergelijkbaars?
5. Er is hier al talloze malen over zeldzaamheidsaanduidingen gediscusiseerd, ook recent nog. Zoek daar eens naar.
6. Als je het serieus over zeldzaamheid bij zeeschelpen wil hebben kan je daar beter in de afdeling daarvoor doen dan in praat maar raak.
Herman van der Meer

Thea

Ook een kwestie van goed tellen/schatten en om je heen kijken

Thea (telt soms urenlang planten http://noordholland.waarneming.nl/waarneming/view/100284339 0

HPM

Citaat van: Thea op maart 27, 2015, 10:53:11 AM

Ook een kwestie van goed tellen/schatten en om je heen kijken
Thea (telt soms urenlang planten http://noordholland.waarneming.nl/waarneming/view/100284339 0

En dan heb je 1122 exemplaren in maar een (km?)-hok.
(En vier dezelfde foto's bij je waarneming)

Herman van der Meer

Theo M Kiewiet

Quote: 'Aantal exemplaren zegt niets over de zeldzaamheid.'

Ja logisch, weer iets geleerd.
Met vr groet, Theo.

migratorius

Bij planten wordt de zeldzaamheidsstatus bepaald op grond van verspreiding, niet op aantallen exemplaren (in tegenstelling tot bijvoorbeeld vogels), dus Hermans opmerking klopt al lijkt het onlogisch.
Met 70 van 1700 atlasblokken is de zeldzaamheid van Mosbloempje niet te ontkennen. Het haast vlakdekkende voorkomen op de Wadden is pas redelijk recent (bekend?): http://www.verspreidingsatlas.nl/1287

JanHein

Datura

Ik had er al iets over gezegd in het andere topic Theo (weet zo niet meer welke dat was, aanpassingen in waarneming.nl wellicht?), in de trant van dat de plaats waar jij zit (Ameland) iig niet representatief is voor de flora van Nederland en dat jouw beeld van algemeenheid van Nederlandse flora daardoor wellicht ge/verkleurd is?  :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides


Theo M Kiewiet

#8
Citaat van: Datura op maart 28, 2015, 16:17:11 PM
Ik had er al iets over gezegd in het andere topic Theo (weet zo niet meer welke dat was, aanpassingen in waarneming.nl wellicht?), in de trant van dat de plaats waar jij zit (Ameland) iig niet representatief is voor de flora van Nederland en dat jouw beeld van algemeenheid van Nederlandse flora daardoor wellicht ge/verkleurd is?  :)

tismaar wat je gewend bent.  ;D

Bij de paddo's is het zo dat als je een heel stel van een zeer zeldzame soort vindt, dat die ineens niet meer zeer zeldzaam is; :right: de paddo-luitjes zijn zo gek nog niet.  ;)

Bij de weekdieren heb ik nog geen idee hoe 't zit, die begin ik nu beter in beeld te krijgen, een goede FB-link doet wonderen.

Best leuk al die groepjes op waarneming, kdoe aan alles mee, genoeg te ontdekken. :duim:
Met vr groet, Theo.