Naaldsteenvlieg?

Gestart door Sandrasb, maart 23, 2015, 16:08:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sandrasb

Kan iemand mij vertellen of dit een naaldsteenvlieg is of een beeksteenvlieg?


Gezien in geleen (Limburg) langs een beek op 22 maart.


http://waarneming.nl/waarneming/view/100223636


Bedankt alvast!!


Groeten,
Sandra

Sandrasb

Inmiddels via EIS te weten gekomen dat het hier om een Wintersteenvlieg gaat. Welke is onduidelijk.

Arp

#2
Hallo Sandra,

Is Vroege steenvlieg onbekend - Taeniopterygidae indet. niet bruikbaar voor jouw doel? Of anders gevraagd: Weet men bij EIS zeker dat het een Taeniopteryx sp. is, of kan het ook één van de andere Taeniopterygidae zijn? "Wintersteenvlieg" is een term waar ik niet veel mee kan (maar dat ligt vast aan mij).

P.S. Overigens - sowieso een erg toffe waarneming natuurlijk  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Sandrasb

Nou ja ... ik ben geen kenner maar Bram Koese (weet niet of de naam je wat zegt) heeft er een hele studie van gemaakt van al die steenvliegen.


Hij mailde letterlijk ... In elk geval een wintersteenvlieg, maar welke


Misschien hoor ik verder nog wat, ik wacht even af. Ik vind het ook heel gaaf om als één van de eerste insecten  van dit jaar meteen al een voltreffer heb  ;D

paulhoekstra

Volgens mij is Taeniopteryx schoenemundi de enige Taeniopterygidae die dit millenium in NL is gezien, en de andere genera zijn van voor 1900. Maar de precieze kenmerken zijn, als ik de steenvliegentabel van Bram Koese bekijk, niet zichtbaar op de foto (heupen, cerci, epiprocten en vleugeladering).
groeten,
Paul

David Tempelman

hoi allen, dit is allemaal erg leuk en spannend. zat ik nu maar in Limburg... !! ::)
met vriendelijke groet,
David

Arp

Hoi Sandra,

Dat het van Bram kwam was wel duidelijk, alleen weet ik dus even niet wat ik met de term "Wintersteenvlieg" aanmoet. Is dat een alternatieve Nederlandse naam voor Taeniopterygidae (aka "Vroege Steenvliegen") of bedoelt hij daarmee dat het specifieker een Taeniopteryx sp. is?

Ik stuur 'm wel een Pébéétje :)

@Paul: Was die Taeniopteryx schoenemundi niet ook slechts op basis van één larvenhuidje? Of was er inmiddels meer gevonden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hallo Sa(ndra|men),

Bram meldt dat het volgens hem een Taeniopteryx sp. moet zijn, maar hypothetisch een Brachyptera misschien niet helemaal uit te sluiten is.

Taeniopteryx spec. bestond al wel in de database, maar was nog niet voor Nederland geactiveerd - dat heb ik nu gedaan en ook de naam "Wintersteenvlieg spec." eraan toegevoegd, zodat volgende keer duidelijk is wat er bedoeld wordt.

Het meest zuiver is dus invoeren als:
Vroege steenvlieg onbekend - Taeniopterygidae indet. (zeker)

naar keuze zou het ook verdedigbaar zijn om te kiezen voor:
Wintersteenvlieg spec. - Taeniopteryx spec. (onzeker)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Sandrasb

Goh, eerst een paar dagen geen reacties en nu een hele discussie ....


Ik heb er vroege steenvlieg van gemaakt ... Heb ook nog meer foto's maar die zijn onscherp ...Of die enige toegevoegde waarde hebben?


Vermoedelijk heb ik ook twee exemplaren gezien maar ben niet zeker. Ik was bezig met foto's maken toen het beest op mijn hand zat en zag nog zoíets voorbij fladderen.. Als ik geweten had dat het iets bijzonders was had ik natuurlijk veel meer aandacht besteed aan die beestjes.

Arp

Citaat van: Sandrasb op maart 27, 2015, 16:17:59 PM
Goh, eerst een paar dagen geen reacties en nu een hele discussie ....
Veel mensen werken hier een beetje volgens het principe: Als ik niks zinnigs toe te voegen heb dan hoef ik ook niet per se wat te zeggen (schrijven).
En er zijn weinig mensen die aan een foto van een Steenvlieg veel zinnigs toe te voegen hebben ben ik bang. Gemiddeld tamelijk zeldzame beesten (dus mensen bouwen weinig ervaring op met deze groep) die ook nog eens knap lastig van foto te determineren zijn. We mogen in onze handjes knijpen dat iemand als Bram als vrijwilliger meewerkt om waarnemingen te valideren, maar kennelijk heeft hij weinige tijd/zin voor het forum - wat overigens helemaal prima en begrijpelijk is (beperkte tijd in een mensenleven en dus prioriteiten stellen).

Vaak betekent geen antwoord dat het te lastig is van foto, voor het kennisniveau van de lezers. Dat betekent nog niet dat het niet zinvol is om het gewoon te blijven proberen, want enerzijds is de volgende Steenvlieg of andere beest voor één van de lezers wel herkenbaar en anderzijds komen er steeds meer bekwame deelnemers bij hier ... :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Citaat van: Sandrasb op maart 27, 2015, 16:17:59 PM
Heb ook nog meer foto's maar die zijn onscherp ...Of die enige toegevoegde waarde hebben?
Dat is altijd lastig in te schatten - soms is het beest helemaal onscherp, maar net dat ene haartje op de achterpoot wat je nodig hebt (willekeurig voorbeeld) wel lekker scherp. In een geval als dit (zeer zeldzame soort en voor de expert van de geleverde foto's niet meteen duidelijk) kan het geen kwaad om extra foto's toe te voegen zolang er onderdelen van het beest onder andere hoeken scherp te zien zijn. De foto's op waarneming dienen niet voor een schoonheidswedstrijd, maar als bewijslast voor de identificatie, dus dan kunnen eventueel alle kleine beetjes helpen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Sandrasb

Ik heb gewoon alle foto's geplaatst ... en natuurlijk begrijp ik dat niemand onzinnig wil reageren.


Toen ik het berichtje hier plaatste wist ik nog helemaal niet precies wat het was. Had toen nog geen contact gehad met Bram.
Daarom was er enige verassing dat er niet gereageerd werd. Nu snap ik dat wel.




paulhoekstra

Citaat van: Arp op maart 26, 2015, 23:12:06 PM

@Paul: Was die Taeniopteryx schoenemundi niet ook slechts op basis van één larvenhuidje? Of was er inmiddels meer gevonden?
Ik neem aan dat er meer is gevonden na de publicatie van de larven in 2010, zie onder meer hier
groeten,
Paul

Arp

Da's een goeie inderdaad - foto uit Nederland ... had ik zelf kunnen verzinnen  :rolleyes:  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)