urntjes-wesp?

Gestart door Anna Kreffer, maart 24, 2015, 23:25:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anna Kreffer

Ik zou graag willen weten welke soort deze urntjes maakt. Omdat ze oud en leeg leken , meegenomen, ze vielen mkkelijk van het hout af  in een zat nog een pop (?)
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100288293
Urntjeswesp onbekend - Eumenes spec. gezien op 2015-03-24 Meijendel - Vlakte van Waalsdorp
Foto's:








Toelichting:
urntjes op boomstam, gezien na omdraaien, dus waar het hout de grond raakte.
bij voorbaat dank Anna Kreffer

Stijn Schreven

dit lijken me eerder de van hars gemaakte nestjes van de Kleine harsbij  - Anthidiellum strigatum. Kun je de afmetingen geven (lengte, doorsnee)?
Als ik de atlas bekijk zijn de nesten gewoon deze kleur, dus niet oud. De vliegtijd van A. strigatum is laat, juni-augustus, dus ze zouden nog uit kunnen komen. Als je ze goed bewaard ontpoppen ze straks misschien nog.

Zou je nog meer details kunnen geven over het habitat op de locatie van deze nesten? Ik zoek ze ook af en toe maar het is lastig ze te vinden. Wat voor hout was de stam (naald/loofboom), was de plek in bos (gemengd/naald/loof, wat voor soort) of aan bosrand of elders? In vochtig terrein of droog? Wat was de verdere directe omgeving: bos/braakliggend terrein/grasland/hooiland/bloemrijk gebied? Lag de stam in open plek/in de zon of in de schaduw/koelte?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Anna Kreffer

Dag Stijn

Lengte 7 mm , breedte 3mm, hoogte wsl 3mm
Alle urntjes waren leeg , behalve dus die ene, op de foto staat ie dwars, met vervoer is het urntje eraf gevallen en was de pop te zien. Die zit nu in het (open) urntje in een insectenpotje. Is er een betere manier van bewaren?
Gevonden in Meijendel-Waalsdorpervlakte. Duinlangschap, Verschillende boomsoorten. Houtsoort weet ik (nog) niet. Vrij droog terrein, maar de onderkant van de stam was wel vochtig. Ik zal al je vragen voor het terrein doorsturen. Liep met de paddenstoelen werkgroep, we draaien alle hout om, anders hadden we het nooit gezien.

Anna

halictus

Beste Anna,

Kun je nog toevoegen van wat voor materiaal de urntjes zijn gemaakt?
Heel interessant, overigens.
Zelf ving ik Anthidiellum strigatum meestal in wat vochtige situaties.
Maar de vorm van de urntjes lijkt er veel op.
Zou nieuw voor Meijendel zijn en zelfs voor Zuid-Holland denk ik.

Hartelijke groet,
Frank van der Meer

Anna Kreffer

Dag Frank

Geen idee waarvan de urntjes zijn gemaakt, lijkt niet van hars. Het is pikzwart en er steken haartjes uit. Het popje is er ook nog!
Het was in vochtige omstandigheid , want onderop een liggend stuk boomstam. Natuurlijk weer niet opgelet wat voor soort hout.
Ik heb de urntjes nog en het stukje hout, ik zou ze langs kunnen brengen zodat je het kan bekijken?

Hgr Anna










HPM

Op de Waalsdorpervlakte staan hier en daar wel wat dennen maar niet op de aangegeven plek en die hebben er bij mijn weten ook niet gestaan.
Als de urntjes op wat zwaarder hout zaten zal het waarschijnlijk Berk of Populier geweest zijn.
Herman van der Meer

Anna Kreffer

Ik moet bekennen dat de plek een beetje op de gok is. We liepen van de P naar Berkenvallei. Het zat op een van een aantal stukken boomstam, los neergelegd. Dat hoeft natuurlijk niet perse op de plek te zijn waar de boom ooit stond, al is het wel waarschijnlijk.

HPM

Citaat van: Anna Kreffer op maart 29, 2015, 09:57:53 AM

Ik moet bekennen dat de plek een beetje op de gok is. We liepen van de P naar Berkenvallei. Het zat op een van een aantal stukken boomstam, los neergelegd. Dat hoeft natuurlijk niet perse op de plek te zijn waar de boom ooit stond, al is het wel waarschijnlijk.

Aan het begin van het (fiets-)pad zijn jaren geleden wel wat boomstammen langs de rand gelegd, maar ik kan me niet herinneren dat daar dennenstammen bij zaten. Waarschijnlijk waren ze van gekapte populieren in de buurt.
Herman van der Meer

Anna Kreffer

Bijgaand wat ik gister zag in het potje bij het urntje met pop

Stijn Schreven

dat lijkt me een parasitaire wesp, familie Diapriidae. Kwam deze uit de pop?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Anna Kreffer

De pop lijkt nog in tact , maar het moet er wel uitgekomen zijn, het urntje plus pop zit in een potje met niets anders.

In maar één van de urntje (3) zat een pop, misschien juist vanwege die wesp.


Theo MJP

Als dit wespje (Diapriidae subfamilie Belytinae) uit de betreffende pop is geslopen dan betreft het waarschijnlijk een vliegenpop.

GroeTheo